غذاهای شمالی 20 غذای خوشمزه شمال ایران

پنیر تکه تکه شده را در تابه بریزید و صبر کنید تا کمی آب شوند. سپس سیر رنده شده را به آن اضافه کنید و با پنیر و روغن تفت دهید. سپس شوید خشک را به تخم‌مرغ‌ها ضاافه کنید و هم بزنید. سپس آن‌ها را در غذاساز بریزید و همراه با عدس پخته میکس کنید تا به‌صورت پوره درآیند. در ادامه پوره کدو و عدس را با گردوی سابیده شده و مقداری زردچوبه مخلوط کنید و در یک تابه با روغن تفت دهید. پس از تفت، مواد را از روی حرارت بردارید و خرما را به آن‌ها اضافه کنید.

آغوز مسما را پس از آماده شدن به همراه برنج سرو می‌کنند. پس از تبخیر آب خورش و پخت گوشت؛ گمج کباب خوشمزه شما آماده است. معمولا در مورد غذاهای شمال که صحبت می شود بی تردید اولین غذاهایی که نامشان به ذهن متبادر می گردد؛ باقلاقاتق و میرزا قاسمی است. اما باید گفت سرزمین شمالی ایران تنوع بی نظیری از انواع غذاهای سنتی و اصیل دارد که برخی از آنها متاسفانه در این تنوع غذایی گمشده است. در غذاهای شمالی معمولا گردو، رب انار، سبزی های معطر، بادمجان و سیر بیشترین استفاده را دارد. لازم به ذکر است؛ غذاهای این بخش از ایران به طور معمول در میان بومیان شهرهای مختلف شمالی شناخته شده است یا اینکه ممکن است با اندکی تفاوت پخت شود.

  • در این مرحله می‌توانید در صورت تمایل دو قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی نیز به خورش اضافه کنید.
  • و برای رنگی شدن دستر می‌توانید دارچین و پودر هل و کاکائو را در نصف لیوان آب جوش حل کنید.
  • برخی افراد در تهیه این خورش از رب گوجه‌فرنگی یا رب آلوچه هم استفاده می‌کنند.
  • گوشت تفت داده شده را روی پیازها و به‌ترتیب، گوجه فرنگی حلقه حلقه شده و سیب‌زمینی حلقه حلقه شده را روی هم قرار دهید.
  • برای پخت این غذا از زعفران، پیاز، روغن، زردچوبه، نمک، رب انار یا آب نارنج استفاده می‌شود.

پس از پخت گوجه‌ها و برشته شدن مرغ‌ها، آن‌ها را از تابه دربیاورید. سپس یک عدد پیاز خلالی خرد شده و یک عدد فلفل دلمه‌ای خرد شده را در همان تابه با کمی زردچوبه تفت دهید تا نرم و سبک شوند. پس از طلایی شدن پیازها، غوره تازه یا یخ‌زده را اضافه کنید و کمی تفت بدهید. غوره بادمجان یا مسمای بادمجان، یک غذای بسیار لذیذ و خوشمزه گیلانی است که با گوشت مرغ، گوشت چرخ‌کرده یا گوشت تکه‌ای قرمز نیز درست می‌شود.

طرز تهیه خوشمزه‌ترین غذاهای شمالی و جنوبی با ماهی

در ادامه طرز تهیه بیج بیج را خدمت شما عزیزان شرح خواهیم داد. حتی اگر سخت به دنبال کاهش وزن باشید باز هم نمی توانید در برابر این غذای خوشمزه مقاومت کنید. ترکیب گوشت اردک و گردو این غذا را تبدیل به غذایی مقوی و پرانرژی کرده است.

معرفی خوشمزه ترین غذاهای سنتی یزد

کولی، یک نوع ماهی ریز بسیار لذیذ است که به سه نوع سفید کولی، کاس کولی (کاس به‌معنای آبی) و سیاه کولی تقسیم می‌شود. برای درست کردن این غذای خوشمزه و راحت که طرفداران بسیاری هم دارد، کافی است پوست ماهی کولی را بکنید، شکم آن ا خالی کنید و آن را با فلفل و نمک سرخ کنید. برای این کار، روی شعله گاز یک توری بگذارید و ماهی کولی را برای چند لحظه روی آن قرار دهید. ماهی را چند بار برگردانید و سپس آن را از روی حرارت بردارید و پوست آن را بکنید. در این روش، گاز کثیف می‌شود و آشپزخانه بوی بد می‌گیرید.

ترش تره یعنی معنای واقعی ترش بودن و باید بدانید که این غذا مثل کباب ترش و مرغ ترش جزو غذاهای ترش شمالی است اما با این تفاوت که ترشی، مزه ی غالب در این غذا است. برنجک برای شب یلدا و فصل‌های سرد سال مورد استفاده قرار می‌گیرد و بافتی لطیف و عسلی دارد. در جشن عروسی و پاتختی از برنجک، نون پنجرهای و شیرینی‌های دیگر محلی استفاده می‌شود. برای تهیه این شیرینی از برنج، آب و روغن، شکر و آبلیمو استفاده می‌شود.

ورقه بادمجان را با کته محلی، زیتون پرورده و ترشی سرو کنید. گیلانی‌ها آش ترش را با ترب سفید و ماهی کولی سرو می‌کنند. خورش گل در چمن، نسخه‌ای از باقلاقاتق است که با گوشت گوسفندی درست می‌شود. این غذای لذیذ و مقوی را می‌توان به‌عنوان وعده اصلی همراه با برنج سرو کرد. سس آماده شده را در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا مالاوابیج برای حدود دو ساعت روی شعله ملایم گاز بپزد و غلیظ شود.

قیمت بالای این رستوران و واقع‌شدن در هتل زیبای تاج‌محل یکی از دلایلی است که فقط افراد خاصی به آنجا مراجعه ‌کنند. تنوع بالای غذایی و سرو غذاها درنهایت زیبایی از امتیازات رستوران ماهی ماهی است. برای رفاه حال مشتریان خود رستوران ماهی ماهی پارکینگ اختصاصی دارد. رستوران گیلانه یک رستوران کاملاً حرفه‌ا‌ی و بسیار لوکس است که علاوه بر سرو غذاهای گیلکی، غذاهای ایرانی باکیفیت بالا و طعم بی‌نظیری سرو می‌کند. این رستوران که در خیابان جردن واقع‌شده معماری بسیار جذابی دارد و می‌توان گفت جز گران‌قیمت‌ترین رستوران‌های تهران است. شهرت غذاهای شمالی رستوران گیلانه به‌خصوص خوراک اردک آن باعث شده که حتی توریست‌ها هم به آنجا مراجعه کنند و انتخاب اولشان باشد.