بهترین غذاهای شمال ایران بهترین غذای ایرانی استان‌های شمالی کایت

پس از گذشت یک ساعت از پخت مرغابی در قابلمه، رب انار را با کمی نمک و فلفل به غذا اضافه کنید و هم بزنید. در ادامه دو تا سه قاشق غذاخوری روغن را در یک تابه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس قیسی و کشمش را برای سه تا چهار دقیقه در روغن تفت دهید و در آخر کمی دارچین روی آن‌ها بپاشید. قیسی و کشمش تفت داده شده را به خورش اضافه کنید و اجازه دهید تا غذا برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دیگر با درب نیمه باز روی حرارت ملایم بپزد.

  • رب انار می تواند طعم واویشکا را ملس کند و اضافه کردن کمی زعفران آن را خوشمزه تر خواهد کرد.
  • دوش کول کباب یا کباب دوش، قطعا یکی از لذیذترین کباب‌هایی است که در جهان وجود دارد.
  • سپس آن را با آب تازه برای سه ساعت روی حرارت ملایم گاز بپزید.
  • کئی انار بیماری کم خونی و کمبود آهن را برطرف و درمان می‌کند.

کپور آبه، یکی از غذاهای لذیذ گیلانی است که با ماهی کپور، سبزیجات معطر و محلی، سیر، آبغوره، نمک، فلفل و زردچوبه درست می‌شود. تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی جداگانه بشکنید و با نمک و فلفل مخلوط کنید. سپس آن‌ها را در تابه اشپل بریزید و اجازه دهید تا سفت شوند. پس از سرخ شدن یک طرف، مواد را برگردانید تا سمت دیگر هم سرخ شود. دیبیجا را با برنج کته و آب نارنج یا در کنار چلو کباب، گردو، باقالی و زیتون پرورده سرو کنید. در طرز تهیه سنتی فیبیج در کف دیگ یا گمج، نان یا فویل قرار می‌دهند و ماهی را روی آن می‌گذارند.

گیلانه

بنابراین می‌توان گفت گمج کامل ترین منو غذاها و خوراکی‌های گیلانی را دارد و از این نظر از رقبا جلوتر است. ماهی مرکب را به قطعات کوچکی تقسیم می‌کنند، با ادویه می‌پزند و با سیب‌زمینی سرخ‌کرده نوش‌جان می‌کنند. ماهی مرکب صادراتی است و برای تهیه آن باید کمی در بازار جست‌وجو کنید و آن را سفارش بدهید. دمی لخلاخ هم بوی خوش و اشتهابرانگیزش را مدیون وجود سیر، پیاز و ادویه‌های مخصوص جنوبی است که در کره سرخ می‌شوند.

۱۳- خورش انار بیج یا خورش فسنجان محلی گیلانی

در تهیه سیر قلیه ه علاوه بر برگ سیر از گوشت مرغ یا اردک، تخم مرغ و آبغوره نیز استفاده می شود. خورشت مرغ ترش نیز یکی از غذاهای شمال است که بسیار معروف و اصیل می باشد. اگر با طعم ترش غذا میانه خوبی دارید حتما این خورشت را در سفر به شمال امتحان نمایید. لازم به ذکر است؛ مرغ ترش به صورت کبابی در مازندران طبخ می شود.

برای تهیه این غذای خوشمزه از گوشت قرمز، اسفناج، پیاز، برگ سیر و سبزی های محلی استفاده می کنند. بعد از پخت کامل گوشت؛ هویج، رب انار و تخم مرغ نیز به این ترکیب اضافه می شود. مرغ شکم پر شمالی دستور پخت های متفاوتی دارد و معمولاً در لیست غذاهای شمالی در فر آن را آماده می کنند. جهت تهیه این غذا شما به یک مرغ کامل، سبزی های معطر شمالی مانند گشنیز، نعنا، چوچاق و خالوش، مغز گردو و رب انار، آلو بخارایی و زرشک نیاز دارید. بعد از اینکه مرغ را چاک دادید باید مواد خود را که قبلاً به خوبی آن ها را تفت داده اید در شکم مرغ قرار دهید و آن را بدوزید. توجه داشته باشید فویل آلومینیومی و ظرف پیرکس جهت آماده‌ سازی مرغ شکم پر نیاز است.

شامی رودباری، یکی از غذاهای لذیذ گیلانی است که شباهت زیادی به کتلت دارد؛ اما در طرز تهیه آن از سبزیجات معطر استفاده می‌شود. در طرز تهیه آش ترش همدان، از قیسی و آلو خورشتی هم استفاده می‌کنند و سبزی آن چغندر، گشنیز، تره و جعفری است. در برخی از طرز تهیه‌ها، یک عدد پیاز رنده شده نیز به آش اضافه می‌شود.

شیرین قورمه یا شیرین قاتوق، یکی از غذاهای محبوب و سنتی گیلانی است که با طعم ملس و لذیذ خود، نظر شما را به خود جلب خواهد کرد. این خورش با گوشت خورشتی، پیاز، قیسی و ادویه‌جات و در صورت دلخواه با آلو و کشمش درست می‌شود. خورش فسنجان گیلانی با قدمتی از دوره ساسانیان، یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین غذاهای گیلانی است که معمولا با گوشت اردک یا مرغابی، رب انار و گردو درست می‌شود. البته می‌توان این خورش را مانند خورش فسنجان معمولی با مرغ نیز درست کرد. به بادمجان‌های نگینی خرد شده نمک بزنید و آن‌ها را نیم ساعت رها کنید تا تلخی آن‌ها گرفته شود.

یک عدد پیاز را نگینی خرد کنید و در روغن تفت دهید تا طلایی و سبک شود. سپس دانه انار را به پیازها بیفزایید و کمی با هم تفت دهید. در تهیه این خورش به‌جای رب گوجه فرنگی از گوجه فرنگی استفاده می‌شود و برای ترش کردن آن، به‌جای لیمو عمانی در خورش، آب انار، رب انار ترش یا آبغوره می‌ریزند. طرز تهیه چغیرتمای آستارا کمی با چغرتمه مرغ رشتی متفاوت است. برای تهیه این غذا، گوشت مرغ محلی، پیاز محلی، سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی را به‌شکل مجزا سرخ کرده و در پایان با تخم‌مرغ مخلوط می‌کنند. این غذا معمولا همراه با برنج در وعده شام سرو می‌شود.