معرفی بهترین غذاهای ایرانی ۴۰ غذای سنتی ایرانی کشور ایران تنوع غذایی بسیار بالایی دارد و بعضی از غذاهای ایرانی طرفداران زیادی هم در ایران و هم در سایر نقاط جهان دارد جا داره در اینجا اشاره ای کنیم به استان گیلان که خود به دلیل تنوع بالای غذایی شهرت جهانی دارد و غذاهای خوشمزه این استان زبانزد خاص و عام می باشد . در ایران انواع خورش ، انواع پلو ،انواع آبگوشت ، انواع آش و سوپ ، انواع غذاهای دریایی ، انواع دسرهای ایرانی و وجود دارد که در اینجا فقط ۴۰ تا از معروفترین آنها را ذکر می کنیم و در سایت سیری در ایران شما می توانید به طور کامل با طرز تهیه تک تک این خوراکها و خوراکهای دیگر آشنا شوید . ۱- کوفته تبریزی کوفته تبریزی یکی از مشهورترین و خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی ایران است. همان‌طور که از نامش مشخص است، این غذا از شهر تبریز می‌آید. البته کوفته در‌ کل انواع مختلفی دارد و در خاورمیانه با نام‌های گوناگون از آن یاد می‌شود. ۲- قورمه سبزی چند سال است که نخستین شنبه از ماه آذر در هر سال خورشیدی از سوی دوستداران فرهنگ ایرانی با نام «روز جهانی قرمه‌سبزی» نامگذاری شده است. این خورش با سبزی قرمه دربرگیرندهٔ: تره، جعفری، شنبلیله و گشنیز، اسفناج یا برگ چغندر زمستان که فصل اسفناج است از اسفناج و هنگامی که برگ چغندر فراهم است، برگ چغندر بکار می‌رود، لوبیا قرمز یا چیتی یا چشم بلبلی، پیاز قرمز و گوشت قرمز پخته می‌شود. مزّهٔ این خورش باید کمی ترش باشد، از این رو، به آن کمی لیمو عمانی خشک یا آب لیموی تازه می‌افزایند که پوست لیمو عمانی، اندکی مزهٔ تلخ خوشایندی به خورش می‌دهد. برای جا افتادن قرمه سبزی زمان زیادی نیاز است. ۳-آبگوشت دیزی یا آبگوشت از قدیمی ترین، لذیذترین و مقوی ترین غذاهای اصیل ایرانیست. همان گونه که از نامش پیداست، این غذا آبکی بوده و گوشت از اجزای اصلی تشکیل دهنده آن است. حدس می زنیم این سوال به ذهنتان خطور کند که آبگوشت چه تفاوتی با دیزی دارد؟ پاسخ این سوال ساده است؛ محتویات تشکیل دهنده دیزی و آبگوشت یکسان می باشد. در واقع هر دو یک غذا هستند. تنها تفاوتی که وجود دارد، در نحوه پخت این غذاست. رسم است که اگر آبگوشت را در منزل بپزند به آن «آبگوشت» و اگر در بیرون و در داخل تنور تهیه کنند، به آن «دیزی» بگویند. اگر مهمانی با تم سنتی برگزار می کنید، لازم است که آبگوشت را به عنوان غذای اصلی سرو کنید. به شما توصیه می‌کنیم آبگوشت یا دیزی را حتما با نان سنگک و پیاز میل کنید. ۴- قیمه نثار قیمه نثار یکی از غذاهای ایرانی است که به طور سنتی در قزوین پخته می‌شود. قیمه نثار با مخلفات زیادی که دارد تبدیل به یکی از انواع غذاهای ایرانی خوشمزه و پرطرفدار شده است. گاهی از این غذا در گویش‌های عامیانه با نام قیمه نسا یاد می‌شود که به اشتباه جا افتاده است.-غذا شرقی

این یعنی شما می‌توانید انواع طعم‌های مختلف را بچشید و از شب‌نشینی خود لذت ببرید. بسیاری از مشتریان، رستوران شهربانو را برای دورهمی، مهمانی یا مراسم خود انتخاب می‌کنند. همچنین هر شب از ساعت ۸ تا ۱۲، گروه موسیقی با سازهای خود شما را سرگرم می‌کنند. ایرانی ها عاشق طعم ترش و ملس اند، به طوری که زغال اخته و زرشک را در میان مواد اولیه غذاهای ایرانی خواهید دید. زرشک پلو، این غذای باستانی و محبوب، مملو از زرشک های قرمز است که پیش از پخت خشک شده اند. برنج را با مقادیر زیادی کره طبخ می‌کنند که به نرم و خوش عطر شدن زرشک ها کمک می‌کند.

