استان چهارمحال و بختیاری ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

این خانه در قسمت غربی شهر کرد و در نزدیکی خانه آزاده قرار دارد . کاخ قلعه سردار اسعد بختیاری در فاصله ۴۲ کیلومتری شهرکرد و در مرکز شهر جونقان واقع شده است و فاقد هرگونه کتیبه تاریخ دار است . پس از انتصاب حسینقلی خان به عنوان ایلخانان بختیاری در اواسط حکومت ناصرالدین شاه حکمرانان این منطقه از حاکمیت بر چالشتر خلع و به زمین داران بزرگ تبدیل شدند .

آش بی‌بی سه‌شنبه با سبزی آش، کوفته ریزه، حبوبات (نخود، عدس و لوبیا چشم بلبلی)، رشته آش، نمک، فلفل و ادویه درست می‌شود و تزیینات آن معمولا مانند آش رشته، سیر داغ، پیاز داغ؛ نعنا داغ و کشک است. مواد اصلی غذاهای شکم‌پر مشخص است؛ اما برای تعیین اندازه آن‌ها این آشپز مازندرانی است که مانند دیگر آشپزها بر طبق تجربیات خود تصمیم می‌گیرد. اردک شکم‌پر را مانند دیگر غذاهای لذیذ و خوش‌خوراک شمالی همراه با برنج، سبزی و ترشی سرو می‌کنند.

  • در ادامه با مراجعه به مقاله انواع اشکنه در مجموعه غذاهای محلی کجارو، با انواع این غذا در ایران آشنا شوید و غذایی ساده و مقوی در خانه طبخ کنید.
  • از جمله غذاهای مقوی و سالم است که در بخش هایی از استان چهارمحال و بختیاری به خصوص سامان پخته می شود.
  • سپس آرد را در کمی آب سرد حل کنید و به‌همراه لوبیای پخته، سیر داغ، نمک، فلفل و زردچوبه به مخلوط اسفناج و ماش بیفزایید.
  • کباب بختیاری در اصل از ترکیب گوشت گوسفندی و دمبه تهیه می شود، امروزه رستوران ها از ترکیب گوشت مرغ و گوشت گوساله یا گوسفندی به صورت یکی در میان ( مانند کباب قفقازی ) استفاده می کنند.

باقلاقاتق، یکی از غذاهای خوشمزه شمالی است که گیلانی‌ها در پخت آن، تبحر خاصی دارند. این غذای خوشمزه و مقوی از باقلای رشتی، شوید و تخم‌مرغ تشکیل می‌شود و معمولا آن را با برنج کته، سیر تازه، ماهی شور و اشپل ماهی سرو می‌کنند. باقلاقاتق یا باقالی قاتوق، یکی از قدیمی‌ترین خورش‌های محلی استان گیلان است که در تمام شهرهای شمالی، به‌خصوص شهرهای استان گیلان، پخته می‌شود. قاتق در زبان محلی به‌معنای خورش و خوراک است و باقلا یا «پاچ باقلا» که به نام باقلای سفید نیز شناخته می‌شود، ماده اصلی تشکیل‌دهنده این غذا است. لوبیا را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ لوبیاها گرفته شود. سپس آب لوبیا را خالی کنید، آن را در یک قابلمه آب تازه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا بپزد.

کاکولی نوعی نان است که خمیرش از شیر، آرد و خشکبار) گردو، کشمش، بادام) تشکیل شده و برای پخت بر روی این نان زرده تخم مرغ، گلرنگ، زعفران، زیره و… در فصل بهار که ایلات به ییلاق و سردسیر می­رسند بیشتر خوراک آنها از قارچ­ هایی است که در کوهستان می­ روید آنها قارچ را کباب یا با روغن سرخ کرده با نان می­ خورند و گاهی قارچ خشک را به گرمسیر برده و از آن استفاده می­ کنند. وجــــود سه قوم اصیل در چهارمحــال و بختیـاری (بختیاری، فارس، ترک قشقایی) تنوعی از فرهنگ های مختلف را در این استان بوجود آورده است. این آش از نظر ظاهری تفاوت چندانی با آش دوغ سایر مناطق دیگر در کشور را ندارد، اما آنچه که موجب منحصر به فرد شدن آش دوغ بختیاری شده است مواد اولیه آن است که از پوشش گیاهی این استان سرسبز تامین می شود. کاکولی نوعی نان است که خمیرش از شیر، آرد و خشکبار(گردو،کشمش، بادام)تشکیل شده و برای پخت بر روی این نان زرده تخم مرغ، گلرنگ، زعفران، زیره و ….زده می شود و در تنور پخت می شود. اين شيريني همان مواد فتير را دارد (فتير نوعي شيريني كه در همه جا پخته مي‌شود. مواد آن تخم‌مرغ، شير، شكر، روغن، آرد، مواد معطر شيريني است)با اين تفاوت كه كمي شيرين‌تر است.

