چلو کباب بختیاری کباب بختیاری رستوران نایب ساعی کباب بختیاری با برنج-غذا شرقی

این چشمه با دبی آب ۱۱۰۰۰ لیتر در ثانیه در ردیف پرآب‌ترین چشمه‌های کشور قرار دارد. در این حالت، مراحل طرز تهیه کباب بختیاری مشابه است، اما به جای سیخ فلزی باید از سیخ های چوبی کمک بگیرید. 2_ گوشت راسته گوسفندی برای تهیه کباب بختیاری به شیوه رستورانی گزینه بهتری است. البته بعضی گوشت گوساله را ترجیح می دهند، اما از نظر پزشکی گوشت گوساله و گاو برای خوردن توصیه نمی شود. چرا که طبع سرد و خشکی داشته و مصرف مداوم آن به معده آسیب وارد می کند و ممکن است باعث معده درد های طولانی مدت شود.

  • مسیر این آبشار از محلِ چشمه تا اتصال به رودخانه’خرسان’ را فضایی سرسبز از انواع درختان و گیاهانِ جنگلی فراگرفته و شیبِ زیاد و پستی و بلندی‌های دره، آبشارهای کوچک متعددی را در آن ایجاد کرده‌است.
  • این کار را تا تمام شدن مواد ادامه می دهیم و با افزودن دو لیوان آب در قابلمه را می بندیم و می گذاریم روی حرارت ملایم کاملا بپزد.
  • برای تهیه آو تفتاله برگه زردآلو را همراه با دانه انار و پیاز سرخ می‌کنند و با اضافه کردن کمی آب یک آش ساده اما خوشمزه تهیه می‌کنند که از معروف‌ترین غذاهای جهارمحال و بختیاری است.
  • خوب است بدانید شهرکرد معمولا گرم‌ترین روزها را در مرداد ماه ( با دمای 34 درجه سانی‌گراد) و سردترین هوا را در دی ماه (با دمای منفی 19 درجه سانتی‌گراد) دارد.
  • جالب است بدانید که به واسطه استفاده از گوجه و برنج در این خوراک که خاصیت خون سازی دارند یکی از مقوی ترین و مفیدترین غذاها به شمار می رود.
  • غذا های محلی استان چهار محال و بختیاری با توجه به محصولات تولیدی دامی و مقتضیات زندگی آنها تهیه و مورد استفاده قرار می گیرد از جمله این غذا ها می توان به کاچی شیر اشاره کرد که با آرد و شیر محلی تهیه می شود و خیلی سریع آماده می شود.

سبزي آش را بعد از شستن و خرد كردن مي‌پزند، سپس برنج و دوغ را به آن اضافه مي‌كنند بعد كه برنج پخته شد كمي آرد را در آب حل كرده و به آن مي‌افزايند‌ تا‌ آب ‌آش به ‌صورت‌ غليظ‌ درآيد ‌و ‌پياز ‌داغ‌ را ‌هم ‌اضافه ‌مي‌كنند. غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری، بسیار متنوع و دارای ارزش غذایی بسیار بالایی می باشند. استان چهارمحال و بختیاری، اقلیم و طبیعت زیبا و منحصر بفردی دارد، طبیعت خاص این استان، انواع مواد شامل میوه و غلات و دام و…. را در اختیار ساکنان قرار داده تا مردم این استان بتوانند با استفاده از این مواد غذایی غذاهای رنگین و لذیذ تهیه کنند. همگی ما زمانی که به سفر می رویم علاوه بر بازدید از بازارهای سنتی و آشنایی با صنایع دستی آن منطقه و یا شهر، تمایل داریم تا غذاهای محلی آن منطقه را نیز بچشیم.

اگر به قصد تفریح و گردش، باروبنه سفر به چهارمحال زیبا را بسته‌اید، پس نباید آب‌وهوای بهشتی این استان را در فصل بهار و تابستان از دست بدهید. در فصل بهار، ماه‌های اردیبهشت و خرداد بهترین زمان سفر به این بهشت دیدنی است و در فصل‌های تابستان و پاییز از اوایل شهریور تا اوایل مجله خبری غذا آبان وقت مناسبی برای دیدن کردن از زیبایی‌های این استان است. براساس سفالینه‌ها و ابزارهای سنگی ابتدایی کشف شده بروی تپه‌های باستانی و آثار کهن تاریخی شهر هفشجان، قدمت این استان به هزاره هفتم قبل از میلاد بر می‌گردد و بیانگر پیشینه ۹۰۰۰ ساله چهارمحال و بختیاری است.

