شهرهای استان چهارمحال و بختیاری بهمراه اطلاعات مفید و نقشه استان چهارمحال و بختیاری-غذا شرقی

تهیه ودر اصل این نان از محصولات تهیه شده خود مردم تهیه می شود و در بین تمامی اهالی روستا توزیع می شود. و بر این باوریم که آینده ی روشنی در انتظار گردشگری کشور عزیزمان ایران است. نام این نان سنتی به خاطر تیره بودن آن نیست بلکه به خاطر وسیله‌ای است که برای نازک کردن آن استفاده می‌شود. نان تیری مثل نان لواش نازک است و از چوبی به نام «تیر» یا «ترکه» برای نازک کردن چونه آن استفاده می کنند. اگر شما هم سابقه چهار محال و بختیاری گردی دارید، توصیه میکنیم که نظرات و پیشنهادات خود را با ما از طریق کامنت یا کانال های روزیاتو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

  • این غذا از ترکیب نان فطیر که در زبان لری به آن چزنک و نوعی روغن حیوانی به نام رغو درست می‌شود.
  • اهالی چهار محال برای پخت کوفته از سبزیجات محلی و میوه استفاده می کنند و اغلب دو روز قبل از عید اقدام به پخت کوفته می کنند.
  • این ترکیب به گوشت اضافه می‌شود و پس از آنکه گوشت به صورت کامل پخت و طعم انار به خود گرفت این غذا با نان یا برنج سرو خواهد شد.
  • برای تهیه این غذا ابتدا مغز گردو ، مغز بادام، پر زرد آلو را از قبل به صورت جدا گانه گذاشته تا خیس بخورد سپس ناردون را شسته و مقداری آب به آن اضافه کرده و به مدت 1 ساعت خیس بخورد.
  • در ادامه مطلب، بهترین دیدنی‌های چهارمحال و بختیاری و شناخته ‌شده ‌ترین مناطق این استان را معرفی خواهیم کرد.

شیب زیاد و پستی و بلندی های دره سبزه زار و اقلیم مناسب فضای بسیار فرح بخشی را جهت تفریح در این مکان فراهم می آورد. لست سکند در سال 89 با هدف ارائه خدمات متفاوت و با کیفیت به شما عزیزان در صنعت گردشگری تاسیس شده است. در تابستان که ماست میش (گوسفند ماده) فراوان است، خانواده ­ها ماست را در کاسه ریخته و شکر روی آن می­ ریزند و می ­خورند گاهی بجای شکر شیره­ی انگور اضافه می­ کنند. در گذشته زنان معمولا خانه دار بودند و مردان یک شیفت کاری داشتند و بقیه اوقات خود را در خانه می گذراندند، تعامن بنا همسایگان نیز بیشتر بود. افراد فرصت کافی برای استراحت، غذا خوردن و تفریح داشتند اما در حال حاضر شرایط تفاوت پیدا کرده است.

خط ریلی چهارمحال و بختیاری در گذشته با عنوان “راه آهن بختیاری” در حدود ۴۰ سال پیش مطرح گردید و مطالعات مقدماتی آن قبل از انقلاب اسلامی انجام شد ولی هنوز ساخته نشده است. فرودگاه شهرکرد به عنوان مرتفع‌ترین فرودگاه ایران در جنوب بام ایران و در فاصله سه کیلومتری جادهٔ شهرکرد به فارسان قرار دارد. یکی از بناهای تاریخی در شهرکرد مسجد جامع است که از قرن ۱۳ هجری قمری در این شهر پابرجاست و دارای مساحتی برای با ۲۵۰۰ متر مربع می باشد.

نان یوخا

اوگندی یکی از خوراک های سنتی و محلی چهارمحال و بختیاری نام دارد که با استفاده از عدس توسط زنان ایل این منطقه طبخ می شود و در زبان بختیاری به معنای عدس و آب می باشد که از عدس و روغن و ادویه به دست می آید. یکی از ساده ترین آش های چهارمحال و بختیاری آش آماج می باشد که در تهیه آن نوعی سبزی کوهی به نام بوسور یا لیز به کار برده می شود. گیاهی که به ظاهر شبیه به طرح است و در کوه های غرب ایران رشد میکند و با نام هایی مثل پیاز یزدی، سوره بنه، بن سرخ،، لپو میشناسند.

این غذا به واسطه ی وجود گردو و زعفران و گوشت جزو غذاهای مجلسی ایل بختیاری محسوب می شود. یکی از لذیذترین غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری خوراک جگر است. برای تهیه غذا جگر را روی آتش کباب می کنند سپس آنرا خرد کرده داخل چربیهای گوسفندی می پیچند و دوباره کباب می کنند این غذا بسیار پر انرژی بوده وهمچنین برای کم خونی مفید است آما افرادی که مبتلا به چربی خون هستند نباید از این غذا استفاده کنند. از فیله گوسفند، سینه مرغ، فلفل دلمه‌ای، پیاز متوسط، روغن زیتون، پودر سیر و زعفران تهیه می شود. گوشت مرغ و گوسفند را با روغن زیتون و پیاز مخلوط می‌کنند، با زعفران آغشته نموده و سپس یک تکه فیله گوسفند، یک تکه فلفل، یک تکه مرغ و یک تکه پیاز را در سیخ می گذارند و روی آتش کباب می کنند.

کوفته بختیاری

اتاق سنگی های جونقان واقع در ۸ کیلومتری شهر جونقان و در ابتدای تنگه درکش ورکش مسیر شهرکرد-اردل، با شیوه های خارق العاده به صورت خشکه چین احداث گردیده اند . این منطقه زیبا با وسعتی در حدود ۶۲۰ هزار هکتار در بین سه شهرستان بروجن ، لردگان و اردل قرار دارد. از زیر یخ های این غار چشمه ای با آب سرد در جریان است که نهایتاً به سد کوهرنگ می ریزد. قرار گرفتن در دره های عمیق و انباشت حجم برف های چندین ساله در این مکان سبب شده قندیل های یخ و توده‌های عظیم برف به صورت دائمی و در تمام فصول سال باقی بمانند . در فاصله ۲۵ کیلومتری چلگرد و در نزدیکی روستای شیخ علیخان یکی از نادرترین و اجابت انگیز ترین غارهای منطقه به نام غار یخی چما و قندیل‌های فراوان یخی واقع شده است . آبشار این تونل و فضاهای بسیار زیبای اطراف آن مناظر جذابی را برای هر بیننده ای ایجاد کرده است در تمام فصول سال حتی زمستان به سبب نزدیکی با پیست اسکی چلگرد، این مکان مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد .

غذاهای لری همانند فرهنگ غنی آن حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ غذاهایی که در مناسبت‌ها، مراسم‌ها، مهمانی‌ها و روزمره پخته می‌شود و معمولا از دسته آش‌ها یا غذاهای گوشت دار هستند. برای تهیه این خورش ابتدا گوشت و پیاز را تفت می‌دهند و روی مجله خبری غذا آن آب می‌ریزند تا خوب بپزد. در یک ظرف دیگر به صورت جداگانه تعدادی سیب زمینی می‌پزند و بعد به صورت رنده شده به گوشت پخته شده اضافه می‌کنند. در آخر رب انار را که در آب انار حل شده به خورش اضافه می‌کنند و اجازه می‌دهند خوب جا بیفتند.