لیست غذا های سنتی ایرانی؛ 9 غذای سنتی ایرانی لذیذ مجله اسنپ اکسپرس

گوجه‌فرنگی، تخم‌مرغ، سیر و پیاز هم در کدوبره می‌ریزند. زمانی که ترشه تره می‌خورید، طعم انواع سبزی‌های خوش‌عطر را حس می‌کنید. آب نارنج یا آبغوره فراوان طعم ترش خوشایندی به این غذا می‌دهد. تخم‌مرغ، دارچین و سیر از دیگر موادی است که برای تهیه ترشه تره مورد استفاده قرار می‌گیرد. دلمه غذای سنتی و اصیل ایرانی است که طعم متفاوت و خوشایندی داشته و مورد قبول انواع طبع هااست.

مثلا در برخی از مناطق از گوشت چرخ شده قلقلی کوچک استفاده می‌ کنند و به طور کلی پخت آن بستگی به ذائقه افراد دارد برخی از افراد آن را ترش تر و برخی دیگر ملس دوست دارند. به غیر از مغز گردو که ماده اصلی فسنجان است، سایر مواد با توجه به سلیقه‌ی آشپز یا ذائقه آن اقلیم انتخاب می‌شود. به‌طور مثال در شمال کشور و به‌خصوص در گیلان در طبخ فسنجان از گوشت پرندگان شکار استفاده می‌کنند. در مرکز ایران در طبخ فسنجان، گوشت قرمز چهارپایان به‌صورت رنده شده و قل قلی ریز به‌کار می‌رود.

  • آش دوغ هم از دیگر غذاهای محلی قزوینی است که به احتمال زیاد تا به حال آن را امتحان کرده‌اید.
  • در این میان ماهی‌های چرب‌تر مثل ماهی‌های آزاد، ماهی قزل آلا، ساردین و… جزو سالم‌ترین انواع ماهی‌ها به شمار می‌روند.
  • پاچه پلو شیرازیپاچه پلو یا کله پاچه پلو، یکی دیگه از غذاهای عجیب است که از غذاهای محلی استان فارس و شهر شیراز است.
  • با این وجود می‌توان تنوع جالب و شگفت‌انگیزی از غذاها و خوراک‌های سنتی و محلی را در برنامه‌ی غذایی خانواده‌های این منطقه از ایران مشاهده کرد.
  • این غذا شباهت زیادی به کباب تابه‌ای دارد و در کنار گوجه فرنگی، سیب زمینی و فلفل بسیار لذیذ و خوشمزه است.

به عنوان یک غذای ساده نونی و بدون گوشت، بسیار ساده است و حتی می‌توان از آن به عنوان پیش‌غذا هم استفاده کرد. اضافه کردن مقداری گردو آسیاب شده نیز می‌تواند طعم خوب غذای شما را دوچندان کند. بعد از آنکه آب داخل قابلمه به خوبی تبخیر شد همه مواد را داخل غذاساز ریخته و در کنار یکدیگر میکس می‌کنیم. در آخرین مرحله نیز مقداری زعفران دم کرده به خورش افزوده و پس از ۱۰ دقیقه زیر آن را خاموش کنید. حدود ۳ الی ۴ ساعت به خورش خود زمان دهید و پس از آن مقداری نمک فلفل و شکر اضافه کنید.

تا از بهترین غذاهای سنتی ایرانی

روزی مشیرالدوله؛ پادشاه، صدراعظم و بزرگان را به صرف ناهار به عمارتی دعوت کرد. در سفره و در بین غذاهای مختلف، چندین غذای جدید دیده می‌شد که تا آن روز هیچ­کس تاکنون ندیده بود. در زمان قدیم تهیه این غذا به زمان و زحمت زیادی نیاز داشت. زیرا آن روزها از دیگ‌ها و شعله‌های مرغوب و مناسب کنونی و دستگاه‌های صاف کننده حلیم خبری نبود.

کف قابلمه کمی روغن بریزید و کدو حلوایی ورقه ورقه شده را به‌عنوان ته‌دیگر در قابلمه بچینید. سپس برنج و رشته پلویی، لوبیا چیتی پخته، خرماهای بدون هسته و کوفته ریزه‌های سرخ شده را به‌صورت لایه لایه در قابلمه بریزید و قابلی پلو را برای حدود یک ساعت روی شعله ملایم گاز دم کنید. سپس آب آن را خالی کنید و در یک قابلمه آب جوش بریزید تا برنج برای هفت تا ۱۰ دقیقه روی حرارت زیاد گاز بپزد و مغز دانه‌های آن نرم شود. در دقیقه آخر، رشته پلویی را در آب بریزید و با برنج مخلوط کنید.

سوتی پلو با خورش‌هایی شیرینی چون خورش هویج یا فسنجان نیز سرو می‌شود. سوتی پلو به‌شکل سفید و بدون استفاده از زعفران یا زردچوبه نیز تهیه می‌شود. اگر مشکل چربی و کلسترول ندارید از روغن حیوانی زردرنگ استفاده کنید تا رنگ و لعاب بهتری به غذای شما دهد. روی مواد را با فویل بپوشانید و آن‌ها را درون فرار دهید. حدود ۳۰ دقیقه باید درون فر بمانند تا پنیر کاملاً آب شود.

آش‌های ایرانی

گوشت چرخ‌کرده را با پیاز رنده شده، نمک، فلفل و زردچوبه در یک کاسه ورز دهید. برای آماده‌سازی کشک سالاری، سیر رنده شده را در کمی روغن در یک قابلمه تفت دهید تا طلایی شود. سپس یک چهارم پیمانه آب جوش روی آن بریزید و صبر کنید تا سیر بپزد و آب هم تبخیر شود. در ادامه آرد آماده شده را به سیر داغ بیفزایید و آن‌ها را با هم تفت دهید.

در سفرتان به قشم، این رستوران‌های جذاب را از دست ندهید

هر وقت به شهر بادگیرها، یعنی یزد، سفر کردید سراغ رستورانی که خوشمزه‌ترین بریانی را می‌پزد بگیرید و غذای سنتی یزدی‌ها را نوش جان کنید. ممکن است اگر از قبل با مزه‌ شولی آشنایی نداشته باشید کمی غافلگیر شوید چون برای پختن این غذا از سرکه استفاده می‌کنند و طعم ترشی دارد. در کنار رود زاینده رود که قدم بر می‌دارید، پس از تماشای مکان‌های دیدنی این شهر زیبا، بوی بریانی مست‌تان می‌کند. خوردن ترکیب گوشت گوسفندی و جگر سفید به همراه ادویه‌های مخصوص، اتفاق‌های خوب روزتان را تکمیل می‌کند.