طرز تهیه آبریز غذای لذیذ و دلچسب چهارمحال و بختیاری-غذا شرقی

سرزمین بختیاری در غرب منطقه فارس و ترک‌نشین چهارمحال قرار دارد. بختیاری جزء ای از لرستان محسوب می‌شود و آن را لر بزرگ می‌نامیدند. مجله خبری غذا اُماج نوعی غذای محلی دیگر است كه در آن سبزی آش، آرد الك شده، پیازداغ، عدس و سبزی آش را كه بیش‌تر اسفناج است، می‌پزند.

  • اتاق سنگی های جونقان واقع در ۸ کیلومتری شهر جونقان و در ابتدای تنگه درکش ورکش مسیر شهرکرد-اردل، با شیوه های خارق العاده به صورت خشکه چین احداث گردیده اند .
  • غذایی مقوی و سالم که می توانید در زمان سفرتان به شهرکرد با مراجعه به رستوران بختیاری آن را سفارش داده و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.
  • پیه به جگر از آن دسته از غذاهای سنتی به شمار می رود که روی آتش پخته می شود و یک غذای بسیار مفید برای کم خونی به شمار می رود.
  • در طبخ این غذا زیاد تفاوتی در شهرستان های دیگر استان وجود ندارد.

چشمه دیمه سرچشمه اصلی زاینده رود قبل از ایجاد تونل های کوهرنگ در ۱۰ کیلومتری چلگرد میباشد که در مجاورت روستای دیمه واقع گردیده است. آب این چشمه از گوارا ترین آبهای جهان است و خواص درمانی جلوگیری از پوسیدگی دندان و درمان سنگ کلیه را نیز دارد. در نزدیکی آن، کارخانه آب معدنی دیمه قرار دارد که محصولات آن را به خارج از کشور صادر می کنند و در بازار داخلی نیز وجود دارد . در استان چهارمحال و بختیاری تولید صنایع دستی بسیار رایج بوده و در میان عشایر بختیاری رونق بسزایی دارد. از صنایع دستی مهم است آن می‌توان به قالیبافی و انواع بافت های خانگی نظیر کلاه نمدی اشاره کرد که تولید آنها به طور عمده برای مصارف خانوار عشایر و روستایی صورت می‌گیرد .

جاذبه های دیدنی شهرکرد

این نان شباهت زیادی به نان لواش دارد و دارای ضخامت 2 میلی متری و قطر 35 تا 40 سانتی متری و وزن 150 گرمی می باشد. جدید ترین نقشه استان چهارمحال و بختیاری با جزئیات دقیق و کامل به صورت آنلاین در سرویس نقشه و مسیریابی کارناوال. رستوران قاشق نقره‌ای یکی از ارزان‌ترین و در عین حال مدرن‌ترین رستوران‌های شهرکرد است. در این رستوران نیز غذاهای ایرانی با کیفیتی قابل قبول سرو می‌شوند. برای وقت‌هایی که در شهر گشته‌اید و حسابی گرسنه هستید، رستوران قاشق نقره‌ای می‌تواند انتخاب خوبی برایتان باشد.

رستوران های استان چهار محال و بختیاری

به طورر کلی هر دو غذا در لیست انواع غذاهای ایرانی با برنج قرار میگیرند و به عنوان معروف ترین و پرطرفدار ترین غذای سنتی ایرانی شناخته میشوند. اگر در روزهای سفرتان هوس یک دیزی سنگی باکیفیت و عالی کردید، حتماً به سفره‌خانه چوبین سر بزنید. این سفره‌خانه مانند تمام رستوران‌های شهرکرد منویی متنوع از غذاهای ایرانی دارد که نام دیزی سنگی بیش از همه شما را به وسوسه خواهد انداخت. وقتی می‌خواهید به رستوران چوبین وارد شوید، با دری چوبی مواجه خواهید شد که شما را به داخل خانه‌ای قدیمی هدایت می‌کند. در دو طرف حیاط این خانه تخت‌هایی با قالی‌های رنگارنگ برای نشستن شما قرار گرفته‌اند.

این گوشت در آب، برنج، سبزی آش و پیازی که پیش از این در حال پختن بود (شله) اضافه می‌شود تا تمام مواد همراه با هم بپزند و یک آش خوشمزه و مقوی آماده شود. برای چاشنی این آش از آبلیمو و گاهی نیز از ماست استفاده می‌شود. به همین دلیل گاهی گوشت را به مدت چندین ساعت در این مواد قرار می‌دهند تا کباب بختیاری کیفیت بهتری پیدا کند. تکه‌های گوشت روی آتش کباب می‌شوند و همراه با برنج سرو می‌شوند. دست آخر سیب زمینی های ورقه شده را روی تاس کباب می ریزیم و با حل کردن رب گوجه فرنگی در نصف لیوان آب آن را داخل تاس کباب می ریزیم. به هنگام کشیدن غذا در دیس دقت می کنیم تاس کباب را با کفگیر پهنی که مواد را مخلوط و له نکند بکشیم.