معرفی بهترین غذاهای محلی چالوس-غذا شرقی

فضای داخل رستوران کاملاً به سبک و سیاق سنتی و مدیترانه‌ای طراحی شده است. در این رستوران می‌توانید طعم انواع غذاهای شمالی را بچشید؛ اما ترشی شامی و کته کباب آن بسیار بی‌نظیر هستند. پس در جمع خانوادگی حداقل چند پرس از این دو غذا سفارش دهید و طعم آن‌ها را بچشید. رستوران دلیجان کیفیت غذای بسیار عالی دارد و از بهترین مواد اولیه در طبخ غذاهای خود استفاده می‌کند. به این ترتیب می‌توانید انواع غذاهای خوشمزه شمال را با کیفیت عالی بچشید. نمی‌توان در هنگام نام بردن از غذاهای محلی گیلان از کباب ترش نام نبرد.

غذا ها به صورت بیرون بر هم سرو می شوند و اگر نخواستید در محیط شلوغ رستوران باشید می توانید بیرون بر هم سفارش دهید. البته این غذا ها تنها بخشی از منوی رستوران هستند و در اینجا غذا های ایرانی و محلی هم سرو می شود مثل انواع کباب و جوجه و غذا های مجله خبری غذا محلی خاص و لذیذ مثل کباب و جوجه ترش، مرغ های فسنجونی و ناردونی و غیره. وقتی که نگاهی به منوی این رستوران بیاندازید، متوه می‌شوید هر غذایی که دلتان بخواهد را می‌توانید سفارش دهید! این موضوع برای خانواده‌های پرجمعیت اهمیت بسیاری خواهد داشت.

  • سایر اهالی گیلان هم پنیر لیقوان و سبزی خوردن را جزو آداب خوردن شامی پوک گیلانی می‌ دانند.
  • از جمله پلوهای خوشمزه ترکمنی است که اغلب با ماهی اوزون برون تهیه شده و علاوه بر برنج و ماهی از سیب زمینی، انار دانه شده پیاز خورد شده و ادویه جاتی چون نمک و فلفل برای پخت آن استفاده می‌شود.
  • مسیر دوم در مرکز شهر تنکابن قرار دارد و بعد از پل چشمه کیله در خیابان جمهوری وارد بلوار هشتم شهریور و سپس، خیابان میرزای شیرازی شوید تا بعد از بلوار جلیلی، به رستوران ستاره سو تنکابن برسید.
  • مثل هر کافه ای، اینجا کلی صبحانه ایرانی دارد یعنی اگر نان و پنیر بخواهید، برای شما دیسی آورده می شود که نان تازه، پنیر، عسل، خامه، کره، مربا و حتی میوه های فصل در کنار سبزیجات قرار داده می شود تا حسابی به شکم خود برسید.

اول مرغ با پیاز و سیر خوب سرخ می شود بعد از مدتی نمک، فلفل و سبزیجات به ترکیب اضافه می شوند. حالا نوبت لپه، ۱/۵ لیتر آب و یک لیوان آب نارنج تازه است، سپس در قابله را می گذاریم تا بعد از چند ساعت خورشت کاملا جا بیفتد. ۱۰ دقیقه قبل از اینکه پخت خورشت تمام شود دو تخم مرغ زده شده به تمام قسمت های سطح خورشت اضافه می شود. در این غذا احتیاج به ادویه ی زیادی نیست چون طعم اصلی آن از آب نارنج و سبزیجات تازه می آید.

تخت سلیمان کجاست؟ راهنمای جامع و کامل سفر + عکس

البته به یاد داشته باشید غذاهای دریایی شورکولی آنقدر خوشمزه هستند که حتی کسانی که علاقه‌ای به غذاهای دریایی ندارند نیز از طعم آن‌ها لذت خواهند برد. ملاقورمه از قدیمی‌ترین غذاهای محلی مازندران محسوب می‌شود و در میان اهالی این منطقه شهرت خاصی دارد. تهیه این غذا در عین خوشمزگی بسیار ساده بوده و مواد غذایی تشکیل‌دهنده آن شامل بادمجان، گوجه‌فرنگی، جعفری، گشنیز، نعنا، سیر، پیاز داغ، تخم‌مرغ، آبغوره، روغن، نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین می‌شود. کال کباب یک پیش غذای خوشمزه ی شمالی است که حیفه به شمال سفر کنید و آن را امتحان نکنید. ممکن است با دیدن اسم کباب فکر کنید با یک غذای گوشتی طرفید اما اصلا این طور نیست !

