غذاهای شمالی با ماهی

برای مطالعه مراحل طرز تهیه خورش سیر قلیه گیلانی روی لینک مطلب کلیک کنید. برخی تنها با اضافه کردن کمی نمک و فلفل، ماهی سفید را در روغن سرخ می‌ کنند و برخی دیگر به صورت شکم پر و با مخلفات و رب انار و سبزی این ماهی را درست می‌ کنند. این غذا به عنوان یک گزینه محبوب برای شام عید نوروز و چهارشنبه سوری و سایر مراسم خانوادگی ایرانی شناخته می شود. علاوه بر ماهی و مرغ، گوشت قرمز نیز در لیست غذاهای شمالی دیده می‌ شود.

  • ممکن است از نظر ظاهری این غذای ساده گیلانی خیلی خوشمزه به نظر نرسد.
  • این غذا به خاطر محبوبیت بالایی که دارد و به خاطر این که سلیقه افراد بیشتری را پوشش دهد، با مواد متنوعی درست می شود.
  • شکم ماهی را با این مواد پر کنید و آن را روی آتش یا در فِر بپزید.
  • در واقع کال کباب حکم یک چاشنی و پیش غذای سرد را دارد.

خاستگاه این غذای دریایی به شهر‌های رامسر در مازندران و رودسر در گیلان یعنی حوزه شمال شرقی این استان برمی‌شود. لوبیا قرمز را از قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود. سپس آن را با آب تازه برای سه ساعت روی حرارت ملایم گاز بپزید. سپس آن‌ها را در کمی روغن تفت دهید تا دو طرف آن‌ها طلایی شود.

طرز تهیه آغوز کوکو، از غذاهای سنتی و خوشمزه شمال کشور

دستور تهیه هر کدوم از این غذاها رو میتونید با سرچ در گوگل یا اینستاگرام پیدا کنید. است که امروزه در سراسر ایران نیز به روش های مختلف طبخ می شود. صد‌ها هزار بازی ایرانی و خارجی دیتادار یا بدون دیتا را با ترافیک نیم‌بها نصب کنید و به سادگی خرید درون‌ برنامه‌ای انجام دهید. هسته های آلو را جدا کنید و با قیسی به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید. حالا مرغ را از یخچال بیرون آورده و پیاز و مخلفات برای طعم دار کردن مرغ را از مرغ جدا کنید. گمج کباب را با کته، زیتون، پیاز و ماست و خیاری سروکنید.

حقیقت هم این است که این دو غذا فرق چندانی با هم ندارند. مازندرانی‌ها به کال کباب گردو اضافه نمی‌کنند در عوض در آن آبغوره می‌ ریزند و به این ترتیب کال کباب گیلانی تبدیل به ناز خاتون مازندرانی می‌ شود. خورش ترش واش یکی از غذاهای پرطرفدار برای بومیان و مسافران به شمال کشور است.

۲ لیوان آب یخ همراه یخ اضافه کرده و در گمج رو گذاشته تا با حرارت ملایم ۱ ساعت بپزد. ادویه‌ها شامل نمک، زرچوبه، فلفل سیاه افزوده و در قابلمه را گذاشته تا با حرارت کم به مدت یک ساعت و نیم بپزد. پیاز را ریز خرد کرده و تفت داده، سپس سیر رنده شده را افزوده و تفت دهید. در مرحله بعد دو حبه سیر را رنده کرده و به پیاز اضافه کنید و برای ۲ دقیقه تفت دهید.

خورشت آلو مسما شمالی

برای درست کردن این غذا از گوشت اردک، گردو، پیاز سرخ شده، آب، شکر، رب انار و دانه های ساییده شده ی انار استفاده می شود. باید چند ساعتی زمان بدهید تا این غذا حسابی جا بیفتد و بعد آن را به همراه برنج و ترشی های محلی میل کنید. گوشت تفت داده شده را روی پیازها و به‌ترتیب، گوجه فرنگی حلقه حلقه شده و سیب‌زمینی حلقه حلقه شده را روی هم قرار دهید. لیمو عمانی خرد شده، سماق و فلفل را با کمی آب و روغن مخلوط کنید و روی مواد بریزید. قابلمه را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا تاس کباب آرام آرام بپزد و جا بیفتد.

خالی شوید یا شوید خولی، یک خورش شبیه به شوید قورمه است که با مرغ، پیاز، آلوچه خشک، تخم‌مرغ، شوید، جعفری و گشنیز درست می‌شود. فسنجان گیلانی را با کته، ماهی شور یا دودی، ترب سفید و باقلا تازه سرو می‌کنند. خورش فسنجان گیلانی اصیل با گوشت اردک یا مرغابی درست می‌شود. برای شیرین یا ترش‌تر کردن خورش انار مسما، مقداری شکر یا آبغوره به خورش اضافه کنید. به‌جای آب از آب انار یا حتی آب پرتقال در انار مسما استفاده کنید تا خورش شما طعم لذیذتری داشته باشد.

لونگی مرغ

اسفناج پخته شده و بدون آب را به مواد داخل تابه اضافه کنید و آن‌ها را برای چند دقیقه با هم تفت دهید. سپس نمک و فلفل را به نرگسی اضافه کنید و مواد را هم بزنید. در مرحله آخر، تخم‌مرغ‌ها را روی اسفناج بشکنید و درب تابه را ببندید تا تخم‌مرغ‌ها خودشان را روی حرارت ملایم بگیرند. اسفناج‌های خرد شده را در قابلمه بریزید و آن را روی اجاق گاز با شعله ملایم قرار دهید تا اسفناج‌ها برای ۱۵ دقیقه به‌آرامی بپزند. در همین حین، پیازهای خلالی خرد شده را در یک تابه در روغن داغ سرخ کنید تا نرم و سبک شوند.

در یک ساعت آخر پخت، زردچوبه، نمک و فلفل را به گوشت بیفزایید. در ادامه پیازهای ریز خرد شده را در روغن داغ تفت دهید تا طلایی شوند. سپس قیسی از قبل خیس کرده را به پیازها اضافه کنید و کمی آن‌ها را با هم تفت دهید. سپس مواد را در قابلمه می‌ریزند و آن را روی حرارت قرار می‌دهند تا بپزد. کمی روغن در قابلمه بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا روغن داغ شود.

سپس پیاز را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا خنک شود. در ادامه پیاز سرد شده را با مغز گردوی آسیاب شده، رب ازگیل ترش یا رب انار، نمک، فلفل و زردچوبه مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شوند. برای تهیه آغوز کوکو، سه قاشق غذاخوری گردوی سابیده شده، سبزیجات، آرد و پیاز رنده شده بدون آب را مخلوط کنید. سپس تخم‌مرغ، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به مایه کوکو بیفزایید و خوب هم بزنید.