بهترین رستوران های استان چهار محال و بختیاری با نقد و بررسی و تصاویر لست سکند-غذا شرقی

غذاهای محلی و سنتی یكی از مهم‌ترین جاذبه‌های اجتماعی به شمار می‌روند. تقریبا همه انواع خوراک‌ها در این استان تهیه و طبخ می‌شود ولی متداول‌ترین غذا انواع كباب گوشت است كه نوع خاصی از آن به كباب بختیاری شهرت دارد و در بین گردشگران منطقه از محبوبیت زیادی برخوردار است. این غذا از غذاهای قدیمی و البته راحت لرستان است که معمولا در مراسم‌های سنتی سرو می‌شود. مواد غذایی پرتله از گندم و شیر تشکیل شده و سادگی آن موجب می‌شود زود آماده شود.

  • سغدو را بهتر است در رستوران‌های سنتی و محلی لرستان امتحان کنید چون هم قیمت معقولی دارند و هم با نحوه پخت صحیح این دلمه آشنا هستند.
  • رفته رفته و در دوران قاجار قلیه جای خودش را به خورش می‌دهد و تنها غذاهای جنوبی دیگر با این نام خوانده می‌شدند.
  • اماج یکی دیگر از آش‌های ساده بختیاری است که برای تهیه آن از نوعی سبزی کوهی به نام بوسور یا لیز استفاده می‌شود.
  • از غذاهای محبوب در استان چهار محال است و طرفداران بسیاری دارد.

شیب زیاد و پستی و بلندی های دره سبزه زار و اقلیم مناسب فضای بسیار فرح بخشی را جهت تفریح در این مکان فراهم می آورد. لست سکند در سال 89 با هدف ارائه خدمات متفاوت و با کیفیت به شما عزیزان در صنعت گردشگری تاسیس شده است. در تابستان که ماست میش (گوسفند ماده) فراوان است، خانواده ­ها ماست را در کاسه ریخته و شکر روی آن می­ ریزند و می ­خورند گاهی بجای شکر شیره­ی انگور اضافه می­ کنند. در گذشته زنان معمولا خانه دار بودند و مردان یک شیفت کاری داشتند و بقیه اوقات خود را در خانه می گذراندند، تعامن بنا همسایگان نیز بیشتر بود. افراد فرصت کافی برای استراحت، غذا خوردن و تفریح داشتند اما در حال حاضر شرایط تفاوت پیدا کرده است.

فرش فانتزی برای خانه های ایرانی شیک تر و مناسب تر است یا فرش کلاسیک؟

با رفتن به این کافه می‌توانید لذت چشیدن بهترین پاستاها را در فضایی دنج و آرام تجربه کنید. کافه دمنوش دقیقاً همان جایی است که با رفتن به آن، مادرها و مادربزرگ‌ها حسابی خوشحال می‌شوند. در این کافه می‌توانید انواع دمنوش‌های گیاهی و سنتی را سفارش دهید. حتماً می‌دانید که هرکدام از این دمنوش‌ها خواص درمانی فراوانی دارند و هرکدام فایده‌های مخصوص خود را دارند. البته شاید فکر کنید که قرار است با نوشیدنی‌هایی بدمزه و تلخ مواجه شوید؛ اما به شما اطمینان می‌دهیم که طعم تمام این دمنوش‌ها فوق‌العاده است.

به علت جوان بودن دوره کوه‌زایی و شرایط تشکیل گسل‌های خاص، در این منطقه وجود بلایا و مخاطرات طبیعی بسیاری چون ریزش بهمن، سیل، زلزله و رانش زمین در اکثر نقاط آن مشاهده می‌شود. زیر برنجی در واقع همان چلو گوشت یا آش گوشت است که یکی دیگر از غذاهای لرستان به حساب می‌آید؛ غذایی تجملی و تشریفاتی است که معمولا در مهمانی‌های مجلل، عروسی‌ها یا اعیاد، آن را در سینی‌های بزرگ سرو می‌کنند و مقابل مهمان قرار می‌دهند. چینش غذا در مجمع هم روش خاص خودش را دارد به این صورت که یک لایه پلو در سینی می‌ریزند و یک لایه گوشت روی آن قرار می‌دهند و دوباره برنج روی آن می ریزند. دستور پخت این غذا با چلو گوشت تفاوت زیادی ندارد، اما اگر بر روی هیزم پخته شود بدون شک طعم دلچسب‌تری خواهد گرفت. سبزی آش را بعد از شستن و خرد کردن می‌پزند، سپس برنج و دوغ را به آن اضافه می‌کنند بعد که برنج پخته شد کمی آرد را در آب حل کرده و به آن می‌افزایند‌ تا‌ آب‌ آش‌ به‌صورت‌ غلیظ‌ در آید‌ و‌ پیاز‌ داغ‌ را‌ هم‌ اضافه‌ می‌کنند. آش کشک از غذاهای چهارمحال و بختیاری است که کم و بیش مشابه آش کشک معمول است، تفاوت آن در این است که مردم چهارمحال و بختیاری به آش کشک تکه‌های سیرابی اضافه می‌کنند، به همین دلیل زمان پخت این آش کمی طولانی‌تر از حد معمول است.

جاذبه‌های طبیعی و گردشگری

اوگندی یکی از خوراک های سنتی و محلی چهارمحال و بختیاری نام دارد که با استفاده از عدس توسط زنان ایل این منطقه طبخ می شود و در زبان بختیاری به معنای عدس و آب می باشد که از عدس و روغن و ادویه به دست می آید. یکی از ساده ترین آش های چهارمحال و بختیاری آش آماج می باشد که در تهیه آن نوعی سبزی کوهی به نام بوسور یا لیز به کار برده می شود. گیاهی که به ظاهر شبیه به طرح است و در کوه های غرب ایران رشد میکند و با نام هایی مثل پیاز یزدی، سوره بنه، بن سرخ،، لپو میشناسند.

این تفریحگاه، دارای چشمه‌ای است که منابع آبی آن در زیر کوه سیاسرد واقع شده‌اند. در اطراف این چشمه، باغ‌ها و ویلاهای زیادی ساخته شده‌اند که کوچه‌باغ‌های باصفایی را تشکیل داده‌اند. این تفریحگاه در تابستان، به علت خنکا و مطبوعیت هوا، مورد توجه شهروندان شهر بروجن و شمار زیادی از شهروندان شهر اصفهان و شهرستان‌های تابع آن (همچون شهرضا، مجله خبری غذا دهاقان، مبارکه و نجف‌آباد که آب و هوای گرمتری دارند) قرار گرفته‌است. آبشار دره‌عشق، در شهرستان اردل در مجاورت روستای دره‌عشق در ۱۱۰ کیلومتری شهرکرد واقع است. این آبشار بیش از یکصد متر ارتفاع دارد و در مجاورت رود کارون قرار دارد. این آبشار در ترکیب با شالیزارها و انارستان‌های دورک شاهپوری فضای شگفت‌انگیزی را به وجود آورده‌است.