ناهار چی بپزم؟ لیست و دستور پخت انواع غذاهای مناسب ناهار مجله اکالا-غذا شرقی

در لیست غذا ایرانی، «رشته پلو» تقریبا در همه شهرها تهیه می‌شود. در طرز تهیه رشته پلو از برنج به همراه رشته پلویی استفاده می‌شود. رشته پلو را می‌توانید با سینه مرغ، گوشت قرمز یا گوشت چرخ‌کرده ترکیب کنید. به دلیل همین تنوع و گستردگی است که در حال حاضر تهیه و تدارک غذاهای سازمانی و شرکتی یکی از سخت ترین مشاغل موجود در دنیا است. اگر بخواهیم طعم اصیل غذای ایرانی را به توریست‌ها بچشانیم، دیزی یا آبگوشت به عنوان اولیت گزینه به ذهنمان می‌آید.

این غذا بر خلاف نام ناراحت کننده و بار منفی­اش، طعم خاص و فوق العاده ای دارد. طرز تهیه یتیمچه ساده ایرانی تا حدودی شبیه یکی از غذاهای فرانسوی به نام راتاتویی است. دمپختک یک غذای ایرانی ساده و جذاب استدمپختک از غذاهای سنتی کشور ما محسوب می شود که ماده اصلی تشکیل دهنده آن برنج است. آب دوغ خیار یک غذای ایرانی سرد استگونه‌هایی شبیه به این غذای ایرانی در ترکیه، مقدونیه، قبرس، آلبانی و ارمنستان نیز تهیه می­شود. در مورد تهچین داستانی وجود دارد که می‌گوید روزی یکی از آشپزان دربار هنگام درست کردن چلو مرغ پلو را شفته کرد. آشپز از ترس این که تنبیه شود، زعفران و ماست به برنج اضافه می‌کند و مرغ را لا به لای آن می ریزد تا غذای جدیدی بسازد.

البته راز دیگری که در خوشمزه تر شدن این غذای ایرانی سنتی تاثیر دارد، زمان پخت آن است. آبگوشت باید زمان کافی داشته باشد تا آرام آرام بپزد و به اصطلاح جا بیفتد. دیزی های بیرون خوشمزه هستند اما دیزی خانگی صفای دیگری دارد. پیچیدن عطر آبگوشت در فضای خانه است که لذت آن را بیشتر می کند.

برای شب یلدا و شب عید نوروز، «سبزی پلو با ماهی»، یکی از بهترین غذاهای ایرانی در لیست بلند بالای غذاهای ایرانی خوشمزه است که بسیاری از خانواده‌های ایرانی را دور هم جمع می‌کند. طرز تهیه سبزی پلو با ماهی در همه شهرهای ایران شبیه است ولی نوع ماهی معمولا در شمال و جنوب کشور فرق می‌کند. تهرانی‌های قدیم به خوبی با طرز تهیه خورش انار و بادمجان آشنا هستند. همان طور که گفتیم نام غذاهای ایرانی معمولا از موادی که در طرز تهیه غذای خوشمزه ایرانی استفاده شده، گرفته شده است.

  • برای پخت زرشک پلو با مرغ به عنوان یکی از غذاهای خوشمزه ایرانی، ابتدا باید مواد اولیه آن را آماده کرد.
  • دلمه برگ مو، دلمه گوجه، دلمه بادمجان و دلمه فلفل دلمه از معروف ترین آن‌ها است.
  • ران یا سینه مرغ، برنج، زرشک، شکر، کره، پیاز و ادویه‌جات مواد اولیه اصلی این غذا را تشکیل می‌دهند.
  • اصالت این غذای ایرانی لذیذ به اردبیل می‌رسد و معمولا برای نذری‌ یا در عزاداری‌ها پخته می‌شود.

این خورش با استفاده از گردوی چرخ شده، گوشت مرغ یا گوشت قرمز و رب انار با سه طمع ترش، شیرین و ملس طبخ می‌شود. خورشت فسنجان اصیل مخصوص گیلان با اضافه کردن سبزی‌های معطر محلی و اناربیج تهیه می‌شود. برای پخت ته چین تنها نیاز به برنج، مرغ، ادویه، ماست و تخم‌مرغ است.

طرز تهیه تره شورباسی یا سوزی شورباسی • آبگوشت آذری

ترخینه، خورشت تره کوهی، ماش آو، آبگوشت بامیه، پیچگ، بوله وله و… برای آماده‌سازی زرشک پلو ابتدا باید مرغ آن را آماده کرد. مرغ باید با پیاز و کره تفت داده شود، سپس با رب گوجه یک سس غلیظ برای آن آماده شده و آن را به مرغ اضافه کرد تا خورشت کاملا پخته شود. بعد از آماده کردن اولیه مرغ باید برنج آن را آماده کرد.

لیست انواع غذاهای ایرانی با برنج –  انواع کوفته، کوکو و شامی

به این دلیل که اگر شیره برنج آبکش نشود، خاصیت آن چند برابر می‌شود. عموما خورش قیمه را در دو نوع خورشت قیمه سیب زمینی و خورش قیمه باذنجان (قیمه بادمجان) می پزند. البته انواع و اقسام دیگری از قیمه در شهرهای مختلف ایران تهیه می‌شود که در مواد اولیه تقریبا یکی هستند و در شیوه پخت و طعم دهی با یکدیگر متفاوت هستند. به مجله خبری غذا طور مثال قیمه بوشهری از انواع مشهور خورش قیمه است که شبیه به خورش قیمه است، اما قیمه نثار قزوین شبیه مرصع پلو با گوشت قورمه‌ای لاپلو است. کوفته در ترکیب‌های متنوعی از جمله کوفته پر شده با آلو، مغز گردو، زرشک و کشمش، آلبالوهای ترش و… استان کوفته‌های ایران آذربایجان است که معروف ترین کوفته‌‌ها کوفته تبریزی است.

طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی

شاید خیلی از ما فکر کنیم که کباب تابه ای غذایی جدید است. اما باید بدانید این کباب در گذشته با کمی تغییر و نام کباب دیگی مهمان سفره های ما ایرانیان بوده است. برای تهیه این خورش گوشت را با پیاز و ادویه جات می پزند و بعد بادمجان های سرخ شده و بادمجان و غوره را به آن اضافه می کنند.

در این مطلب لیست ۵۱ غذای محبوب ایرانی را برای شما قرار داده‌ایم. برای آشنایی با غذاهای محبوب ایرانی همراه ما باشید تا به معرفی بهترین غذاهای ایرانی بپردازیم. همچنین در این مقاله شما می‌توانید لیست غذاهای ایرانی را جمع آوری کنید و روزانه از این غذاها در لیست غذایی خود استفاده کنید.