لیست 8 غذای شمالی و محلی با دستور سایت آشپزی یامی شف

بادمجان نیز مانند سیر و تخم مرغ در غذاهای شمال زیاد استفاده می‌شود. نازخاتون نوعی ترشی شمال است که طعم بادجان کبابی آن را از یاد نخواهید برد. اصلی ترشی ناز خاتون بادمجان کبابی، گوجه فرنگی، پیاز، آبغوره، نعنا و رب انار است. مرغ ترش یکی دیگر از غذاهای بسیار خوشمزه مازندرانی است. برای تهیه مرغ ترش از مرغ، لپه، تخم مرغ، آب لیمو، جعفری و گشنیز، زرد چوبه و نمک و فلفل استفاده می‌شود.

  • شما می‌توانید در اواخر پخت این خورش، روی آن یک یا دو عدد تخم‌مرغ بشکنید و بگذارید خودش را بگیرد.
  • البته می‌توان این خورش را مانند خورش فسنجان معمولی با مرغ نیز درست کرد.
  • معمولاً رستوران بهزاد شلوغ است و برای مراجعه به آن بهتر است که از قبل رزرو کنید.
  • خورشت ناردون از جمله بهترین غذاهای شمال ایران است که حتما باید امتحان کنید.
  • اول گردوی چرخ شده، آب انار و رب انار را ترکیب و چند ساعتی روی حرارت می گذاریم تا غلیظ شوند.

و از آنجایی که تهیهغذای گیلانیبه شکل اصیل آن نیاز به مهارت خاصی دارد، سرآشپز و اکیپ رستوران گیلانی هستند. اگر هوس خوردن خورشت مرغ ناردون را کرده‌اید به رستوران بهزاد یک سری بزنید. رستوران بهزاد با محیطی آرام و بسیار دلنشین آماده پذیرایی از دوست داران غذاهای گیلکی است. این رستوران که طراحی داخلی لوکس و زیبایی دارد در غرب تهران واقع‌شده است.

چطور بلدرچین بپزم؟ انواع غذا با بلدرچین 5 غذا

خورش انار مسما شباهت زیادی به مرغ اناری دارد که در دیگر مناطق ایران به‌خصوص برای شب یلدا طبخ می‌شود؛ اما تفاوت این دو غذا در چاشنی آن‌ها است. در تهیه مرغ اناری تنها از رب انار استفاده می‌شود؛ در حالی که رب انار و دانه انار، طعم‌دهنده‌های خورش انار مسما هستند. خورش انار مسما، یک نسخه دیگر نیز در گیلان دارد که همراه با بادمجان طبخ می‌شود و با نام انار مسما با بادمجان مشهور است. اگر از طرفداران بادمجان هستید، حتما این خورش را با بادمجان درست کنید. شیرین تره، یک خورش لذیذ گیلکی و متعلق به مناطق شرق گیلان است که با تره، سیر، تخم‌مرغ، کره محلی و ادویه‌جات درست می‌شود.

۳. شامی ماسوله‌ای و طرز تهیه آن

شما هم اگر تجربه خوردن این غذای خوشمزه را دارید برای ما در قسمت نظرات بنویسید. لیست غذاهای شمالی شامل موارد بسیار زیادی می‌ شود که به عنوان یک ناهار یا شام خوشمزه می توانید آن ها را تهیه کنید. منوی غذای شمالی آنقدر متنوع است که شما در هنگام انتخاب می توانید تمام سلایق را راضی نگه دارید. امکان طبخ انواع غذاهای نونی شمالی، غذا با گوشت و بدون گوشت برای شما میسر است و ما در این مقاله قصد داریم به شما دستور پخت ۱۵ غذای مختلف را معرفی کنیم. آشپزان رشتی مرغ یا مرغابی را می‌پزند، سپس با پیاز سرخ شده، رب، آلو و ادویه تفت می‌دهند.

