بهترین غذاهای شمالی لیست ۱۵ غذای معروف و خوشمزه شمال ایران

با شنیدن غذاهای شمال و غذاهای گیلان ناخودآگاه ذهنمان به سمت باقلاقاتق می‌رود. این غذا در این منطقه به وفور پخته می‌شود و در میان گردشگران نیز بسیار پرطرفدار است. مواد اصلی باقلاقاتق، غذای محبوب گیلانی‌ها باقلای رشتی، سیر، تخم مرغ و شوید است. در شهرت و خوشمزگی غذاهای گیلانوانواع خورشت شمالی همین بس که گیلان به عنوان «شهر خلاق غذا» در یونسکو ثبت شده است. همین موضوع سبب شد در این مطلب به غذاهای شمال ایران (گیلان و مازندران) بپردازیم. ناز خاتون را بیشتر به عنوان ترشی استفاده می‌کنند و در واقع نمی‌توان نام غذا را روی آن گذاشت؛ با این حال محبوبیت بالایی هم در شمال و هم در بین گردشگران دارد.

  • سپس زردچوبه را در آن بریزید و اجازه دهید تا روغن، رنگ زردچوبه را به خود بگیرد.
  • یک لیوان آب جوش دیگر به خورش اضافه کنید و اجازه دهید تا خورش بپزد.
  • برای رفاه حال مشتریان خود رستوران ماهی ماهی پارکینگ اختصاصی دارد.
  • در واقع برای آماده کردن این غذا شکم یک ماهی سفید نر با رب انار، سبزیجات و گردو پر می شود و در آخر هم ماهی بر روی زغال کبابی می شود.
  • صد‌ها هزار بازی ایرانی و خارجی دیتادار یا بدون دیتا را با ترافیک نیم‌بها نصب کنید و به سادگی خرید درون‌ برنامه‌ای انجام دهید.
  • شما می‌توانید به‌جای شکر از مقداری آب لیموی تازه یا سرکه استفاده کنید.

اجزای اصلی شامی ترش سیر ریز یا رنده شده، تخم مرغ، گوشت، زعفران، نمک و فلفل سیاه و قرمز و زردچوبه، آرد برنج، گلپر، جعفری ساطوری خرد شده و در صورت دلخواه، چوچاق است. خورشت آلو، همانند اغلب غذاهای مازندرانی طعمی ترش دارد که در ترکیب با شکر، مزه‌ای ترش و شیرین ایجاد می‌کند. سپس پیاز را در کمی روغن تفت داده، آلو، دانه‌های انار، آب نارنج و مقداری شکر و زعفران را به آن اضافه می‌کنند.

۲- چغرتمه مرغ

بادمجان کبابی، گوجه فرنگی، سیر، تخم مرغ، ادویه و رب گوجه فرنگی جزو مواد اصلی میرزا قاسمی است. راهی گیلان که شدید راز خوشمزگی میرزاقاسمی را بپرسید. یکی از غذاهای مجلسی مازندرانی پلو مرغ بهشهری است که تقریبا برای پخت آن یک ساعت و نیم زمان لازم است و به شدت خوشمزه و لذید است. این غذا از فیله مرغ، پیاز، رب انار، سیب زمینی، زعفران، زردچوبه، روغن و نمک تهیه می‌شود.

معرفی 10 مورد از بهترین غذاهای شمال

در ابتدا لوبیا چیتی و نخود را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود. اگر از باقالی خشک استفاده می‌کنید، آن را از دو روز قبل خیس کنید. در صورت استفاده از باقالی تازه، پوست آن‌ها را بگیرید. سپس لوبیا چیتی، نخود و باقالی را با آب تازه در قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا نیمپز شوند. برخی افراد از دو قاشق غذاخوری رب آلوچه نیز در تهیه خورش شیرین قورمه استفاده می‌کنند.

غذای شمالی با مرغ یا ماهی + عکسهای خوشمزه

در این حین، تکه‌های ماهی را سرخ کنید و پس از به روغن افتادن خورش، آن‌ها را در خورش بریزید. پس از حدود سه تا چهار دقیقه در خورش آب نارنج بریزید و گاز را خاموش کنید. خاستگاه ناز خاتون در استان گیلان است، ولی این غذا را در بسیاری از استان‌های ایران به‌ویژه در استان مازندران نیز می‌توان پیدا کرد. پیازهای نگینی خرد شده را در قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا کمی آب بیندازند و نرم شوند. پس از کشیده شده آن پیاز، کره را در قابلمه بریزید و هم بزنید تا آب شود. در ادامه زردچوبه و فلفل را به پیازها اضافه کنید و آن‌ها را تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند.