غذاهای محلی چهارمحال و بختیاری سیری در ایران

آش شولی به‌دلیل طبع سردی که دارد، معمولا در شب یلدا، همراه با آجیل و شیرینی یزدی میل می‌شود تا طبع متعادل‌تری پیدا کند. این آش را می‌توانید به‌عنوان پیش‌غذا یا غذای اصلی سرو کنید و از خاصیت آن برای درمان سرماخوردگی و آنفلونزا نهایت استفاده را ببرید. شما می‌توانیدتابه یا ظرف کباب سرداشی را به نانوایی سنگکی محله خود ببرید و از آن‌ها بخواهید تا آن را برای یک تا دو ساعت در تنور بگذارند. اردک شکم‌پر در استان گیلان نیز طبخ می‌شود و از طرفداران بسیاری برخوردار است؛ اما اصالت این غذا به استان مازندران برمی‌شود. مخلفات رنگارنگ و ترش‌مزه اردک شکم‌پر آن‌قدر لذیذ هستند که آب دهانتان را راه خواهند انداخت.

  • اول سیری در ایران، بعدا سفر در ایران – سایت سیری در ایران مجوز نشر دیجیتال برخط را از رسانه های دیجیتال کسب کرده و در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی ثبت شده است.
  • آبشار این تونل و فضاهای بسیار زیبای اطراف آن مناظر جذابی را برای هر بیننده ای ایجاد کرده است در تمام فصول سال حتی زمستان به سبب نزدیکی با پیست اسکی چلگرد، این مکان مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد .
  • در پایان پس از اینکه کباب آماده شد آنرا به همراه نان یا برنج سرو کنید.
  • در واقع، حضور آلو باعث می‌شود تا این خورش، طعمی ملس و خوشمزه داشته باشد.

سپس پیازهای نگینی خرد شده را در قابلمه بریزید و آن‌ها را تفت دهید تا طلایی و سبک شوند. در ادامه نمک، فلفل و زردچوبه را به پیازهای سرخ شده بیفزایید و آن‌ها را خوب مخلوط کنید و تفت دهید. لیست غذاهای آذری از انواع آش و کوفته گرفته تا خورش و کوکو معروف تبریز ادامه دارد.

زیره پلو

البته بعضی افراد کباب مرسوم در رستوران ها را که از مخلوط گوشت قرمز و گوشت مرغ تهیه می شود را کباب بختیاری اصیل نمی دانند و بر این باورند که کباب بختیاری اصیل از گوشت گوسفندی تهیه می شود و دارای گوشت مرغ نیست. کباب بختیاری یکی از اصیل ترین و خوشمزه ترین کباب های ایرانی است که در مناطق مختلف با روش های متفاوتی طبخ می شود. این کباب به طور مرسوم در رستوران های کشور مخلوطی از جوجه کباب و کباب چنجه است.

در صورت تمایل می توانید کمی آبلیمو هم به مواد اضافه کنید تا کباب پس از پخت کمی طعم ترش هم داشته باشد. پس از اینکه مواد را به خوبی مخلوط کردید درب کاسه را بپوشانید. این غذای محلی بختیاری بیشتر با دل و جگر گوسفند درست می شود ولی با مخلوط جگر و گوشت گوسفند و یا مرغ هم تهیه می شود.

دارچین، رنگ خورش را تیره می‌کند؛ پس اگر دوست دارید خورش قیمه شما روشن باشد، دارچین را حذف کنید. برای تهیه لخ لخ بوشهری، بهتر است برای هر نفر، حدود ۲۰۰ گرم از ماهی شیر یا قباد، هامور یا سنگسر سفید استفاده شود. سوتی پلو به‌شکل سفید و بدون استفاده از زعفران یا زردچوبه نیز تهیه می‌شود.

