غذاهای سنتی، بومی و محلی استان چهار محال و بختیاری طرز پخت و مواد

در ادامه زردچوبه را در تابه بریزید و تفت دادن را برای یک دقیقه دیگر ادامه دهید تا بوی ادویه دربیاید. قدمت خورش قورمه سبزی به ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ سال قبل برمی‌شود؛ زمانی که آریایی‌ها روشی جدید برای نگه‌داری از گوشت در تمام فصول سال را به وجود آوردند. آن‌ها گوشت را به‌اندازه‌های کوچک خرد می‌کردند و سپس آن را می‌پختند.

سپس لپه نیم‌پز شده را به‌همراه سیب‌زمینی نیم‌پز، گوشت و پیاز، دو بار چرخ کنید تا با هم یکدست شوند، سپس مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کنید و مواد را با دست چند دقیقه ورز دهید تا انسجام و چسبندگی لازم را پیدا کنند. سپس یک عدد مغز گردو و چند عدد کشمش (و در صورت تمایل آلو بخارا) را در مغز کوفته قرار دهید و آن را ببندید. دارچین، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه را به پیاز اضافه کنید و یک دقیقه دیگر مواد را تفت دهید تا با هم ترکیب شوند. در ادامه رب گوجه‌فرنگی را اضافه کنید و به‌خوبی تفت دهید تا طعم خامی رب گوجه‌فرنگی گرفته شود. آلو بخارا را به قابلمه اضافه کنید و در حد دو دقیقه تفت دهید تا با دیگر مواد یکدست شود.

  • بلغور در زبان فارسی به‌معنای «هر چیز در هم شکسته و در هم کوفته» است و به‌طور خاص به گندم یا جوی پخته شده و خشک شده‌ای اشاره دارد که با آسیاب، نیم‌کوب شده باشد.
  • البته کسانی هم هستند که هنوز هم که هنوز است سفره های رنگی خود را با بسیاری از غذاهای محلی و قدیمی مزین می کنند.
  • اگر مرغ شما پخت، اما خورش به روغن نیفتاد، مرغ را از غذا دربیاورید تا خورش غلیظ و جا افتاده شود.

پس از پخت کامل گوشت و لوبیا، مخلوط رب گوجه‌فرنگی و غوره را به خورش اضافه کنید و اجازه دهید تا خورش جا بیفتد. ارومیه خورش را در ظرف سرو بکشید و با بادمجان و سیب‌زمینی سرخ شده تزئین کنید. صبر کنید تا ماست کمی رقیق و در آب حل شود؛ سپس مخلوط تخم‌مرغ و سیر را به‌همراه نمک و فلفل در قابلمه بریزید. گوزلمه را پس از چند دقیقه در کاسه بکشید و در آن، نان خشک تیلیت کنید. برای پخت کباب بختیاری در ماهیتابه، باید شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم کنید تا گوشت آب نیفتد و به آرامی پخته شود.

۲۰. غذاهای محلی استان خراسان شمالی

این آش از گوشت گوسفندی، حبوبات فراوان و دو نوع سبزی‌های تشکیل می‌شود و از همین نظر شباهت بسیاری به آش شله‌قلمکار دارد. طرز تهیه هویج پلو شیرازی ساده هم بسیار ساده است؛ با این تفاوت که مرغ یا گوشت از آن حذف می‌شود. پیازو از قدیمی‌ترین غذاهای زنجان است که ظاهری شبیه به اشکنه یا آش دارد و در گذشته بیشتر برای شام مصرف می‌شد. ماده اصلی پیازو، تورتا است؛ کفی که هنگام جوشاندن روغن زرد، از روی آن می‌گیرند و در زبان آذری به آن «ساری یاغ» می‌گویند. برای رفع نفخ نخود می‌توانید نخودها را چند بار بجوشانید و آب نخود پخته را دور بریزید.

احیا کمیته خیّرین ورزش‌یار در چهارمحال‌وبختیاری

ته‌دیگ مورد نظر خود را در قابلمه بچینید و سپس برنج و مواد گوشتی را به‌صورت لایه لایه در قابلمه بریزید. در ابتدا شعله گاز را زیاد کنید تا بخار کند؛ سپس حرارت را ملایم کنید و دم‌کنی بگذارید تا گردو پلو برای نیم ساعت دم بکشد. در ادامه آب تمبر هندی، نمک و فلفل را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و خوب هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. ماهی‌های مزه‌دار شده را روی مواد داخل قابلمه بچینید و دو لیوان آب به خوراک بیفزایید.

دنده کباب را با برنج یا نان تازه، پیاز، نارنج، ماست و انواع سبزیجات به سر سفره بیاورید و مطمئن باشید که همه عاشق این غذا خواهند شد. با توجه به طبیعت گرم زیره و طبع سرد برنج، زیره پلو طبع متعادلی دارد و به همین دلیل، غذایی مناسب فصل پاییز و زمستان است. رژیم غذایی سنتی استان سمنان، به‌دلیل حضور غذاهای متنوع و لذیذ و استفاده از مواد غذایی بومی و محلی، ارزش غذایی مطلوبی دارد. غذاهایی همچون سبزی ‌پلو دامغانی، خورش هویج و پسته، خلال پلو، ته‌چین گرمسار، چرتمه ‌پلو، تاک ‌پلو، ته‌چین کشمش و لپه سمنان، ته‌چین شهمیرزاد، مانی پلو، چلوگوشت و … تنها بخشی از این خوراک‌های بومی و سنتی این استان را تشکیل می‌دهند.

غذاهای محلی استان کرمان بسیار متنوع و خوشمزه هستند و در میان آن‌ها می‌توان به انواع خورش، آش، آبگوشت، پلو و خورش اشاره کرد. زیره، یکی از مشهورترین ادویه‌های استان کرمان است که در طبخ بسیاری از غذاهای محلی کرمان به کار می‌رود. همان طور که می‌دانید، مرغوب‌ترین و باکیفیت‎‌ترین زیره در ایران در استان کرمان به‌صورت خودرو رشد می‌کند و دلیل استفاده زیاد از این ادویه در غذای محلی کرمانی ها نیز همین است. کشک، یکی دیگر از مواد غذایی محبوب در استان کرمان است که در بسیاری از آش‌ها به کار گرفته می‌شود. شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای استان کرمان و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید.

برای تهیه کباب بختیاری به راسته گوسفندی و سینه مرغ یا فیله ماهی نیاز دارید. البته کباب بختیاری اصیل با گوشت بره و دنبه بره به‌صورت یکی در میان در سیخ درست می‌شود و طعمی منحصربه‌فرد دارد. پیازهای نگینی یا خلالی خرد شده را در همان تابه بریزید و سرخ کنید تا طلایی و سبک شوند. سپس زردچوبه را به پیاز داغ بیفزایید و تفت دهید تا بوی ادویه بلند شود.