غذاهای شمالی 20 غذای خوشمزه شمال ایران

پیازها را به‌صورت جداگانه با کمی روغن در تابه تفت دهید تا سبک و نرم شوند. سپس دارچین، فلفل و زردچوبه را به آن‌ها بیفزایید و کمی تفت دهید تا بوی ادویه‌ها دربیاید. در برخی طرز تهیه‌ها،گوجه‌سبز را می‌جوشانند، پوسته و هسته آن را جدا کرده و به آن شکر اضافه می‌کنند. سپس پیاز را در روغن کمی تفت می‌دهند، گوشت را به آن اضافه می‌کنند و هم می‌زنند.

  • پس از یک ساعت، مرغ‌ها را از قابلمه دربیاورید و کنار بگذارید.
  • درب تابه را ببندید و پس از برشته و طلایی شدن کوکو، آن را سرو کنید.
  • شعله گاز را کمی کنید تا خورش برای ۲۰ دقیقه جا بیفتد.
  • سپس آب آن را خالی کنید و با آب تازه و دو قاشق غذاخوری روغن در بک قابلمه بریزید و روی حرارت گاز قرار دهید تا برای ۴۵ دقیقه به‌صورت کته آماده شود.
  • چند پیمانه آب جوش در قابلمه بریزید، درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا خورش روی حرارت ملایم گاز بپزد و آب آن کشیده شود.

در مجموع ماهی ماهی تجربه جذاب و البته گرانی است که اگر سطح قیمت یک رستوران برایتان مهم نیست می‌تواند شما را راضی نگه دارد. برای نوش جان کردن غذاهای گیلانی در رستورانی لوکس و با ظاهری جدید رستوران گیلانی ماهی سفید می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. رستورانی که در محله زعفرانیه قرار دارد و با نحوه خاص سرو غذاها و دیزاین آن‌ها برای مشتری‌ها جالب توجه شده است. مثلا سرو کباب‌ها در دیگچه‌های کوچک سفالی و گارنیش بشقاب‌ها به سبک جدید از ویژگی ‌های این رستوران لوکس است. گمج در مجموعه راه چوبی در اتوبان حقانی قرار دارد و شعبه دوم آن که فقط مخصوص بیرون‌بر است در فودکورت راه چوبی.

طرز تهیه سوپ بلغور ارومیه 5 نفره

گیجاواش یک سبزی محلی است که به صورت خودرو در تپه های گیلان رشد می کند. برای درست کردن این غذا سبزی سیر و سبزی گیجاواش را تفت می دهیم و بعد تخم مرغ های زده شده را به روی سطح سبزی ها اضافه می کنیم. این غذای خوشمزه به عنوان یکی از غذاهای محلی استان مازندران معروف است. ۱۵۰ گرم‌ گردو را چرخ کرده و داخل گمج بریزید و کمی تفت داده تا به روغن بیفتد، سپس ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری رب انار اضافه کنید(ترجیحا ترش) و مخلوط کنید. فلفل سیاه ۲ قاشق غذاخوری، رب انار شیرین و ۱ قاشق غذاخوری سر خالی رب انار جنگلی اضافه کرده و هم بزنید.

دوش کباب برخلاف دیگر کباب‌ها با گوشت بیات یا مدتی از زمان ذبح گذشته درست می‌شود. دوش کول کباب یا کباب دوش، قطعا یکی از لذیذترین کباب‌هایی است که در جهان وجود دارد. کباب دوش از پشت گردن و دوش گاو تهیه می‌شود و به‌دلیل دارا بودن رگه‌های چربی لذیذ، غذایی لذیذ و فوق‌العاده خوشمزه محسوب می‌شود. روی گرده گاو نر (ورزا)، یک برآمدگی وجود دارد که به آن دوش کول یا به اختصار دوش یا کول (موج) می‌گویند. کباب را روی برنج کته بکشید و همراه با اشپل شور، ماست چکیده، باقلا، گردو و زیتون پرورده و گوجه‌فرنگی سرو کنید.

این اصول را از چیدمان و نحوه ارایه سرویس تا نوع سرو غذا می‌بینید و از بابت آن هم شگفت زده خواهید شد. قیمت غذاها نسبت به کیفیت واقعا متناسب و راضی کننده است. اما همیشه شلوغ است و تعداد کم میز و صندلی‌ها هم به این شلوغی اضافه کرده است. خوشبین فقط برای ناهار باز است و در محدوده طرح ترافیک هم قرار دارد که باعث می‌شود در روز‌های تعطیل صف بیشتری را تحمل کنید.

کباب ترش یک غذای شمالی خوشمزه

یکی از مقاصد اصلی کشور، شهرهای شمالی ایران است که هر ساله بسیاری از مسافران و گردشگران این شهرها را میعادگاه اصلی خود می دانند. شهرهایی که به غیر از جاذبه های منحصربفرد غذاهای خوشمزه ای هم دارد. شمال ایران پر از غذاهای رنگارنگ است که با چاشنی های بومی، وسوسه انگیز و در کل کشور معروف شده اند. اگر می خواهید غذاهای شمالی را بیشتر بشناسید در ادامه خونه چی را همراهی کنید. حالا ۱ قاشق غذاخوری رب آلوچه جنگلی و ۱ قاشق غذاخوری رب انار ملس و ۱ قاشق چای خوری پودر هسته انار ترش اضافه کنید و کاملا تفت دهید.

البته میزان ترشی و شیرینی آن‌را می‌توان با اضافه کردن شکر به خورشت متعادل‌تر کرد. این غذا یکی از محبوب‌ترین غذاهای مازندران است و به دلیل طعم خاصی که دارد، گردشگران زیادی در سفر به این منطقه آنرا امتحان می‌کنند. غذاهای محلی مازندران یا همان غذاهای شمالی مازندرانی بسیار خوشمزه هستند. شما می توانید این نکات را در آشپزی های خود رعایت نمایید. طرز تهیه هاوریش کدو مازندرانی برای 3 نفرهمانطور که در بخش های قبلی ذکر شده است کدو از پایه های ثابت در بعضی از غذاهای مازندرانی است. طرز تهیه خورش کئی انار مازندرانی مخصوصباز هم یک غذای خوشمزه دیگر.

در زمان برداشتن خورش از روی حرارت، گلپر را در آن بریزید. دیگر غذای ایرانی بدون برنج که در لیست غذاهای شمالی قرار دارد، بادمجان شکم پر است. در این غذا شما نیاز به بادمجان بیدانه، مغز گردو، سبزی های معطر شمالی، رب انار و سیر دارید. جهت آماده سازی بادمجان شکم پر باید بادمجان ها به صورت عمودی برش داده شود و سپس آن ها را در آب نمک قرار دهید تا تلخی آن گرفته شود. پیاز و گردو آسیاب شده نیز باید به همراه سبزی های معطر تفت دهید.

برای درست کردن کال کباب بادمجان کباب شده در گمج (ظرف سنتی سفالی) با گوشت کوب کوبیده می‌شود. سپس مواد به آن افزوده شده و کوبیدن ادامه داده می‌شود تا مواد کاملاً با هم مخلوط شوند. اشپل یا تخم ماهی سفید، یکی از چاشنی‌های گیلکی است که معمولا در کنار انواع غذاهای محلی سرو می‌شود. دانه انار خشک شده، آویشن و پودر نعنای خشک درست می‌شود.