در آن دوران بسیاری از احداث این رستوران با منوی مدرن تعجب کردند. خب کمتر کسی انتظار غذاهایی همانند پاستا و پنه را در رشت دارد؛ اما با این حال رستوران پارادیزو توانست موفقیت بسیاری به دست بیاورد. در سفر به شمال هم گاهی دلمان هوس غذاهای فرنگی از جمله پاستا و استیک می‌کند. پس اگر از غذاهای شمالی خسته شده‌اید و به‌دنبال تنوع می‌گردید، می‌توانید روی رستوران پارادیزو حساب باز کنید.

اسفناج مرجی که یکی دیگر از غذاهای محلی مازندران به شمار می‌رود، علاوه بر داشتن طعم بی‌نظیر، خاصیت درمانی هم دارد. اسفناج، عدس، سیر و انار ترش جزء مواد اصلی تشکیل‌دهنده اسفناج مرجی هستند که ترکیب آن‌ها با هم یک طعم لذیذ را در اختیار شما قرار خواهد داد. این غذا به دلیل داشتن اسفناج و عدس، سرشار از آهن بوده و مصرف آن برای کسانی که دچار فقر آهن هستند، بسیار مفید هستند. حتما این غذا را در برنامه غذایی خود قرار داده و از طعم آن لذت ببرید. در لیست غذاهای محلی رشتی و گیلانی شامی ترش رودباری و ماسوله بسیار مشهور هستند.

از همه رستوران‌هایی که نام بردیم معمولا در شمال و غرب تهران قرار داشتند. رستوران گیلانی آویشو اما در شرق است و آنقدر کیفیت و طعم خوبی دارد که اگر ساکنان غرب تهران یک بار به اینجا بیایند احتمالا دیگر رستوران‌ها را فراموش خواهند کرد. آویشو یک رستوران تازه تاسیس در خیابان گلبرگ است اما منو کامل و پر از آیتمی دارد که احتمالا برای انتخاب از میان آن به دردسر خواهید افتاد. رستوران گیلار در محله نیاوران از رستوران‌های با سابقه در ارائه غذاهای محلی شمالی است.

قرمه سبزی گیلانی

تقریبا به مدت ۲ ساعت این غذا باید روی شعله متوسط پخته شود تا آب آن کمی کشیده شود و لعاب بیاندازد. تمام غذاهای اصلی رستوران لاکان ماهی دارند و به همین ماهی‌هایشان هم معروف هستند. بعضی پیش غذاهای معروف مثل میرزاقاسمی و ماست و زیتون محلی هم دارند. قیمت‌های لاکان هم نسبت به بسیاری از رقیب‌هایش پایین‌تر است و مشتری‌های قدیمی‌اش می‌گویند کیفیت غذاها با گذشت سال‌ها هیچ تغییری نکرده. این رستوران شاید ظاهر جدیدی نداشته باشد اما کیفیت غذاهایش همه‌چیز را جبران می‌کنند.

سیب‌زمینی، کدو سبز، گوجه‌فرنگی، سیر، پیاز و تخم‌مرغ مواد اصلی کدو بره را تشکیل می‌دهند. خوراک کدو بره یکی از غذاهای مازندرانی است که به‌عنوان یک غذای سنتی در بسیاری از شهرهای این استان مانند بابل، آمل، ساری و … تهیه و پخت می‌شود. گیجا واش یا گیجا واش تره یکی دیگر از غذاهای شمالی و مخصوص گیلان است که در آن از نوعی سبزی پرفایده و کمیاب به نام گیجا واش و تخم اردک استفاده می شود. یکی دیگر از غذاهای شمالی خوشمزه شوید قورمه است که مانند بیشتر غذاهای شمالی طعم ترش دارد. البته میزان ترشی آن را باتوجه‌به ذائقه‌های مختلف می‌توان کم یا زیاد کرد. اناربیج یکی دیگر از غذاهای اصیل گیلانی است که در شهرهای رشت، رودسر، لاهیجان، انزلی و … در مناسبت‌های خاصی مانند شب یلدا سرو می‌شود.