معرفی غذاهای مازندرانی، غذاهای اصیل و خوشمزه محلی

در این مقاله به معرفی غذاهای مازندرانی می‌پردازیم تا با ذائقه و تنوع غذایی مردمان این شهر بیشتر آشنا شوید. غذاهای محلی هر شهر و روستایی نشان دهنده فرهنگ غذایی آن شهر و مردم است. در ایران نیز تمامی شهرها غذاها و پیش غذاهای محلی دارند که معمولا هم این پیش غذاها قبل از غذا در سفره چیده می‌شود و سفره‌ها را رنگارنگ و زیبا می‌کند. شمال و خصوصا گیلان غذاهای خاصی دارند که با ماهی یا مرغ اماده میشه که بهترین هاش رو میخوایم بهتون معرفی کنیم.

  • قیمت بالای این رستوران و واقع‌شدن در هتل زیبای تاج‌محل یکی از دلایلی است که فقط افراد خاصی به آنجا مراجعه ‌کنند.
  • می‌توانید برای خوشمزه شدن این شیرینی به جای شکر از عسل استفاده کنید.
  • غذاهای شمالی | رشت به عنوان شهر خلاق غذا در یونسکو ثبت جهانی شده است.
  • سپس پوست ماهی را با چاقو برش سطحی می‌دهند و لا به لای آن‌ها کره می‌گذارند.

بقیه مواد را نیز به زیتون پرورده اضافه کنید و پس از مخلوط کردن، آن‌ها را برای یک تا دو روز در یخچال قرار دهید تا مزه‌دار شوند. یک لیوان آب در تابه بریزید، درب تابه را ببندید و اجازه دهید تا واویشکا روی حرارت ملایم گاز برای ۲۰ دقیقه جا بیفتد. برای سرو، واویشکا را در ظرف بکشید و با سیب‌زمینی سرخ کرده، نان یا برنج سرو کنید. روی واویشکا را با جعفری یا پیازچه خرد شده تزیین کنید. لوبیا چیتی را از شب قبل در آب خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود. سپس آب آن را خالی کنید و با آب تازه روی حرارت ملایم گاز بپزید.

در این خورشت پرطرفدار باز هم از انار استفاده می شود! دیگر مواد این خورشت پودر موسیر، مرغ، پودر سیر، روغن کنجد، زعفران، سیر، رب انار و پیاز است. این غذا بعد از حدود ۱ تا ۲ ساعت جا می افتد و در آن به جای گوشت مرغ می توان از گوشت بلدرچین استفاده کرد. اگر از طعم بادمجان خوشتان می آید حتما عاشق این ترشی می شوید چون با خوردن این چاشنی مزه ی بادمجان کبابی اولین طعمی است که احساس می کنید. برای درست کردن ناز خاتون از بادمجان، گوجه فرنگی، پیاز رنده شده، آبغوره، نعنای خشک و رب انار استفاده می شود. تهیه ی این ترشی خیلی آسان است و تنها چیزی که شاید کمی زمانبر باشد کبابی گردن بادمجان هاست.

پودر گردو، رب انار و شکر از دیگر ترکیباتی است که در این نوع غذا در شمال کشور استفاده می شود. مرغ ترش یکی از محبوب ترین و مشهور ترین غذاهای شمالی است که احتمالا هر کسی یک بار هم که شده آن را امتحان کرده باشد. غذایی بسیار خوشمزه که دو عضو اصلی آن، رب انار و سبزی های معطر هستند. ناردونی به معنی دانه‌های انار، نام یکی از معروف‌ترین غذاهای شمال است. این غذا از انار، سیر، پیاز، رب انار و مرغ پخته می‌شود. دانه‌های انار و لعاب خورشت ناردونی واقعا وسوسه انگیز است.

۳۱. شور آبه یا ترش آبه و طرز تهیه آن

در ادامه سه عدد تخم‌مرغ را در ظرفی جداگانه بشکنید و هم بزنید. در آخر در وسط تابه سبزیجات، یک جای گرد باز کنید و یک عدد تخم‌مرغ باقی‌مانده را در آن بشکنید و نیمرو کنید. شیرین تره را بابا ماهی شور، سیر و باقالای تازه سرو کنید. با طرز تهیه غذاهای محلی استان گیلان آشنا شوید و با طبخ آن‌ها در منزل، سفری به حال و هوای دوست‌داشتنی و زیبای استان گیلان برای خود ترتیب دهید. رشتی‌ها این شامی خوشمزه را با نان لواش یا بربری و پنیر سیامزگی که پنیر سنتی این منطقه است سرو می‌ کنند.

۲۵. خورش ترش سماق گیلانی و طرز تهیه آن

اگر به طعم‌های ترش علاقه دارید در سفر به گیلان حتما این غذا در لیست‌تان قرار دهید. این غذای خوشمزه گیلانی از تخم مرغ، سیر، خالواش، اسفناج و انواع سبزی‌ها مثل گشنیز، جعفری، نعنا و شوید پخته می‌شود. در پایان نیز مقداری آب نارنج به این غذا اضافه می‌کنند. یکی از غذاهای پرطرفدار شمالی، اردک شکم پر است که برای درست کردن آن وقت و حوصله زیادی لازم است. برای درست کردن این غذای اصیل مازندرانی از رب نارنج، رب گوجه فرنگی، پیاز، سبزی‌های معطر، رب انار و ادویه استفاده می‌شود. طرز تهیه خورش ملاقورمه مازندرانی اصلهمانطور که ذکر گردید ، خورشت ملاقورمه ، از غذاهای پر طرفدار و از انواع غذاهای محلی استان مازندران است.

پوست نازک و رگه‌های اشپل ماهی را جدا کنید و با چنگال، آن را دانه دانه کنید. سپس برنج پخته، گردو، سیر و پیاز را مخلوط کرده و آن‌ها را چرخ کنید. مخلوط برنج را به اشپل ماهی بیفزایید و آن‌ها را با تخم‌مرغ هم‌زده، رب انار، سبزی ساطوری شده، نمک، فلفل و گلپر مخلوط کنید و خوب ورز دهید تا مواد یکدست و منسجم شوند. نمک، فلفل و زردچوبه را به مایه اشپل اضافه کنید و خوب هم بزنید. در آخر نیز تخم‌مرغ‌ها را به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یک مایه کوکوی یکدست داشته باشید.

تخم‌مرغ‌های هم‌زده را با بیکینگ پودر، زعفران دم‌کرده و دو قاشق ماست چکیده هم بزنید. نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر سیر، پودر کاری، پودر فلفل قرمز را هم اضافه کنید و تمام مواد را خوب با هم مخلوط کنید. سپس کوکو را در روغن داغ در تابه به‌صورت یک تکه یا یکی یکی سرخ کنید. مقداری روغن در یک تابه بریزید و آن را روی حرارت گرم کنید. سپس زردچوبه را در آن بریزید و اجازه دهید تا روغن، رنگ زردچوبه را به خود بگیرد.