لیست آموزش طرز تهیه غذاهای اصیل ایرانی برای شام و ناهار

به شما توصیه می‌كنیم آبگوشت یا دیزی را حتما با نان سنگك و پیاز میل كنید. در توضیح نام‌گذاری این غذا باید به شما بگوییم که «تال» در گویش اراکی به‌معنای «ماهیتابه» است و از آنجا که برای طبخ این غذا، گوشت را ته ماهیتابه می‌گذارند، به آن «ته تالی» می‌گویند. «تال» در واقع، یک نوع ظرف مسی کوتاه، پهن و شبیه به تابه با دیواره بلند و ته گرد بوده است و جالب است بدانید که ته تالی را در گذشته در این ظرف روی آتش درست می‌کردند. جوجه ناردونی یا خورشت انار دانه اشاره کرد.«ناردون» به‌معنای «انار» است و همان طور که از نام خورش اناردون برمی‌آید، دانه انار خشک شده یا تازه، ماده اصلی تشکیل‌دهنده این غذا است.

  • این مواد (کشمش، گوشت قلقلی و هویج) را با هم مخلوط کنید.
  • بامیه یکی از سبزیجات مقوی است و معمولا در طرز تهیه انواع غذاها مثل «خورش بامیه» و حتی ترشی بامیه هم به کار می‌رود.
  • برای ریز کردن پیاز و سیب زمینی می‌توانید از مولینکس نیز استفاده کنید.
  • گاهی اوقات نیز گوشت قیمه‌ای یا قلقلی سرخ‌شده با پیاز نیز در کنار آن قرار می‌گیرد که ترکیب فوق‌العاده لذیذی را به وجود می‌آورد.
  • ته‌چین گوشت گرمساری، یکی از قدیمی‌ترین غذاهای اعیانی مناطق مرکزی ایران است؛ غذایی چرب، پرکالری و البته گران که گرمساری‌ها به آن ته‌چین می‌گویند.

مقداری آب جوش روی گوشت‌ها بریزید و درب قابلمه را ببندید تا گوشت روی حرارت ملایم گاز بپزد. در ادامه با همراه باشید تا شما را با طرز تهیه خورش قلیه ترش آشنا کنیم. خورش قلیه ترش، یک غذای مناسب برای سرو در وعده‌های اصلی است. این خورش محلی لری با برنج خورده می‌شود و سالادهای سنتی مانند سالاد فصل، سالاد کنگر و سالاد شیرازی از گزینه‌های فوق‌العاده برای سرو در کنار آن هستند. رایج‌ترین نوع چکدرمه در گنبدکاووس و شهرهای ترکمن نشین با گوشت گوسفند درست می‌شود؛ اما چکدرمه دارای انواع دیگری نیز است که می‌توانید آن‌ها را در منزل درست کنید.

طرز تهیه خورش سرگنجشکی جنوبی

آش برنج، منبع غنی ویتامین B۱ است و سطح قند خون را تنظیم می‌کند. هویج پلو شیرازی مجلسی را می‌توان به‌جای مرغ با گوشت قلقلی یا حتی بوقلمون هم درست کرد. برای درست کردن هویج پلو با گوشت قلقلی، گوشت چرخ‌کرده را با پیاز رنده شده و ادویه‌های دلخواه مخلوط کرده و از آن کوفته قلقلی درست کنید.

پیچاق قیمه (خورش بادام)

یکی از ویژگی‌های طبخ ماهی شکم‌پر این است که می‌توان آن را درون فر یا روی گاز پخت. به علاوه این غذا را می‌توان هم با سبزی پلو و هم با برنج ساده و سفید نوش جان کرد. می‌توان به طور خلاصه به گوشت چرخ کرده موجود در غذا اکتفا کرد. اگر از گوشت گوسفندی و نوع لخم بدون چربی گوشت گوساله استفاده کنید، به جذب پروتئین در بدن کمک خواهید کرد. این غذا مقادیری ماده معدنی روی هم دارد که به افزاید تولید تستوسترون کمک می‌کند. شیرین پلو و یا برنج نگین دار که از آجیل و میوه های خشک تهیه می شود.

مقداری از برنج آماده را با زعفران مخلوط کنید و هنگام کشیدن غذا، آن را همراه زرشک و کشمش لابه‌لای برنج بدهید. در آخر روی پلو را با مخلوط گوشت و پیاز داغ، کشمش و زرشک و برنج زعفرانی تزیین کنید. رژیم غذایی سنتی استان سمنان، به‌دلیل حضور غذاهای متنوع و لذیذ و استفاده از مواد غذایی بومی و محلی، ارزش غذایی مطلوبی دارد. غذاهایی همچون سبزی ‌پلو دامغانی، خورش هویج و پسته، خلال پلو، ته‌چین گرمسار، چرتمه ‌پلو، تاک ‌پلو، ته‌چین کشمش و لپه سمنان، ته‌چین شهمیرزاد، مانی پلو، چلوگوشت و … تنها بخشی از این خوراک‌های بومی و سنتی این استان را تشکیل می‌دهند. خورشت بامیه مواد اولیه ساده‌ای دارد و برای هر نوع سلیقه و رژیم غذایی مناسب است.

در پخت غذاهای مشهدی از مواد غذایی تازه و درجه‌ی یک استفاده می‌شود و در نتیجه همیشه طعم و عطری خوب و خاطره انگیز دارند. امکان ندارد غذاهای محلی و خوشمزه مشهد را تست کنید و تعریف نکنید. در سفر به مشهد علاوه بر زیارت و گشت و گذار در مراکز خرید، می‌توانید غذاهای سنتی خوشمزه این شهر را امتحان کنید و از طعم دلچسب این غذاها لذت ببرید. آش ها جزو سالم ترین و مغذی ترین غذاها در لیست غذاهای ایرانی بخصوص در ماه رمضان و مراسم های مذهبی هستند. در صورت تمایل می‌توانید لیمو عمانی نیز در خورشت بریزید که برای این منظور باید با چنگال تعدادی سوراخ در آن ایجاد کنید و برای نیم ساعت در آب جوش قرار دهید تا تلخی آن گرفته شود.