غذاهای سنتی شیراز-غذا شرقی

روش پخت این خورش هم مانند قورمه سبزی فوت و فن خاص خودش را دارد و باید با حرارت بسیار کم پخته شود تا به اصطلاح جا بیفتد. جالب است بدانید که این قدمت باستانی را می ‎توان از روی لوح ‎ها و سنگ نوشته های تخته جمشید یافت کرد. بر اساس سنگ نوشته های قدیمی که متعلق به 515 سال قبل از میلاد است، بر روی برخی از آنها مواد اولیه و طرز تهیه فسنجان هک شده است. مرصع پلو در واقع نوعی برنج است که آجیل و میوه‌­های مختلف مانند نگین روی آن می‌­درخشند.

  • این کوفته‌ها را همراه با سیب زمینی در رب و مقداری آب می‌پزند.
  • در این قیمه خبری از گوشت تکه‌ای نیست بلکه گوشت قیمه بوشهری با گوشت کوب له شده و مثل حلیم کش می‌آید.
  • خورش قیمه هم یکی دیگر از غذاهای سنتی ایرانی خوشمزه است که در میان مردم طرفداران زیادی دارد.
  • رستوران سنتی سیمرغ یکی از معروف‌ترین رستوران های سنتی تهران محسوب می‌شود که در محدوده خیابان شریعتی و بهار شیراز قرار دارد.
  • این رستوران در منطقه نیاوران تهران واقع شده است و انواع غذاهای سنتی مردم گیلان را سرو می‌کند.

رسم است كه اگر آبگوشت را در منزل بپزند به آن «آبگوشت» و اگر در بیرون و در داخل تنور تهیه كنند، به آن «دیزی» بگویند. این غذای خوشمزه اکثراً در چهارشنبه‌سوری‌ها سرو می‌شود. شما می‌توانید سوتی پلو را با انواع خورشت‌های شیرین میل کنید.

کوفته هلو

می‌دانستید قیمه نثار یک غذای قزوینی است؟ قیمه نثار یکی از لاکچری‌ترین غذاهای محلی استان قزوین است که حالا در تمام ایران پخته می‌شود. ممکن است در هر شهری مردم قیمه نثار را با دستور مورد نظر خودشان بپزند. اما در کل ترکیب اصلی این غذا همان ترکیبی است که همه ما از قیمه می‌شناسیم. خلال بادام و پسته، خلال پوست پرتقال و زرشک از دیگر موادی هستند که با هم تفت داده می‌شوند و همراه قیمه میل می‌شود. برای تهیه آش یخ، برنج، ماست ترش، سبزی، سیر و برگ چغندر استفاده می‌شود.

پیش غذای سنتی ایرانی

یکی از مجلسی‌ترین انواع غذای ایرانی، «کباب کوبیده» است. برای طرز تهیه کباب کوبیده باید گوشت چرخ‌کرده گوسفندی را به خوبی مرینیت کنید و ورز دهید و بعد به سیخ بزنید. این غذا را هم اگر با برنج سرو کنید، می‌توانید در دسته انواع غذای ایرانی با برنج جای دهید. بازهم یک پلو مقوی و خوشمزه که مال خود خود شیراز و البته استان فارس است.

رستوران سنتی مرشد

راز خورشت قورمه سبزی خوشمزه در تعداد ساعات پخت آن است که باید بگذارید به آرامی و بر روی شعله کم پخته شود. پس از گذشت چندین ساعت، مخلوطی از آب غلیظ و تیره رنگ خورشت بر بالای مجله خبری غذا ظرف جمع می‌شود که نشان از قورمه سبزی جا افتاده دارد. کافیست تا نگاهی به نقشه و جغرافیای وسیع کشور ایران بیاندازید، در خواهید یافت که منشأ این تنوع بی نظیر از کجاست!

خورشت تره کوهی ازلحاظ ترکیب و رنگ، شباهت بسیاری به قورمه‌سبزی دارد. این غذا از گوشت گوسفندی, لوبیا سفید, لیمو, زعفران و سیب‌زمینی و انواع ادویه‌ها طبخ می‌شود. اردبیل همیشه به داشتن خورش‌های خوشمزه معروف بوده است. این غذای سنتی شباهت بسیاری به خورشت خلال کرمانشاه و خورشت قیمه دارد، تنها مورد اضافی در این خورشت خلال بادام و تخم‌مرغ است.