رستوران گیلانی های برتر تهران کدامند؟‌ بهترین غذاهای شمالی را کجای تهران بخوریم؟

حالا وقت دانه های انار و رب انار است، در آخر به این ترکیب آب اضافه می کنیم تا مثل خورشت بپزد. این خورشت خوشمزه معمولا به همراه برنج خوش عطر شمالی سرو می شود. روی ماهی‌های خرد شده، کمی زنجبیل، نمک و فلفل بپاشید و آن‌ها را برای دو ساعت در یخچال قرار دهید تا ماهی‌ها مزه‌دار شوند. سپس سیر رنده شده، نمک، فلفل و زردچوبه را به پیاز بیفزایید و تفت دهید. در ادامه گردوی آسیاب شده را به پیاز و سیر اضافه کنید و برای دو تا سه دقیقه تفت دهید.

  • در ابتدا نخود و لوبیا قرمز را از شب قبل به‌صورت جداگانه خیس کنید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخشان گرفته شود.
  • برای تهیه مرغ ترش از مرغ، لپه، تخم مرغ، آب لیمو، جعفری و گشنیز، زرد چوبه و نمک و فلفل استفاده می‌شود.
  • در پنج دقیقه آخر پخت خورش، گلپر، فلفل و بادمجان‌های سرخ شده را در قابلمه بریزید.
  • گوجه‌فرنگی‌ها را برای چند دقیقه در آب جوش قرار دهید تا پوستشان به‌راحتی جدا شود.
  • اجازه دهید تا خورش کم کم جا بیفتد و آب آن کشیده شود.

لپه باید بعد از خیس خوردن کمی نیم پز شود تا بوی نامطبوع آن از بین برود. همچنین مرغ ها در این غذا باید به خوبی سرخ شود سپس به محتویات داخل ظرف اضافه گردد. آبغوره می تواند به عنوان چاشنی در این غذا استفاده شود. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به شمال حتما سبزی مخصوص مرغ ترش را بخرید و با انجام مراحل زیر، این غذا را به وعده‌هایتان اضافه کنید.

این غذا را هم می‌توانید با برنج و هم با نان میل کنید. “ماهی فیویج” یکی از غذاهای محلی گیلان است که روش پخت و طعم دلچسبی دارد. رب گوجه فرنگی ، گردو ، سبزی خرد شده و مقداری نمک با هم مخلوط کنید و این مخلوط را داخل شکم ماهی بریزید تا پر شود. سپس آن‌ها را با کمی آب در مخلوط کن بریزید تا کاملا له شوند. سپس فندق له شده را به‌همراه رب انار، نمک و زردچوبه در یک قابلمه بریزید و آن‌ها را کمی بپزید. در اواسط پخت، مرغ خرد شده را به خورش اضافه کنید و آن‌ها را روی حرارت ملایم گاز و با درب بسته بپزید.پوست بادمجان‌ها را بگیریذ و به آن‌ها نمک بزنید.

۱۳. مجی خورش و طرز تهیه آن

شوید خرد شده، باقلای پوست گرفته و سیر له شده را با هم در یک تابه تفت دهید و سپس آن‌ها را به قابلمه خورش بیفزایید. کمی آبغوره یا آب نارنج، آب، رب گوجه‌فرنگی تفت داده شده، پیاز و سیر رنده شده را در قابلمه‌ای دیگر بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا به جوش آید. سپس نمک، فلفل، زردچوبه و مرغ‌های سرخ شده را در قابلمه بریزید و درب آن را ببندید تا مرغ به‌آرامی بپزد. مرغ را به‌صورت جداگانه همراه با کمی زردچوبه، نمک و فلفل و یک عدد پیاز چهار قاچ شده بپزید. پس از پخت کامل مرغ‌ها، آن‌ها را در یک تابه جداگانه سرخ کنید. سپس مرغ‌های سرخ شده را به‌همراه آب مرغ به مخلوط سیر و تخم‌مرغ بیفزایید تا خورش سیر قلیه گیلکی، جا افتاده و به روغن بیفتد.

آش گزنه

در آخر ترکیب تخم مرغ و سیر را در خورشت می ریزیم و غذا آماده می شود. در این فاصله ۲ تا پیاز متوسط رو رنده کرده و با روغن کم، مقداری زردچوبه و نمک، ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی و ۱ قاشق غذاخوری رب انار ترش تفت دهید. سپس آب آن را خالی کنید و با آب تازه و دو قاشق غذاخوری روغن در بک قابلمه بریزید و روی حرارت گاز قرار دهید تا برای ۴۵ دقیقه به‌صورت کته آماده شود. گوشت، نمک، فلفل و پیاز رنده شده را در یک کاسه با هم مخلوط کنید و روی آن را با سلفون بپوشانید. گوشت را برای دو ساعت در یخچال قرار دهید تا خوب مزه‌دار شود. دیبیجا، یکی از غذاهای محلی گیلانی است که با اشپل ماهی پخته می‌شود.

در این بخش قصد داریم لیست غذاهای شمالی با دستور که در ترکیب خود بادمجان دارند را معرفی کنیم. واویشکا ترکیبی از گوشت گوسفندی و پیاز است که در نهایت با تخم مرغ سرو می شود و عطر دائمی غذاهای شمالی، یعنی سیر هم در این غذا وجود دارد. شاید باورتان نشود با اسفناج چنین غذای خوشمزه‌ای پخته شود. با ترکیب گوشت، اسفناج تازه، سبزیجات معطر، سیر، نعنا، پیاز و هویج این غذای خوشمزه شمالی پخته می‌شود.

اسفناج خرد شده را با ماست غلیظ یا معمولی، سیر رنده شده، دارچین، نمک و فلفل مخلوط کنید و در یخچال قرار دهید تا خنک شود. شما می‌توانید کمی گردوی خرد شده نیز به بورانی اسفناج اضافه کنید. مواد اشپل لقمه را با چند قاشق آب در تابه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا کمی بپزند. پس از نیم ساعت، این مواد را لای نان لواش یا خمیر پیراشکی قرار دهید و آن‌ها را بپیچید.

پاسخ این سؤال منفی است؛ چون در تهران هم رستوران‌های گیلکی خوب و باکیفیتی حضور دارند که می‌توانند حال و هوای گیلان را برای شما زنده کنند. در این مطلب از وبلاگ سفرزون به معرفی این رستوران‌ها می‌پردازیم. است که همانطور که از اسمش مشخص است طعم ترش و متفاوتی با بقیه آش ها دارد. این آش در شمال کشور به خصوص مازندران از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است.