لیست کامل غذاهای سنتی ایرانی + عکس مجله دوراونتاش

آش سبزی شیرازی بسیار مغذی و مقوی است و از بهترین گزینه‌ها برای یک وعده صبحانه حسابی در روزهای سرد زمستانی به حساب می‌آید. آش سبزی به‌دلیل داشتن ویتامین‌های A ،C ،E و منگنز، خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و در نتیجه از بدن در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند. این آش خوشمزه به تقویت حافظه کمک می‌کند، در افزایش عضله‌سازی و قدرت بدنی تاثیر دارد و برای فعالیت سیستم عصبی مفید است. آش سبزی، یکی از آش‌های محلی و سنتی شیراز است که در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است. این آش در طباخی‌های شيراز به‌عنوان صبحانه تهيه می‌شود؛ ضمن اینکه از نذری‌های معروف ایام ماه محرم و صفر و ماه مبارک رمضان است. این آش از گوشت گوسفندی، حبوبات فراوان و دو نوع سبزی‌های تشکیل می‌شود و از همین نظر شباهت بسیاری به آش شله‌قلمکار دارد.

سپس آب آن‌ها را خالی کنید و در چرخ گوشت بریزید تا چرخ شوند. توجه داشته باشید که نخودهای چرخ شده بهتر است کمی زبر باشند. برخی افراد خرما پلو را به‌جای برنج ساده با رشته پلو سرو می‌کنند. اگر احساس کردید که آش شما غلظت کافی را دارد، آرد را از طرز تهیه حذف کنید.

  • در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا درباره غذاهای ایرانی مطالب بیشتری بخوانیم.
  • به نظر می‌رسد رستوران‌ها هنوز آنقدر مهارت پیدا نكرده‌اند كه این غذای خوشمزه را به منوی خود اضافه كنند.
  • سپس یک قابلمه آورده و آن را تا نیمه پر از آب کرده و روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید.
  • این تنها بخشی از لیست بلند بالای غذاهای ساده ایرانی است.
  • دمی لخلاخ یک پلوی دمی محبوب و پرطرفدار بوشهری است که اصلش به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برمی‌گردد و در اکثر شهرهای استان بوشهر پخت می‌شود.

بنابراین اولین کبابی در آن زمان و در بازار تهران افتتاح شده. اسناد دیگر در مورد کباب کوبیده حاکی از آن است که اولین کبابی در تبریز ساخته شد. اما اولین کبابی تهران که خانم‌ها هم می توانستند در آنجا حضور پیدا کنند، چلوکبابی عباس شمرونی (و بعدها چلوکبابی فرد شمیرانی) بود که در میدان امین السلطان واقع شده بود. یزد، شهر باقلواهای بادام، کیک یزدی، قطاب و شیرینی‌های محلی سرخ شده است. پلو پاکستانی که هویج و نخود فرنگی و گل کلم جز مواد اصلی این غذا محسوب میشود. پختن یک مرغ کامل در حالی که گوشتش کاملاً نرم شده باشد، کار هر کسی نیست.

ابتدا گوشت هارا به همراه پیاز تفت داده و با افزودن آب کم به خوبی می پزیم. برنج را هم در آب جوش پخته و آبکش کرده و سپس اجازه می دهیم تا خوب دم بکشد. برای پخت این غذا به گوشت گوساله یا گوسفندی که در ابعاد ریز و خورشتی خرد شده اند، برنج، خلال پسته و بادام، زرشک، خلال های پوست نارنج یا پرتقال، پیاز و کمی کره احتیاج داریم.

کوفته سه لایه با سس مخصوص (کوفته شکم پر)

در کشور ما با توجه به تنوع قومیتی و فرهنگی که وجود دارد، غذاهای مختلفی اختراع شده است. ادامه لیست غذاهای اصلی ایرانی و چند مدل پیش غذای سنتی ایرانی را با هم مشاهده می‌کنیم. برای شروع طرز تهیه ته‌چین مرغ، ابتدا یک قابلمه تهیه کرده و گوشت مرغ را درون آن بریزید. سپس درون آن آب ریخته و مقداری دارچین و زردچوبه و یک عدد پیاز به آن اضافه کنید. عدس،برنج پخته شده و بادمجان های سرخ شده را نیز روی گوشت‌ها قرار داده و مقداری نمک، فلفل و زردچوبه به آن اضافه می‌کنیم تا به طعم دلخواه برسد. کدوی سبز و سیب‌زمینی از اصلی‌ترین موادی هستند که در تهیه کدوبره استفاده می‌شوند.

خورشت ریواس

همان مواد اولیه‌ای که معمولاً در تمام خانه‌ها هست برای پخت این غذا استفاده می‌شود و همین هم باعث شده که غذای راحتی باشد. کافیست مقداری سیب زمینی، گوجه فرنگی و پیاز در خانه داشته باشید. با اضافه کردن مقداری رب و ادویه به این مواد، بعد از چند دقیقه یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی شیراز را درست کرده‌اید.

۱۶- آبگوشت متنجنه کرمانی

چرتمه در واقع، یک خورش بومی و سنتی است که معمولا همراه با برنج خورده می‌شود و به آن چرتمه پلو می‌گویند. طبخ این غذا به زمان کمی نیاز دارد و شما می‌توانید به‌راحتی آن را در خانه درست کنید و یک مهمانی مجلسی و متفاوت با آن به راه بیندازید. در ادامه با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو، این غذای محلی خوش‌طعم و متفاوت را در خانه درست کنید. پیاز خرد شده را در روغن کمی سرخ کنید و سپس گردو آسیاب ‌شده یا آرد گندم را اضافه کنید و کمی تفت دهید. در اواخر پخت، آلوچه و برگه‌های زردآلو که از قبل در آب گرم خیسانده بودید، به خوراک اضافه کنید تا بپزد و ترشی آن‌ها به خورد غذا برود. برخی افراد در این غذا از گوشت قلقلی و لپه استفاده می‌کنند.