طرز تهیه کباب بختیاری بسیار خوشمزه

دستور تهیه کباب بختیاری که به آموزش آن پرداختیم، برای چهار نفر مناسب است. می‌توانید به جای استفاده از فیله مرغ، از فیله ماهی نیز استفاده کنید. البته این طعمی نیست که مورد پسند همه افراد قرار بگیرد ولی بهانه خوبی برای جا دان ماهی در برنامه غذایی است.

آو تفتاله

سوتی پلو با خورش‌هایی شیرینی چون خورش هویج یا فسنجان نیز سرو می‌شود. برخی افراد از مخلوط تره، گشنیز، جعفری و اسفناج نیز در این آش استفاده می‌کنند. مجموعه عوامل گردشگاه از جمله کتیبه‌های ارزشمند تاریخی، چشمهٔ پرآب، سایه سار درختان، آبشار زیبا و بلند، کوه‌های اطراف و غار موجود در محل، روزانه پذیرای صدها گردشگر است. روستای سراقا سید، با قدمت ۶۰۰ ساله در شهرستان کوهرنگ واقع شده‌است.

رپرتاژهای گردشگری آرشیو

رب گوجه‌فرنگی، نمک، زردچوبه و فلفل را به خمیر فلافل اضافه کنید و خوب هم بزنید. کمی از مواد فلافل را بردارید و آن را با دست، کاتر برش یا فلافل‌زن، شکل دهید. هر سمت فلافل‌ها باید برای سه تا چهار دقیقه سرخ شود تا به رنگ طلایی دربیاید. فلافل‌ها ی سرخ شده را روی دستمال مخصوص آشپزخانه قرار دهید تا روغن اضافه آن‌ها کشیده شود. فلافل را با کاهو، گوجه‌فرنگی، خیار شور و سس مخصوص فلافل اهوازی یا سس انبه سرو کنید. یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین غذاهای ایرانی که در مناطق مختلف کشور به روش های متنوعی طبخ می شود، کباب بختیاری است.

اردک شکم‌پر، یک غذای بسیار مجلسی و متفاوت است که با حضورش در سفره مهمانی، رنگ متفاوتی به سفره شما خواهد بخشید و همگان را خوشحال خواهد کرد. توجه داشته باشید که نمک نباید از ابتدا به گوشت اضافه شود؛ زیرا باعث دیرپز شدن گوشت می‌شود. شما می‌توانید حبوبات را جداگانه بپزید تا آش شما زودتر آماده شود.

قسمتی از رودخانه زاینده رود که یکی از زیباترین و با اهمیت ترین رودهای ایران است و همچنین قسمتی از رودخانه کارون که تنها رودخانه قابل کشتیرانی ایران می باشد در این استان جریان دارد . این تالاب در مسیر جاده شهرکرد به خوزستان و در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار در نزدیکی شهر بلداجی واقع گردیده که تا شهرکرد ۶۵ کیلومتر فاصله دارد . بختیاری ها برای پاس داشت جنگاوران و دلاوران خود بر روی قبر آنان مجسمه ای تراشیده از سنگ و به شکل شیر با نقاشی از اسب و شمشیر قرار می دادند. شیر سنگی بر روی قبور دلاوران و جوانان بختیاری یادآور تاریخ پرحادثه و پر فراز و نشیب گذشته است. قدیمی ترین شیر سنگی موجود در استان مربوط به دوره صفوی میباشد .