خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی ایران و شهرهای معروف را کجا بخوریم؟ + عکس مجله جاباما

كوفته تبریزی یكی از مشهورترین و خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی ایران است. همان‌طور كه از نامش مشخص است، این غذا از شهر تبریز می‌آید. البته كوفته در‌ كل انواع مختلفی دارد و در خاورمیانه با نام‌های گوناگون از آن یاد می‌شود. خورش کنگر به دو صورت سبز یعنی با سبزی نعنا و جعفری و ترشی آبلیمو و یا به صورت قرمز یعنی با لپه و رب گوجه فرنگی پخته و همراه پلو میل می‌شود.

  • غذاهایی همچون سبزی ‌پلو دامغانی، خورش هویج و پسته، خلال پلو، ته‌چین گرمسار، چرتمه ‌پلو، تاک ‌پلو، ته‌چین کشمش و لپه سمنان، ته‌چین شهمیرزاد، مانی پلو، چلوگوشت و …
  • آبگوشت قنبید با ترکیب نخود، لوبیا سفید، سیب‌زمینی، قنبید، لیمو عمانی، گوجه‌فرنگی، گوشت، پیاز، نمک و زردچوبه طبخ شده و با سبزی‌خوردن، پیاز، ماست یا انواع ترشی سرو می‌شود.
  • برای تزیین می‌توانید کمی پنیر پیتزا نیز روی آن بریزید.
  • این ترکیب را در روغن داخل سرخ می‌کنند و داخل نان ساندویچی می‌گذارند.
  • رب انار را نیز به ترکیب تان اضافه کنید و اجازه دهید خوب به مواد درون قابلمه طعم دهد.

برخی باقالاقاتق را با برنج و به عنوان غذای اصلی و برخی دیگر به عنوان پیش‎‌غذا می‌خورند. اشکنه یک غذای سنتی و قدیمی ایرانی است که می تواند گزینه مناسبی برای یک روز سرد زمستانی باشد. برای پخت آن به سیب زمینی، پیاز، آرد، شنبلیله ، تخم مرغ نمک وفلفل و زرچوبه احتیاج داریم، اول پیازها را خرد کرده با روغن سرخ می کنیم و زردچوبه و شنبلیله را به آن اضافه می نماییم. این غذای سنتی و در عین حال پرکاربرد که هم می تواند در مهمانی ها و هم در مواقع معمولی استفاده شود بسیار خوشمزه و باب طبع انواع سلیقه ها می باشد. روش پخت آن که حتما به آن آشنایی دارید عبارت اند از پختن و سپس سرخ کردن مرغ ها و سپس برنج و استفاده از زرشک و زعفران و خلال پسته و بادام برای تزیین.

آب و هوای خاورمیانه منجر به رشد میوه ها می‌شود، باغ ها و تاکستان های ایران میوه‌هایی در طعم و اندازه‌های افسانه‌ای را تولید می‌کنند. هنگامی که میوه های تازه در دسترس نیستند، می‌توان از انواع مختلفی از ترشی، مارمالاد، مربا و میوه‌های خشک عالی مانند انجیر، زردآلو و هلو استفاده کرد. میوه‌های ایرانی شامل مرکبات، زردآلو، هلو، گیلاس، سیب، آلو، گلابی، انار و بسیاری از انواع انگور و خربزه یا طالبی می‌شود. ایرانیان برای تهیه انواع سالاد از زیتون، آب لیمو، آب‌غوره، نمک و فلفل استفاده می‌کنند.

| سیرابی

اراکی‌ها معمولاً در جشن‌ها و روزهای خاص شفته اراکی را درست می‌کنند. معمولا در فهرست غذاهای ایرانی، غذاهای بدون برنج ساده‌تر از انواع دیگر غذاها هستند. در این لیست هم می‌توانید انواع متنوعی از خوراک‌ها را ببینید که به راحتی و با مواد ساده‌ای تهیه می‌شوند.

مواد داخل دلمه ترکیبی از گوشت چرخ‌کرده ، سبزی دلمه، پیاز و لپه تشکیل می‌شود. لیست انواع غذاهای ایرانی با برنج بسیار طولانی میباشد زیرا برنج یکی از غذا های اصلی ایرانیان محسوب میشود و اکثرا به عنوان غذای مجلسی برنج در کنار خورشت ها سرو میشود. تعداد محدودی از انواع غذاهای ایرانی هستند که با برنج سرو نمیشوند به همین دلیل میتوان گفت در زندگی های امروزی برنج یکی از اجزا جدا نشدنی سفره های ایرانی میباشد.

بهترین غذاهای ایرانی و غذاهای استان تهران

بین غذاهای ایرانی برای یک مهمان ویژه، هیچ گزینه‌ای بهتر از خورشت فسنجان وجود ندارد، البته به شرطی که غذاهای شیرین و ملس را دوست داشته باشد. علت پیشی گرفتن کباب کوبیده از سایر کباب ها در محبوبیت میان ایرانی‌ها چرب و نرم بودن آن است. اینکه قلوه‌گاه گوسفندی که سهم دیگ آبگوشت است، چنین کباب دلچسبی شده، حاصل ذوق یک آشپز ایرانی بوده است. آش خشکبار، تله کنجی، تاماشی، آش هویج و جو، کوفته همدان و کباب سرداش از غذاهای پرطرفدار ایرانی استان همدان است. از دیگر غذاهای پرطرفدار ایرانی، کلم پلو شیرازی، کوفته شیرازی و قنبرپلو است.

آب لوبیا سفید و گندم را خالی کنید و آن‌ها را به‌همراه گوشت خرد شده و کلم قمری خرد شده در قابلمه بریزید. مواد را با هم مخلوط کنید و سپس آب جوش را در قابلمه بریزید. درب قابلمه را ببندید تا آبگوشت روی حرارت ملایم گاز به‌آرامی بپزد. نمک و پودر لیمو عمانی را در اواخر پخت به آبگوشت اضافه کنید. اشکنه، یکی از غذاهای اصیل، لذیذ و بدون گوشت ایرانی است که معمولا همراه با نان سرو می‌شود.

سپس آن‌ها را به‌شکل کوفته قلقلی دربیاورید و در آش حال در جوش بریزید. این خورش، دستور پخت ساده‌ای دارد و می‌تواند به‌عنوان یک وعده غذایی کامل به‌همراه نان یا برنج در رژیم غذایی شما قرار بگیرد. خورش عدس یا مرجو خورش را می‌توان با گوشت یا به‌صورت کاملا گیاهی طبخ کرد. با قدم گذاشتن در یک مغازه بریانی‌ در کوچه‌های تاریخی اصفهان، عطر و طعم گوشت تازه گوسفند سرخ‌شده شما را مدهوش خواهد کرد.