انواع غذاهای محلی مازندران 21 غذا آموزش آشپزی آنلاین

در این غذا از بادمجان، سیر، تخم مرغ، ادویه جات مخصوص و رب گوجه استفاده می شود. به شما پیشنهاد می کنیم به جای سرخ کردن بادمجان ها، آن ها را کبابی کنید تا مزه دودی بی ‌نظیری میرزا قاسمی شما بگیرد. همچنین گوجه را نیز بعد از کبابی کردن بهتر است به خوبی له کنید. سیر نقش اساسی در تهیه میرزا قاسمی دارد و می‌تواند عطر و بوی آن را بی نظیر کند. غذاهای استان گیلان و مازندران که در میان عامه مردم با نام غذاهای شمالی شناخته می شوند از محبوب ترین غذاها در کشورمان هستند که تنوع بسیار بالایی دارند.

  • این غذای خوشمزه و مقوی از باقلای رشتی، شوید و تخم‌مرغ تشکیل می‌شود و معمولا آن را با برنج کته، سیر تازه، ماهی شور و اشپل ماهی سرو می‌کنند.
  • خورش انار مسما شباهت زیادی به مرغ اناری دارد که در دیگر مناطق ایران به‌خصوص برای شب یلدا طبخ می‌شود؛ اما تفاوت این دو غذا در چاشنی آن‌ها است.
  • یکی از غذاهای مجلسی مازندرانی پلو مرغ بهشهری است که تقریبا برای پخت آن یک ساعت و نیم زمان لازم است و به شدت خوشمزه و لذید است.
  • وقتی اسم گیلان و شهرهایش به میان می آید، فقط طبیعت زیبا و جاذبه های گردشگری گیلان در ذهنمان نقش نمی بندد بلکه تنوع غذایی این خطه سرسبز هم شهره عام و خاص است.

خانم‌های شمالی زمانی که وقت زیادی برای تهیه غذا ندارد، خورشت بیج بیج را آماده کرده و به همراه برنج یا نان سرو می‌کنند. مالابیج یا همان ماهی شکم‌پر، یک غذای بسیار خوشمزه شمالی است که از ماهی سفید دریای خزر و سبزیجات محلی خوش‌عطر این منطقه استفاده می‌شود. برای درست کردن این غذا ماهی سفید را تمیز کرده و شکم آن را با ترکیبی از سبزیجات معطر، رب انار، مغز گردو و ادویه‌جات پر می‌کنند.

۱. کباب ترش

مرغ‌ها را پس از پخت از آب مرغ دربیاورید و کنار بگذارید. در ابتدا برگ‌های سبز سیر ریز خرد شده را در کمی روغن در تابه تفت دهید. سپس گیجاواش ساطوری خرد شده را در تابه بریزید و کمی آن‌ها را با هم تفت دهید.

رستوران گیلانه

به این صورت که ابتدا برگ سیر خرده شده و تفت داده می‌شود و تخم مرغ زده شده به آن افزوده می‌شود. یکی از غذاهای شمالی محبوب که خیلی هم ساده پخته شده سیر واویج است. مرغ را در قابلمه گذاشته، یک لیوان آب جوش اضافه کنید و برای چند ساعت با حرارت خیلی کم بپزید تا کاملا مرغ مغزپخت شود. در مرحله آخر کره محلی و یک قاشق غذاخوری آب نارنج اضافه کنید. کمی که تفت داده شد، ۳۰۰ گرم گوشت گوسفندی نگینی اضافه کرده و تفت دهید. در تابه دوم ۲ عدد پیاز بزرگ را نگینی ریز خرد کرده و به همراه کمی روغن سرخ کنید، تا کاملا طلایی رنگ شود.

نمک و زردچوبه و رب وگردوها را خرد کنید و سبزی معطر را به پیاز اضافه کنید. مرغ پخته شده و نمک و فلفل را به خورشت اضافه کنید و یک ساعت صبر کنید تا خورشت جا بیوفتد. حالا رب انار و سبزی را به مرغ اضافه کنید و صبر کنید تا خورشت جا بیوفتد.