لیست غذاهای شمالی با دستور؛ طرز تهیه 15 غذای محلی گیلانی

پخت این غذا بسیار راحت است و در عرض 30 الی 40 دقیقه آماده می شود. شما می توانید میزان سبزی را در این دستور غذایی طبق سلیقه خود کمتر یا بیشتر کنید.در ادامه طرز تهیه باقلا وابیج را خدمت شما عزیزان شرح خواهیم داد. این غذا به شکل بادمجان شکم پر درست می شود و برحسب ذائقه افراد در نقاط مختلف کشور با مواد غذایی مختلفی درست می شود.

  • تخم مرغ در این غذا باید به طور کامل ریخته می شود و نباید ان را هم بزنید.
  • طعم لذیذ و خاص غذاهای محلی گیلان، باعث شد در سال ۹۴ نام شهر رشت به عنوان «شهر خلاق خوراک شناسی» در یونسکو نیز به ثبت برسد.
  • خورش قلیه ماهی معمولا با برنج به‌عنوان ناهار و شام سرو می‌شود و از مواد تشکیل‌دهنده آن می‌توان به ماهی، سبزی، پیاز و سیر اشاره کرد.
  • در ظرفی جداگانه گوشت چرخ کرده و پیاز را به صورت کوفته های کوچک در می آوریم و به خورشت اضافه می کنیم.

مدت زمان تهیه این غذا حدود 30 تا 40 دقیقه زمان می‌برد. برای تهیه این پیش غذای خوشمزه و اصیل مازندرانی باید بادمجان کبابی را با ماست پر چرب، نمک و پودر سیر مخلوط کنید. به همین سادگی یک پیش غذای خوشمزه و بسیار آسان دارید. طعم ترش و شیرین یکی از محبوب‌ترین طعم‌های دنیا است که در خورشت آلو مازندران به خوبی احساس می‌شود. این خورشت با مرغ، آلو، آب نارنج، انار و مغز گردوی آسیاب شده تهیه می‌شود و تقریباً مزه ترش دارد.

خورش به

شما می‌توانید این خورش را در هر فصلی از سال با سیر تازه یا سیر فریزری درست کنید. سیر تازه از نظر ظاهری شباهت زیادی به پیازچه دارد و در فصل پاییز و بهار در میوه فروشی‌ها و بازار میوه و سبزی پیدا می‌شود. توجه داشته باشید که هر چقدر برگ‌های سیر، نازک‌تر و ظریف‌تر باشند، غذاهای شما خوشمزه‌تر خواهند شد؛ پس در زمان خرید به برگ‌ها و ریشه سیر دقت کنید. شما می‌توانید سیر تازه را به‌صورت خشک کرده یا خرد شده در فریزر نگهداری کنید تا در تمام مواقع سال با آن غذاهای لذیذ درست کنید. سپس آن‌ها را به‌همراه فلفل روی گوجه‌ها در داخل قابلمه بریزید. درب قابلمه را ببندید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا تخم‌مرغ‌ها خودشان را بگیرند و پلا سر تره آماده شود.

۱۵. مطنجن مرغابی و طرز تهیه آن

مرینیت کردن کباب ترش و زمانی که برای آماده شدن این غذا صرف می شود، نشان دهنده ی اهمیت غذا و نوع طبخ آن در شمال ایران در گذشته است. خورش طلا کوله از غذاهای معطر و کمتر شناخته شده شمال کشورمان است که شاید خیلی ها با این غذای سنتی و قدیمی آشنایی نداشته باشند. اگر در این دسر به جای شیر، آب بریزید دسرتان مسقطی می‌شود. برای قشنگ‌تر شدن دسر می‌توانید از خلال پسته یا پودر پسته، ترافل‌های رنگی، دارچین و میوه استفاده کنید. و برای رنگی شدن دستر می‌توانید دارچین و پودر هل و کاکائو را در نصف لیوان آب جوش حل کنید. همچنین می‌توانید از ژله نیز در این دسر استفاده کنید.

۶- ترش تره شمالی

باقلا وابیج همان باقالی پلو است که بیشتر اوقات در سفره‌های مردم مازندران قرار دارد و یکی از غداهای اصلی مازندران است. به همراه باقلا وابیج ماهی شور، برنج شمالی، زیتون پرورده و ماست نیز سرو می‌شود. باقلا وابیج از مخلوط باقالا، تخم مرغ، سیر، شوید خشک، کره، روغن و ادویه درست می‌شود.