لیست کامل طرز تهیه انواع غذاهای ایرانی سنتی و محلی ایران کوک

در خصوص نامگذاری این غذا باید گفت که چون در تهیه این غذا از گوشت استفاده نشده، به نوعی غذای فقیرانه محسوب می­شود؛ بنابراین به آن یتیمچه می­گویند. این غذا با نان سرو می‌شود و در دستور اصلی آن از گوشت استفاده نمی­شود اما در برخی استان­های کشور گوشت گوسفند یا مرغ به آن اضافه می­کنند و آن را از این سادگی در می‌­آورند. رشته پلو یکی از اصیل ترین غذاهای ایرانی است که پیشینه تاریخی دارد. در قدیم مانند امروز رشته پلویی در مغازه­ها و فروشگاه­ها در دسترس همه نبود و خانم­ها مجبور بودند در منزل خودشان رشته پلویی را تهیه کنند.

  • حبوبات را نیز به‌صورت جداگانه از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخ حبوبات گرفته شود.
  • میوه‌های ایرانی شامل مرکبات، زردآلو، هلو، گیلاس، سیب، آلو، گلابی، انار و بسیاری از انواع انگور و خربزه یا طالبی می‌شود.
  • سبزی پلو با ماهی که جز پرطرفدارترین غذاهای ایرانی بوده و خوردن آن در ایام خاص مانند شب عید جز رسومات نیز میباشد.
  • میزان ترش و شیرین بودن خورش فسنجان به ذائقه و سلیقه شما بستگی دارد پس میزان رب انار و شکر را خودتان تنظیم کنید.
  • روغن زیتون، کره و چربی در پخت و پز و سالاد استفاده می‌شود.

کباب تابه‌ای دارای دو بخش است که شامل گوشت کبابی و گوجه‌های سرخ کرده می‌شود. در بسیاری از روش‌های طبخ این غذا، گوجه فرنگی‌های سرخ شده را قطعه قطعه می‌کنند، در کنار کباب می‌گذارند و آن را به شکل جداگانه می‌پزند. اما در روش‌های دیگر، گوجه فرنگی را رنده می‌کنند، آن را روی کباب در حال سرخ شدن قرار می‌دهند و با فلفل دلمه‌ای و برخی مخلفات دیگر همراه می‌کنند.

۱. غذاهای محلی استان یزد

پوشش گیاهی استان فارس را درختان جنگلی، گیاهان دارویی و صنعتی تشکیل می‌دهد. بادام کوهی، بلوط، شیرین ‌بیان، گل ‌گاو زبان، کتیرا و آنغوزه از مهم‌ترین محصولات بومی این استان به شمار می‌آیند. طبق آماری که مسئولان گردشگری و غذایی استان فارس اعلام کرده‌‌اند، بیش از ۲۵۰ نوع غذای محلی و بومی در این استان شناسایی شده است که ریشه در فرهنگ، اقلیم و نوع زندگی مردم این سرزمین دارد.

خمیر باید برای دو روز، زیر نور آفتاب و در هوای خشک قرار بگیرد. پس از این مدن زمان، خمیر را با دست به‌شکل پودر دربیاورید و صبر کنید تا پودر هم کاملا خشک شود. پودر خمیر را پس از خشک شدن کامل، آسیاب کنید تا آرد کشک سالاری به دست آید.

آش شولی

در ادامه نمک، فلفل و زردچوبه را به پیازهای سرخ شده بیفزایید و آن‌ها را خوب مخلوط کنید و تفت دهید. لوبیا چیتی را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ لوبیا گرفته شود و زودتر بپزد. در ادامه گوشت، زردچوبه و فلفل را به پیازهای سرخ شده بیفزایید و آن‌ها را با هم تفت دهید تا رنگ گوشت‌ها تغییر کند.

طرز تهیه خورش بامیه فوق العاده خوشمزه و مجلسی جنوبی

در طرز تهیه شله بریون که اصالتش به اصفهان می‌رسد از زیره، برنج و گوشت استفاده می‌شود. بنابراین این غذای ایرانی خوشمزه هم می‌تواند یک خورش ایرانی باشد و هم جای خودش را در میان لیست انواع غذای ایرانی با برنج باز کند. خورش فسنجان یکی از انواع غذاهای سنتی ایرانی است که در پخت آن از گردو استفاده می‌شود. روغن گردو و طعم بی نظیر آن باعث شده تا این خورش به یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی تبدیل شود. سرو این خورش در کنار یک برنج ایرانی درجه یک، طعم ماندگاری را برایتان ایجاد خواهد کرد. این غذای اصیل تهرانی در قحطی کشور ایران به هنگام زمان جنگ جهانی اول زیاد مصرف می‌شد.