لیست کامل طرز تهیه انواع غذاهای ایرانی سنتی و محلی ایران کوک

نمک، گوشت قورمه پخته شده، لپه، زعفران، گردوی پودر شده و آب را نیز در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا این مخلوط بجوشد و غلیظ شود. در هنگام سرو، روی کشک سالاری دارچین و فلفل سیاه بریزید. برای تهیه گردو پلو با گوشت، گردوها را درشت خرد کنید و آن‌ها را برای یک ساعت در آب خیس کنید تا پوست روی آن‌ها به‌راحتی جدا شود. گوشت رشته‌ای خرد شده را با فلفل سیاه و زعفران مخلوط کنید و برای چند ساعت کنار بگذارید تا مزه‌دار شود. یک عدد پیاز را ریز خرد کنید و در یک قابلمه روی حرارت متوسط تفت دهید تا آب آن بخار شود.

به طور مثال قیمه بوشهری از انواع مشهور خورش قیمه است که شبیه به خورش قیمه است، اما قیمه نثار قزوین شبیه مرصع پلو با گوشت قورمه‌ای لاپلو است. ته چین یک غذای ایرانی مهم استبر خلاف تصور اکثر ما که گمان می‌کنیم تنها نوع ته چین، ته چین مرغ ساده است، انواع مختلفی از ته چین طبخ می شود. مثل ته چین گوشت، ته چین گوشت و بادمجان، ته چین اسفناج، ته چین میگو، ته چین دنده و ته چین ماهی، که دستور پخت برنج در آن به یک شکل است. کوفته در ترکیب‌های متنوعی از جمله کوفته پر شده با آلو، مغز گردو، زرشک و کشمش، آلبالوهای ترش و… استان کوفته‌های ایران آذربایجان است که معروف ترین کوفته‌‌ها کوفته تبریزی است.

  • برای طبخ آن از رب گوجه فرنگی و پیاز سرخ شده، لپه، گوشت قرمز یا گوشت سفید، لیموی خشک (لیمو امانی) یا آلو به‌عنوان طعم دهنده استفاده می‌شود.
  • این خورش با استفاده از گردوی چرخ شده، گوشت مرغ یا گوشت قرمز و رب انار با سه طمع ترش، شیرین و ملس طبخ می‌شود.
  • آیا تا به حال از شهر زیبای یزد دیدن کرده‌اید؟ هر گوشه از این شهر با دیوارهای کاه‌گلی، برگی از تاریخ ایران را روایت می‌کند.
  • شله زرد یکی از دسرهای ایرانی است که ریشه در فرهنگ ما دارد.

پاچه پلو شیرازیپاچه پلو یا کله پاچه پلو، یکی دیگه از غذاهای عجیب است که از غذاهای محلی استان فارس و شهر شیراز است. اشکنه تخم خربزهاز آنجایی که خراسان به خربزه‌های خوبش معروف است، مردم این منطقه از تخم خربزه برای پخت غذایی خوشمزه به بهترین شکل ممکن استفاده می‌کنند. برای تهیه هواری از سبزی مخصوص و تازه، سیر، پیاز، ماهی یا میگو، ادویه مخصوص جنوبی و رب گوجه فرنگی استفاده می‌کنند. خورش ساک از ترکیب گوشت بره، روغن، سیر، پیاز، اسفناج، آرد و نخود به عمل می‌آید و با پلو یا زرشک پلو سرو می‌شود. این غذای محلی در ظاهر شبیه استانبولی است با این تفاوت که نوع اصیل آن در دریگ‌های سنتی به اسم “قازان” پخته می‌شود. یکی از غذاهای محلی و سنتی بوشهر گمنه یا للک نام دارد که اغلب به جای پلو همراه با خورش خورده می‌شود.

گوشفیل با دوغ

جالبه بدانید در شهر قزوین ادویه مخصوصی وجود دارد که برای پخت و مزه‌دار کردن گوشت این غذا ازش استفاده می‌کنند. این غذا به دلیل داشتن گوشت، زعفران، پسته و بادام جزو غذاهای پرطرفدار برای مهمانی‌ها و مناسبت‌های مهم در قزوین محسوب می‌شود. شکر پلوشکرپلو یکی دیگه از غذاهای شیرین و محبوب شیرازی‌هاست. در این مطلب به معرفی برخی از این غذاهای خوشمزه و لذیذ می‌پردازیم. شیراز علاوه بر اینکه به شهر شعر و ادب معروف است، غذاها و خوراکی‌های خوشمزه‌ای هم دارد که نمی‌شود ازشان غافل شد. در واقع یک نوع نان خوشمزه و ترد است که روی ساج (نوعی سینی مخصوص) پخته می‌شود.

اگرچه استان قزوین، استان بزرگی نیست اما غذاهای سنتی فراوان و خوش‌طعمی دارد. اگر به قزوین سفر می‌کنید یا در مسیر سفر به شهرهای دیگر از قزوین عبور می‌کنید، غذاهای خوشمزه این شهر را امتحان کنید. در خیلی از شهرهای ایران، خورشت آلو مسما را درست می‌کنند، البته در هر شهر به سبک خود.

حلیم بادمجان

ایران سرزمینی پهناور با فرهنگ های غذایی متفاوتی است که با توجه به شرایط آب و هوایی و جغرافیایی هر منطقه سفره رنگارنگی را دارد، که در آن انواع غذاهای گیاهی و جانوری موجود است. اسم لوبیاپلو که می‌آید تصویر یک بشقاب برنج نارنجی رنگ همراه با لوبیاسبزهایی در بینش در ذهنتان نقش می‌بندد. اما لوبیاپلویی که قرار است امروز در موردش با شما صحبت کنیم کمی متفاوت است.

اگر در طرز تهیه زرشک پلو با مرغ نکات کلیدی گرفتن بوی زهم مرغ را رعایت کنید، یک غذای ایرانی عالی مجلسی برای مهمانی‌ها خواهد بود. آیا تا به حال از شهر زیبای یزد دیدن کرده‌اید؟ هر گوشه از این شهر با دیوارهای کاه‌گلی، برگی از تاریخ ایران را روایت می‌کند. رستوران رزفر یکی دیگر از بهترین رستوران های سنتی تهران است که در شمال پایتخت قرار دارد.

استفاده از مواد اولیه تازه و طبیعی نظیر دانه‌های انار جنگلی در رب انار، گردو، شیر، کره، ماست، دوغ و روغن حیوانی باعث شده‌اند که غذاهای سنتی این منطقه، ارگانیک و سالم باشند. مصرف کم نمک، شکر و روغن و استفاده زیاد از سیر و پیاز نیز از جمله ویژگی‌های این غذاها هستند. شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای استان مازندران و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. ماش پلو یا پلو ماش، یکی از غذاهای مشهور و محبوب استان گلستان است که در سراسر ایران نیز طبخ می‌شود. این غذای مقوی و مفید را می‌توان به‌صورت گیاهی و ساده یا با گوشت چرخ‌کرده، ماهی، تکه‌های مرغ و حتی گوشت ماهیچه و گردن درست کرد. ماش، برنج، پیاز، کره، نمک، فلفل و زردچوبه از مواد اصلی تشکیل‌دهنده ماش پلو هستند.