این بار که به تبریز سفر کردید، گذشته از کباب‌ و تاواکبابی معروف و باکیفیتش، سراغ غذای سنتی را بگیرید. خوشبختانه در تعدادی از بهترین رستوران‌های تبریز، غذاهای سنتی این شهر را پیدا می‌کنید. «علی بابا» این بار می‌خواهد سری به آشپزخانه تبریزی بزند و با شما از غذاهای سنتی این شهر سخن بگوید. در فرهنگ غذایی ایرانی، اغلب برنجی را با کره و زعفران طبخ می‌کنند که در این صورت آن را چلو می‌نامند. اما گاهی برنج را با مواد دیگری می‌پزند که نامش را پلو می گذارند. یکی از انواع پلوها، باقالی پلو است که در فصل بهار خواهان بسیاری دارد، چرا که باقالی ها در این فصل تازه بوده و برای پخت بسیار مناسب و لذیذ اند.

  • اگر می‌خواهید غذاهای اصیل ایرانی را در محیط‌های تاریخی امتحان کنید، رستوران سنتی باغ شاپوری مکانی است که باید در شیراز بروید.
  • ممکن است اگر از قبل با مزه‌ شولی آشنایی نداشته باشید کمی غافلگیر شوید چون برای پختن این غذا از سرکه استفاده می‌کنند و طعم ترشی دارد.
  • شنبلیله، جعفری، گشنیز و پیازچه از جمله سبزیجاتی هستند که در تهیه این خورش اصیل ایرانی استفاده می­شوند.
  • در لیست غذا ایرانی، «رشته پلو» تقریبا در همه شهرها تهیه می‌شود.

برای پخت این غذا شکم یک مرغ درسته را خالی می‌کنند و با مواد مخصوص پر می‌کنند. این مواد مخصوص از سبزیجات، پیاز داغ، اناردون، گردو، زرشک یا آلوچه، قیسی، آلو و آب نارنج تشکیل می‌شود. با اقامت در اقامتگاه بوم گردی در یزد و خوردن آش شولی یک مسافرت تاریخی و سنتی را امتحان کنید.

غذاهای محلی کرمان

سالاد شیرازی، سالاد خوش طعمی است که با غذاهای زیادی به ویژه غذاهای سنتی شیراز سرو می‌شود. علاوه بر کوفته تبریزی یک کوفته خوشمزه دیگرهم وجود دارد که فقط و مجله خبری غذا فقط مختص اهالی استان فارس است. این کوفته خوشمزه ترکیبی از گوشت چرخ کرده، هویج یا نرگسی رنده شده، پیاز، تخم مرغ، آرد نخودچی، شکر، پیاز و نمک و فلفل است.

اصیل ترین نوع فالوده همان فالوده شیرازی است که ترکیبی از نشاسته، شکر، گلاب، لیمو ترش، آب و شربت آلبالو است. اسم این ترشی آنقدر ترش است که حتما شما را هم وسوسه می کند تا حداقل یکبار طعم آن را امتحان کنید. لیموی شیرازی، نمک و فلفل اعضای اصلی این ترشی خوشمزه و تند و ترش شیرازی است. البته روش های دیگری هم برای درست کردن این ترشی وجود دارد که افزودنی های بیشتری دارد. اگر هوس خوردن آش در سرتان موج می‌زد سری به یزد بزنید.

۵۵- سبزی پلو با ماهی

در طرز تهیه خورش طلا کوله علاوه بر مرغ، از سبزیجات معطر و گردو هم استفاده می‌شود. بامیه یکی از سبزیجات مقوی است و معمولا در طرز تهیه انواع غذاها مثل «خورش بامیه» و حتی ترشی بامیه هم به کار می‌رود. طرز تهیه خورش بامیه مشابه دیگر خورش‌های موجود در لیست غذاهای ایرانی است و با انواع گوشت‌ها می‌توانید آن را مقوی‌تر و طعم‌دارتر کنید. در لیست غذای ایرانی، «خورش به آلو»، یکی از خورش‌ها یا غذاهای زمستانی است. ماده اصلی در طرز تهیه خورش به آلو، همان طور که از اسمش هم پیداست، آلو و به هستند. می‌توانید این غذای ایرانی خوشمزه را ترش یا ملس درست کنید.

خورشت ناردون

ته‌دیگ به‌عنوان مخلفات غذا محسوب می‌شود و شما می‌توانید آن را با دست نیز بخورید. ته‌دیگ نان، ته‌دیگ ته‌چین، ته‌دیگ برگ مو، ته‌دیگ باقالی پلو و… پیشنهاد می کنیم باقالی و شوید تازه تهیه کرده و تا حد امکان از باقالی منجمد و شوید خشک استفاده نکنید.