معرفی بهترین غذاهای ایرانی 40 غذای سنتی ایرانی سیری در ایران

اگر علاوه بر آشپزی سنتی به درست کردن فست فود ها نیز علاقمند هستید، بهتر است دوره آموزش فست فود آموزشگاه اریا تهران را از دست ندهید. جالب است بدانید که تاریخچه میرزاقاسمی به دوره حکومت قاجار در ایران بازمی‌گردد. این غذای لذیذ توسط محمدقاسم خان، والی حاکم رشت در زمان ناصرالدین شاه، ابداع و به نام او، نام‌گذاری شد. ثمین نصرت یک آشپز ایرانی-آمریکایی است که مدت‌ها در بهترین رستوران‌های جهان کار کرده است. همانطور که از نامش پیداست، ماده اصلی این غذا گوشت است که منبع غنی از پروتئین، مواد معدنی، ویتامین ها، آهن و روی است. باقالی پلو بیشتر در اواخر بهار و تابستان که باقالی های سبز و تازه وجود دارد و برنج تازه به درست شده است طبخ می شود.

شکل ظاهری خورشت دوغ پای شباهت زیادی با خورشت قیمه دارد اما طعم آن کاملا متفاوت است. برای تهیه این غذا به جای آب از دوغ محلی ترش استفاده شده که باعث می‌شود طعم آن نسبت به قیمه ترشی بیشتری داشته باشد. اگر غذاهایی با طعم‌های متفاوت را دوست دارید، جواهر پلو برای شما لذیذ خواهد بود. در تهیه این غذا از موادی مانند زعفران، زرشک، پوست پرتقال، هویج، خلال پسته و بادام طبخ می‌گردد. بیشتر ایرانیان سال جدید خود را با وعده غذایی سبزی پلو با ماهی شروع می‌کنند. منشا این غذا به استان مازندران باز می‌گردد اما در حال حاضر توسط مردم کلیه شهرها طبخ می‌شود.

  • معمولاً در گیلان و استان‌های شمالی خورش فسنجان را با مرغ یا اردک درست می‌کنند.
  • به مانند زرشک پلو، یکی از غذاهایی دیگر که می تواند ظاهری بسیار مجلسی به سفره شما ببخشد، ته چین بوده که آن را می ‌توان به صورت ساده و یا همراه با گوشت، بادمجان و مرغ درست کرد.
  • آبگوشت یک غذای سنتی و خوشمزه است که دورهمی می‌چسبد و به همین دلیل اکثر ایرانیان در ظهر جمعه آن را درست می‌کنند.
  • این غذا را معمولا با برنج زعفرانی و تهدیگ با نان لواش میل میکنند.
  • شما باید تمام مواد را با هم مخلوط کنید و خوب ورز دهید؛ به‌اندازه یک گلوله از آن بردارید و در ابتدا آن را در آرد و سپس در تخم‌مرغ و در آخر در مغز نان باگت ریز و خرد شده بغلطانید.

به خوبی به هم‌بزنید تا میگوها حسابی به ادویه‌ آغشته شوند. لوبیا را در قابلمه می ریزیم و روی آن حدودا ۴، ۵ لیوان آب می ریزیم تا جایی که آب کاملا بالای لوبیاها قرار بگیرد و آنرا روی حرارت می‌زاریم تا بپزد. پنینی مرغ برای کسایی که دوست دارند سریع غذا درست کنند، مناسب است.

را به عنوان یک غذای اصیل ایرانی که قدمت طولانی دارد، به خوبی حفظ کرده‌اند و هنوز هم آن را در مهمانی‌ها و دورهمی‌هایشان می‌پزند. برنج و گوشت گوسفندی، از مهم‌ترین مواد اصلی این غذای ایرانی محلی هستند. در بخش نظرات، تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران کجارو درباره انواع غذاهای خوشمزه ایرانی به اشتراک بگذارید. درباره تاریخچه شله، اطلاعات دقیقی در دست نیست؛ اما برخی افراد بر این باورند که شله در زمان حمله مغول‌ها به ایران در منطقه خراسان ابداع شد.

