دستور تهیه کباب بختیاری اصیل به چندین روش منحصر بفرد اکالا

وشت چرخ‌کرده به‌شکل کوفته ریزه، خرما هسته گرفته، رشته پلویی، لوبیا چیتی، برنج، رب، پیاز داغ و ادویه از مواد تشکیل‌دهنده قابلی پلو هستند. این غذای لذیذ در شهرهای دیگر از جمله تبریز با کمی تفاوت در مواد اولیه نیز طبخ می‌شود. قوم‌های مختلفی از جمله مردمان فارس، ترک، ترکمن و تات در استان خراسان شمالی زندگی می‌کنند و به همین دلیل غذاهای محلی این استان از تنوع بالایی برخوردار هستند.

در صورت تمایل در کنار کباب بختیاری می توانید چند سیخ گوجه کبابی هم تهیه کنید. 4_ در صورت تمایل می توانید از فر نیز برای پخت این کباب لذیذ و خوشمزه استفاده کنید. توجه داشته باشید، که باید فر را در درجه حرارت بالا قرار دهید. حالا سیخ ها را روی جای صافی قرار می دهیم و با پشت کارد یا بیف کوب کمی روی گوشت ها می کوبیم تا کمی تخت شوند و زمان پخت یکدست پخته شوند. منقل را آماده می کنیم و زغال ها که بطور یکدست روشن شدند سیخ ها را روی منقل می چینیم. (می توانید ۱ الی ۲ قاشق آب لیمو ترش تازه نیز اضافه کنید) و روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و داخل یخچال قرار می دهیم تا به مدت ۴ ساعت استراحت کنند.اگر زمان کافی دارید از شب تا صبح اجازه بدهید استراحت کنند.

  • گوشت مرغ و گوسفند را با روغن زیتون و پیاز مخلوط می‌کنند، با زعفران آغشته نموده و سپس یک تکه فیله گوسفند، یک تکه فلفل، یک تکه مرغ و یک تکه پیاز را در سیخ می گذارند و روی آتش کباب می کنند.
  • برای آشنایی بیشتر با انواع خورش قورمه سبزی در ایران به مجموعه غذاهای محلی کجارو سر بزنید.
  • سپس عنکاس آب‌پز شده و زردچوبه را به پیازها اضافه کنید و برای دو تا سه دقیقه تفت دهید.
  • در ادامه رب گوجه‌فرنگی، نمک، فلفل و ادویه را در تابه بریزید و همه مواد را خوب با هم مخلوط کنید.

کباب بختیاری در اصل از ترکیب گوشت گوسفندی و دمبه تهیه می شود، امروزه رستوران ها از ترکیب گوشت مرغ و گوشت گوساله یا گوسفندی به صورت یکی در میان ( مانند کباب قفقازی ) استفاده می کنند. برای درست کردن کباب بختیاری اصیل بین هر دو تکه گوشت یک تکه کوچک دمبه گوسفندی قرار دهید. در ادامه اجازه می دهیم تا کباب ها سرخ شوند و از انواع سبزیجات علاوه بر گوجه فرنگی می توانید کنار کباب بختیاری استفاده کنید ( مثل قارچ کبابی، فلفل کبابی یا حتی سیب زمینی سرخ شده ) و با پلو این کباب خوش طعم را نوش جان کنید. گوشت را با گشنیز و جعفری داخل هاون سنگی ریخته و می­ کوبند تا نرم شود. سپس آنرا با برنج نیم پخته گلوله کرده در آب قرار می ­دهند و کمی برنج و سبزی در آن می­ ریزند و پس از جوش آمدن آنرا داخل آتش کرده و حرارت می­ دهند تا کاملاً پخته شود این غذا مناسب افرادی است که سرماخورده­اند.

یوان آش

2_ گوشت راسته گوسفندی برای تهیه کباب بختیاری به شیوه رستورانی گزینه بهتری است. البته بعضی گوشت گوساله را ترجیح می دهند، اما از نظر پزشکی گوشت گوساله و گاو برای خوردن توصیه نمی شود. چرا که طبع سرد و خشکی داشته و مصرف مداوم آن به معده آسیب وارد می کند و ممکن است باعث معده درد های طولانی مدت شود. از یکی معروف ترین و پرطرفدارترین غذاهای رستوران بختیاری شهرکرد، کباب آن است.

۲۴. غذاهای محلی استان تهران

افزون بر این امکانات، در بلندی‌های زاگرس و دامنه‌های آن، محیط مناسبی برای رویش نباتات علوفه‌ای و گونه‌های مختلف حیوانات فراهم کرده بود. سرزمین بختیاری در غرب منطقه فارس و ترک‌نشین چهارمحال قرار دارد. بختیاری جزء ای از لرستان محسوب می‌شود و آن را لر بزرگ می‌نامیدند. توجه داشته باشید نیاز به روغن زیادی نیست فقط در حدی روغن بریزید که تابه چرب شود.

اگر طعم ملس را دوست دارید، یک قاشق شکر را به‌همراه آرد در خورش بریزید. ترکمن‌ها یکی از اقوام ترک‌تبار ایران هستند که در حاشیه شرقی دریای خزر در استان گلستان و بخش‌هایی از استان خراسان موسوم به ترکمن صحرا زندگی می‌کنند. چکدرمه، چکدیرمه یا چگدیرمه، مشهورترین غذای بندر ترکمن و آق‌قلا است که به‌طور سنتی در دیگی به نام «قازان» آماده می‌شود. اهالی شیراز معتقد هستند كه خوشمزگی اين آش به پخت آن با گوشت فراوان در دیگ‌های بزرگ است که اغلب در طباخی‌ها و هنگام پخت نذری، از شب تا صبح می‌پزد و همین روند طولانی پخت، طعمی فوق‌العاده به آن می‌دهد.