غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری ویرگول

تکه‌های گوشت را با ادویه‌ها و یک عدد پیاز خرد شده در یک کاسه بریزید و با دستانتان گوشت را به این مواد آغشته کنید. سپس روی ظرف را سلفون بکشید و اجازه دهید تا گوشت برای چند ساعت در یخچال مزه‌دار شود. یک عدد پیاز نگینی خرد شده را در روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شود. سپس گوشت مزه‌دار شده را با پیازها تفت دهید تا رنگ آن‌ها تغییر کند. در ادامه پوره گوجه‌فرنگی را به آن‌ها بیفزایید و اجازه دهید تا این مخلوط روی حرارت ملایم گاز با هم بپزند و آب گوجه‌فرنگی کاملا کشیده شود. عمل سابیدن و افزودن آب را چند بار تکرار کنید تا غلظت آب قوروت‌آلود به غلظت دلخواه شما برسد.

  • سرکه را با شیره انگور یا خرما مخلوط کنید و آن را به‌همراه زعفران در قابلمه بریزید.
  • این غذا به واسطه ی وجود گردو و زعفران و گوشت جزو غذاهای مجلسی ایل بختیاری محسوب می شود.
  • این نقوش به صورت ماهرانه و زیبا خلق شده و در برخی موارد به صورت برجسته حجاری شده است .
  • پلو هزاری یکی از انواع غذاهای سنتی جنوبی است که اصالت آن به بندرعباس برمی‌شود؛ البته هزاری در استان‌های مختلف کشور با مواد و دستورهای متنوعی تهیه می‌شود.

روغن کرمانشاهی، گوشت، لپه، روغن، سیب‌زمینی نیم‌پز، تخم‌مرغ، گردو، کشمش، پیاز سرخ شده، آب لیمو، شکر، نمک و رب گوجه‌فرنگی از مواد تشکیل‌دهنده هلو کباب هستند. طبخ این غذا کمی زمان‌بر است؛ اما مطمئن باشید که طعم و مزه نهایی آن، تمام زحمت‌های شما را جبران خواهد کرد. کلیدی‌ترین نکته برای تهیه یک دنده کباب خوشمزه، آبدار و مغزپخت شده، استفاده از حرارت ملایم و صبر و زمان زیاد است. پس اگر قصد دارید یک دنده کباب بی‌نقص در خانه درست کنید، یک روز آزاد را انتخاب کنید تا زمان کافی برای آشپزی در اختیار داشته باشید.

طرز تهیه کباب بختیاری بسیار خوشمزه

شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای تبریز و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. یکی از غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری که معمولاً این غذا را برای صبح زمستان می پزند. عدس را تمیز کرده و با گوشت چرخ کرده با بدون گوشت می پزند پس از پخته شدن مقداری آویشن و سیر و فلفل و روغن به آن را طعم دار کرده و می کوبند و آب آنرا جدا کرده و با نان خشک می خورند و کوبیده آنرا با نان. سپس آب آن را خالی کنید و برنج را در یک قابلمه آب جوش بریزید. برنج را برای هفت تا ۱۰ دقیقه روی حرارت متوسط رو به زیاد گاز بجوشانید تا مغز دانه‌های آن نرم شوند. سپس پیازهای خرد شده را در تابه بریزید و تفت دهید تا کمی سبک و شیشه‌ای شوند.

مواد لازم برای تهیه آش بلگ بختیاری

شهرستان‌های این استان به دو دسته شرقی و غربی تقسیم می‌شوند که نیمه شرقی را چهار محال و نیمه غربی را بختیاری می‌نامند. استان چهارمحال و بختیاری با پیشینه ۹۰۰۰ ساله خود، مملو از تپه‌های باستانی و سفالینه‌ها و ابزارآلات و بناهای سنگی به جا مانده از آن دوران است. آجر نوشته عیلامی، کتیبه گر نوشته هفشجان و گورستان بزلر نیز از دیگر آثار تاریخی استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌آیند.

در این حالت، مراحل طرز تهیه کباب بختیاری مشابه است، اما به جای سیخ فلزی باید از سیخ های چوبی کمک بگیرید. در ابتدای پخت باید آتش کباب تند باشد تا روی گوشت کمی برشته شود. در حین پخت کباب بختیاری، هر چند دقیقه یکبار با فرچه یا چنگال کره را بر روی کباب بمالید تا نرم و لذیذ تر شود. بعد از آن که کباب بختیاری به خوبی پخته شد، سیخ های کباب را در ظرفی قرار داده و با استفاده از یک تکه نان، کباب ها را از سیخ جدا کنید.