ایران کشوری با تنوع بالا از غذاهای خوشمزه

فسنجان که یکی از قدیمی ترین غذاهای ایرانی است از موادی مانند گردو, رب انار و مرغ یا اردک و در برخی از مناطق از قلقلی های کوچک تهیه می شود. خوراک لوبیا چیتی یک غذای خوشمزه و مقوی برای ناهار یا شام است. خوراک لوبیا چیتی با سیب زمینی و قارچ خوشمزه تر است و باید طوری درست کنیم که خوراک لعاب داشته باشد. سالاد الویه از غذاهای خوشمزه در پذیرایی از مهمان و به هنگام رفتن به پیکنیک به همراه نان سرو می‌شود. در تهیه سالد الویه از موادی چون سیب زمینی، تخم مرغ، خیار شور و مرغ به همراه سس مایونز استفاده می‌شود. کوکو یک غذای ساده و نونی است که بیس اصلی آن سیب زمینی و تخم مرغ یا سبزیجات است.

۱۱- آبگوشت بزباش همدانی

ماهی سرشار از موادی مغذی مثل پروتئین و ویتامین دی است و به علاوه می‌توان آن را بهترین و کامل‌ترین منبع برای اسید‌های چرب امگا ۳ دانست. هر کدام از انواع مختلف ماهی ویژگی‌های منحصر به فرد خودشان را دارند. در این میان ماهی‌های چرب‌تر مثل ماهی‌های آزاد، ماهی قزل آلا، ساردین و… جزو سالم‌ترین انواع ماهی‌ها به شمار می‌روند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم در تهیه ماهی شکم پر به سراغ این دسته از ماهی‌ها بروید.

جالب است بدانید در ماه رمضان سفره افطار ایرانی ها با این غذا پربارتر میشود و به عنوان غذای نذری نیز در مراسم های مذهبی توزیع می شود. شما باید تمام مواد را با هم مخلوط کنید و خوب ورز دهید؛ به‌اندازه یک گلوله از آن بردارید و در ابتدا آن را در آرد و سپس در تخم‌مرغ و در آخر در مغز نان باگت ریز و خرد شده بغلطانید. برای تهیه تباهگ، گوشت آن را در آب می‌جوشانند و سپس به آن برنج اضافه می‌کنند تا تبدیل به یک پلوی بلوچی لذیذ شود. کمتر شعری را از شاعران نامی ایران می توان یافت که شهرت جهانی نداشته باشند. ولی واقعا یک مقدار که به این شعر بیشتر دقت می‌ کنید می بینید که باز هم غذا خوردن از مهم ترین ارکان زندگی هر فرد است چون برای اینکه یک فرد به تجربه کافی برسد ضروری است! اینکه در شهر های مختلف سفر کنید و یا حتی با افراد مختلف در معاشرت باشید تجربه ای به ارمغان می آورد که با هیچ سرمایه ای خریدنی نیست.

شهرهای جنوب ایران با تمام جاذبه های بی نظیر و فرهنگ غذایی خاصی که دارند به شما نشان میدهند که ساکنانی ساده دل، مهمان نواز و بی‌ریا هستند. به دلیل مجاورت این شهرهای با کشورهای آسیایی، ریشه بعضی خوراک ها از دیگر دیار بوده که با مرور زمان مطابق با سلیقه مردمان کشورمان ایران تغییر کرده‌اند. یکی از این خوراک ها سمبوسه است، که در دیگر شهرهای ایران نیز برای نوش جان کردن در دسترس است. پیچیدن گوشت یا سبزیجات یا حتی سیب زمینی در نان و آرایش زیبای آن به شکل به اصطلاح سه گوش هوش از سر گرسنه و سیر می‌برد.

آلبالو پلو که در اصل با برنج، گوشت، آلبالو و خلال پسته تهیه شده است، هم با گوشت قرمز قلقلی و هم با گوشت مرغ قابل سرو است. پختن آلبالو پلو به مهارت خاصی نیاز دارد، زیرا سمفونی واقعی رنگ ها و طعم ها است. اگر از ایرانی‌ها بپرسید غذای مورد علاقه‌شان چیست، احتمالاً می‌گویند قورمه سبزی است! قورمه سبزی با گیاهان معطر، پیاز، لیمو عمانی، لوبیا قرمز (در برخی نقاط ایران لوبیا سفید و چیتی) و گوشت گوسفند، گوساله یا بره تهیه می شود.

۲- غذای ایرانی قورمه سبزی (خورش سبزی)

خوراک های خوش طعم و اصیل، بخش مهمی از سفره های ایرانی را در بر می گیرد. ترکیب حبوبات و گوشت در این غذا ها منبع بسیار خوبی از فیبر و پروتئین را فراهم می کند. اشکنه یکی از غذا های ساده ای هست که خیلی زود آماده می شود.