از چهارمحال و بختیاری حتما این مکانها را ببینید تا پشیمان نشوید گردشگری ایرانیان

کلم پلوی شیرازی، برخلاف کلم پلوی تهرانی که از کلم برگ، رب گوجه‌فرنگی و گوشت چرخ‌کرده تشکیل می‌شود، یک پلوی کاملا سبز به‌همراه خلال‌های کلم قمری است. طعم اصلی این غذا، در مرحله اول از ترخون و سپس از کلم قمری به وجود می‌آید. ترکیب سبزی‌های کلم پلوی شیرازی، منحصر‌به‌فرد است و هیچ شباهتی به پلوهای سبزی‌دار کلاسیک از جمله باقالی پلو، سبزی پلو و شوید پلو ندارد. استان سمنان به‌دلیل قرارگیری در منطقه‌ جغرافیایی ویژه با اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی و همچنین به‌دلیل وضعیت آب و خاک، از موقعیت کشاورزی مطلوبی برخوردار نیست. گندم، جو، سیب‌زمینی، یونجه، چغندر، شبدر و پسته به‌عنوان محصولات کشاورزی این خطه از کشور شناخته می‌شوند.

  • جالب است بدانید کباب بختیاری جزو غذاهای ماه رمضانی در استان چهار محال و بختیاری است.
  • برخی دیگر از آداب و رسوم مردم چهارمحال و بختیاری عبارت است از کاکولی پزون در ماه رمضان، چاق چاقو، نارزنی، شال‌زنی و …
  • ارومیه خورش را در ظرف سرو بکشید و با بادمجان و سیب‌زمینی سرخ شده تزئین کنید.
  • یارما شورباسی، یکی از غذاهای لذیذ و محلی آذربایجان غربی و شهر ارومیه است که معنای نام آن در زبان ترکی، «سوپ بلغور» است.

سپس آن را به‌همراه پیاز داغ و زردچوبه و آب در قابلمه بریزید تا بپزد. پس از پخت کامل لوبیا چیتی، رب تفت داده شده را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا آب لوبیا چیتی کاملا تبخیر شود. کف قابلمه کمی روغن بریزید و کدو حلوایی ورقه ورقه شده را به‌عنوان ته‌دیگر در قابلمه بچینید. سپس برنج و رشته پلویی، لوبیا چیتی پخته، خرماهای بدون هسته و کوفته ریزه‌های سرخ شده را به‌صورت لایه لایه در قابلمه بریزید و قابلی پلو را برای حدود یک ساعت روی شعله ملایم گاز دم کنید. دمی بلغور ساده، جایگزین مناسبی برای برنج است و می‌توان آن را با انواع خورش و غذاهای گوشتی نیز سرو کرد.

دنده کباب

برای سرو، عنکاس را در ظرف بکشید و دور آن را با پیاز و تربچه تزئین کنید. برخی افراد در ابتدا ماهی را باسیر خرد شده، زردچوبه، فلفل قرمز، نمک، پودر زنجبیل، روغن زیتون و آب لیمو ترش مخلوط می‌کنند و برای یک ساعت در یخچال قرار می‌دهند تا ماهی کاملا مزه‌دار شود. آرد، آب یا شیر، نمک، کره محلی یا روغن کرمانشاهی، زعفران و پیچک محلی و تره کوهی يا «كنیوال» (گیاهان خودرو بهاره کوهی)، تره یا پیازچه از مواد تشکیل‌دهنده این نان سنتی هستند.

جاذبه‌های طبیعی و گردشگری

گیاهان دارویی استان چهارمحال و بختیاری هم به دلیل پوشش غنی گیاهی منطقه، همواره مورد توجه مردم محلی و متخصصان داروشناسی بوده‌اند. به را پوست بگیرید و بعد از جداکردن هسته‌های آن، به را در ابعاد مکعبی متوسط خرد کرده و در روغن سرخ کنید. سپس به سرخ‌شده را همراه زعفران دم‌کرده و شکر به خورشت اضافه کرده و صبر کنید تا غذا جا بیفتد. خورش قیمه نخود از غذاهای خوش‌طعم یزدی است که به‌جای لپه، از نخود در آن استفاده می‌شود.

شهرکرد

پس از سیخ کردن کباب ها یک تابه جادار روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید. در ابتدا فیله گوسفند یا گوساله را به خوبی شستشو دهید و به طول روی سطح مناسبی قرار دهید و برش بزنید. فیله مرغ را نیز بعد از شستشوی کامل در ابعاد 3 در 2 سانتی متر مانند جوجه کباب خرد کنید. سپس تکه های گوشت و مرغ را کمی با گوشت کوب بکوبید تا نرم شوند.