گردشگاه چشمه زنه هفشجان

پیه به جگر از آن دسته از غذاهای سنتی به شمار می رود که روی آتش پخته می شود و یک غذای بسیار مفید برای کم خونی به شمار می رود. البته ناگفته نماند که این غذا را افرادی که مبتلا به چربی خون هستند نباید استفاده نمایند چرا که داخل آن چربی های گوسفندی استفاده شده است که برای این افراد مضر است. مردم این استان در گذشته های دور عمده مایحتاج غذایی خود را به دلیل ارگانیک و مغذی بودن از دل طبیعت برداشت می کردند به همین خاطر غذاهایی که با این مواد تهیه می‌شدند ارزش غذایی بسیار بالایی در سبد خانوارها داشتند. بنابراین طبیعت اقلیم استان ساکنان آنرا غنی از انواع مواد خوراکی و غذایی، غلات، دام و انواع میوه کرده است. این غذا بیشتر در فصول گرم سال در میان عشایر بختیاری پخته می شود و از جمله غذاهایی است که به سرعت و سادگی تهیه و دارای مزه ملس مایل به ترش است. محال است که اهل فست فود باشید و نام فست فود پدر خوب به گوشتان نخورده باشد.

آش دنورو

خوب است بدانید شهرکرد معمولا گرم‌ترین روزها را در مرداد ماه ( با دمای 34 درجه سانی‌گراد) و سردترین هوا را در دی ماه (با دمای منفی 19 درجه سانتی‌گراد) دارد. درصورتی‌که به ورزش‌های زمستانی علاقه‌مند هستید و دوست دارید به پیست اسکی چلگرد سربزنید از زمستان پربرف این استان هم لذت خواهید برد. کارخانه بِه مالت هفشجان باعنوان اولین و تنها کارخانه مالت‌سازی ایران و خاورمیانه در شهرک صنعتی هفشجان قرار دارد. نخستین کارخانه مالت‌سازی صنعتی کشور با ۳۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و شبکه بانکی در سال ۱۳۸۹ توسط مهندس رستمی در شهر هفشجان به بهره‌برداری رسید. بریز به زبان بختیاری یعنی سرخ کردن، آب بریز یعنی گوشتی که با آب خودش بپزد و سرخ شود، که بصورت مخفف در آمده و شده آبریز.

کاکولی نوعی نان است که خمیرش از شیر، آرد و خشکبار) گردو، کشمش، بادام) تشکیل شده و برای پخت بر روی این نان زرده تخم مرغ، گلرنگ، زعفران، زیره و… کاکولی نوعی نان است که خمیرش از شیر، آرد و خشکبار(گردو،کشمش، بادام)تشکیل شده و برای پخت بر روی این نان زرده تخم مرغ، گلرنگ، زعفران، زیره و ….زده می شود و در تنور پخت می شود. آرد را الک می کنند کمی آب به آرد می زنند و می مالند تا دانه دانه شود.

برای تهیه آب‌ریز معمولا از دل و جگر گوسفند و گاهی نیز از گوشت مرغ یا مخلوط جگر و گوشت گوسفند استفاده می‌شود. از آنجایی که این غذا بدون آب پخته می‌شود بهتر است از گوشت تازه استفاده شود تا آب بیشتری داشته باشد. تکه‌های گوشت همراه با پیاز در قابلمه‌ای دربسته پخته می‌شوند، سپس دانه انار با مقداری آب پخته می‌شود تا عصاره آن در آب آزاد شود. از فيله گوسفند، سينه مرغ، فلفل دلمه‌اي، پياز متوسط، روغن زيتون، پودر سير و زعفران تهيه مي شود.

جاذبه های دیدنی شهرکرد

این نان طعم شیرینی دارد و پس از پخته شدن، می‌توان به آن شیره انگور یا خاک قند اضافه کرد. زمانی که به خانه یک شخص لری بروید یا در اقامتگاه بوم‌گردی اقامت داشته باشید، از شما با این نان استقبال می‌کنند و در واقع آن را نوعی احترام به مهمان می‌دانند. برای اجاره اقامتگاه در لرستان کافیست این منطقه را در هومسا جستجو کنید تا گزینه‌های موجود برایتان ظاهر شود.

آب‌وهوای کوهستانی این استان زمستان‌هایی سرد و پر برف و تابستان‌های خنک و مطبوع را برایش به ارمغان آورده است. همانطور که در نقشه چهارمحال و بختیاری مشاهده می کنید، 10 شهرستان (ازجمله شهرکرد(مرکز استان)، بروجن، کوهرنگ، اردل و لردگان) و 43 شهر را در خود جای داده است. چهار محال بختیاری استانی کهن است که به گواه دفینه‌ها و سفالینه‌هایش عمری بیش از 9000 سال دارد. فرهنگ بومی استان چهارمحال و بختیاری بسیار بکر و دست نخورده باقی مانده است . اگر قصد دارید این استان اصیل و زیبایی‌های بی‌شمارش را بیشتر بشناسید در این مطلب با ما همراه شوید. ابتدا پیاز را خوب سرخ می کنیم گوشت یا مرغ را به آن اضافه می کنیم بدون اضافه کردن هیچ ادویه ای اجازه می دهیم تا گوشت با آب خودش بپزد.