در صورت تمایل در کنار کباب بختیاری می توانید چند سیخ گوجه و فلفل کبابی نیز تهیه کنید. یکی دیگر از غذاهای بومی استان که در رستوران بختیاری سرو می شود و بسیار مورد توجه گردشگرانی که به این شهر سفر کرده اند قرار گرفته است، آش “آو تفتاله” است. این آش در زمره آش های اصیل بختیاری قرار دارد که مواد اصلی آن شامل آب، برگ زردآلو، روغن، پیاز و ترشی ناردون است.

این غذا به واسطه ی وجود گردو و زعفران و گوشت جزو غذاهای مجلسی ایل بختیاری محسوب می شود. گوجه پلو نیز از غذاهای سنتی استان چهارمحال و بختیاری می باشد که در فصل تابستان بیشتر رایج است و اهالی این منطقه در این فصل بیشتر علاقه مند به مصرف این غذا میباشند. از موادی که در تهیه این غذا به کار برده می شود می توان به گوجه، برنج، کره، نمک، رب گوجه، پیاز و… جالب است بدانید که به واسطه استفاده از گوجه و برنج در این خوراک که خاصیت خون سازی دارند یکی از مقوی ترین و مفیدترین غذاها به شمار می رود. در زبان ترکی به سنگ «داش» می‌گویند و به همین علت، نام این غذا که روی سنگ‌های داغ پخته می‌شده است را «سرداشی» گذاشته‌اند.

دنده کباب

حالا اجازه دهبد مخلوط حاصل به مدت دوازده تا بیست و چهار ساعت داخل یخچال بماند سپس گوشت سینه مرغ را با زعفران ترکیب کرده و بعد به آن نمک، فلفل، دو قاشق روغن مایع زیتون و آب پیاز بیفزایید. اگر به هر دلیلی دوست دارید کباب بختیاری را مثل کباب تابه‌ای داخل ماهیتابه درست کنید، باید برای سیخ کردن کباب‌ها از سیخ چوبی استفاده کنید. بهتر است قطعات گوشت و مرغ را برای کباب بختیاری تابه‌ای کمی کوچک‌تر خرد کنید. تمامی روال مزه‌دار کردن کباب را همانند مراحل قبل انجام دهید. با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است، می‌توانید برای ۴ نفر کباب بختیاری تهیه کنید.

در همین حین، پیاز ریز رنده شده را با زردچوبه در یک تابه در کمی روغن تفت دهید تا حسابی طلایی و سرخ شود. لپه باقلا را آبکش کنید و آن را به‌همراه برنج از قبل خیس خورده، پیاز سرخ شده، روغن، نمک و کره در یک قابلمه بریزید. به‌اندازه یک بند انگشت آب روی برنج بریزید و قابلمه را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا آب به جوش آید. پس از تمام شدن آب برنج، شعله گاز را کم کنید و دم‌کنی بگذارید تا دمپختک برای ۳۰ تا ۳۵ دقیقه دم بکشد.

زنجانی‌ها برای تهیه جغور بغور (جیغیر بیغیر) از دل و جگر و قلوه گوسفند همراه با غوره، پیاز، گوجه‌فرنگی و ادویه استفاده می‌کنند. شاید جالب باشد که بدانید این خوراک در زنجان به‌عنوان صبحانه میل می‌شود و در سفر به این منطقه خواهید دید که دکه‌ها و رستوران‌های بسیاری در طول صبح، جغور بغور داغ را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. پایه این غذا را موادی مانند دل، قلوه و جگر گوسفند تشکیل می‌دهد که همراه با ادویه‌جات مختلف و سبزیجانی مثل پیاز، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی ترکیب می‌شوند وطعمی لذیذ را خلق می‌کنند. برای تهیه آش یارمه علاوه بر سبزی به بلغور گندم، نخود، لوبیا سفید، پیاز داغ، سیر داغ و آرد نیز نیاز دارید. آش یارمه معمولا با سیر داغ، پیاز داغ و نعنا داغ تزئین شده و به‌همراه دوغ ترش محلی سرو می‌شود.