نصف لیوان آب جوش در قابلمه بریزید، درب آن را ببندید و شعله گاز را کم کنید. لونگی، یکی از غذاهای سنتی و محلی مناطق شمالی کشور و شهرهای آذری زبان است که با مرغ، اردک، بادمجان یا ماهی به‌صورت شکم پر درست می‌شود. از مواد داخل شکم ماهی لونگی می‌توان به رب انار، گردو، اشپل ماهی، دانه انار، سبزی معطر و پیاز اشاره کرد. لونگی ماهی یا ماهی شکم پر گیلانی، یکی از لذیذترین غذاهایی است که می‌توانید در این روزهای سرد سال در خانه تهیه و سرو کنید. مخلوط سبزی، سیر، پیاز و رب انار را به‌همراه مرغ‌های سرخ شده و یک تا دو لیوان آب در قابلمه بریزید و کمی هم بزنید. سپس شعله را کم کنید و اجازه دهید تا خورش با درب بسته بپزد و جا بیفتد.

بعد از گذشت ۱ ساعت دوباره ۲ لیوان آب یخ ریخته و درب گمج رو گذاشته تا حدود ۳ ساعت بپزد و حسابی به روغن بیفتد. ۱۲۰ گرم مغز گردو آسیاب شده را اضافه کرده و کاملا مواد را با هم مخلوط کنید. همون‌طور که از اسمش پیداست این غذا در گمج به شکل سنتی طبخ میشود، این غذا در گمج بسیار خوشمزه تر از قابلمه های چدنی یا مسی است. ترش‌تره را در ظرف سرو کشیده و کمی کره محلی آب شده روی آن بریزید و در کنار کته زعفرانی میل کنید. ۲ تا تخم مرغ زده شده را اضافه کرده و در قابلمه رو بگذارید تا تخم‌مرغ ها بپزد. ۱ پیمانه برنج نیم‌دانه را به روش سنتی با سنگ بکوبید تا کاملا له شود(میتوانید برنج را داخل میکسر آسیاب کنید و یا درغیر این‌صورت۳ قاشق آرد برنج اضافه نمایید).

در تهیه مسمای مرغ و بادمجان می‌توان به‌جای استفاده از گوجه از پوره گوجه‌فرنگی یا رب هم استفاده کرد. برای این کار، پوره گوجه‌فرنگی و رب را همراه با پیاز تفت بدهید تا رنگ خوبی به غذای شما بدهند. شما می‌توانید نصف قاشق چای‌خوری گلپر را به‌همراه رب انار به غذا اضافه کنید. پنیر برشته یا املت شمالی که در گویش محلی با نام «پنیر وروشون» شناخته می‌شود، یک غذای لذیذ شرق گیلانی است که می‌توان آن را با هر نوع پنیری درست کرد. با یک قاشق، از مایه بادمجان بردارید و در داخل شکم بادمجان‌های سرخ شده بریزید. سپس بادمجان‌ها را روی شعله ملایم گاز بگذارید تا هم گرم شوند و هم طعم مواد به خورد هم برود.

گوشت را با نمک فلفل و گلپر ورز دهید تا کاملا مزه دار شود. داخل شکم ماهی(از قسمت زیر کله ماهی شروع به پر کردن کنید و آروم آروم به سمت پایین ادامه دهید). اگر از گردوی بیشتری استفاده کنید رنگ زیتون پرورده روشن‌تر می‌شود؛ در حالی که افزودن انار بیشتر، رنگ آن را تیره‌تر می‌کند. برخی افراد، سیب‌زمینی را جداگانه سرخ می‌کنند و در انتها برای سرو روی تاس کباب می‌ریزند. از ابتدا، آب کمی در خورش بریزید و در صورت لزوم آب اضافه کنید تا خورش آبکی نشود.

چوچاق یک سبزی شمالی است که می توانید آن را در بازارهای محلی شمال پیدا کنید و از آن جایی که طعم عطرش خیلی زیاد است فقط مقدار کمی از آن را در این غذا استفاده می کنیم. طرز تهیه ی این غذا به این ترتیب است که اول بادمجان های کبابی خوب با گوشتکوب کوبیده و بعد دو سبزی چوچاق و نعناع و ترکیب سیر و گردو به آن اضافه می شود. باز هم به کوبیدن ادامه می دهیم تا مواد به خورد همدیگر بروند در آخر چند قاشق آب انار هم به غذا اضافه می شود تا رنگ صورتی زیبایی به خود بگیرد. جالبه بدانید که شمالی ها معمولا این غذا را در ظرف های سفالی مخصوصی به اسم گمج درست می کنند که در قدیم کاربرد زیادی داشت.