غذاهای سنتی ایرانی معرفی خوشمزه ترین غذاهای سنتی ایران-غذا شرقی

می‌توانید مغز گردوی خردشده نیز به ماست و اسفناج اضافه کنید و باکمی زعفران روی ماست خود را تزیین کنید. به همین سادگی این پیش‌ غذای سنتی ایرانی آماده است می‌توانید میل کنید. آبگوشت یا دیزی یکی از سنتی ترین غذاهای ایرانی است که موارد تشکیل دهنده آن حبوباتی مانند نخود، لوبیا سفید و گوشت و چربی و پیاز است. این غذا از تمامی غذاهای ایرانی اصیل تر است و برای مثال اگر قصد دارید تا دوستان خارجی خود را با آشپزی سنتی ایران آشنا کنید بهتر است برایش دیزی بپزید! این غذا با نان سنگک داغ، سبزی خوردن، پیاز، ترشی و دوغ سرو می ‎شود و بعد از خوردن تلیت تمامی حبوبات آن را به همراه گوشت کوبیده وبا نان میل می ‎کنند. قرمه سبزی یک غذای فوق العاده جذاب و لذیذ ایرانی است که در تمامی خانواده های ایرانی بسیار پر طرفدار است.

  • برای تهیه هواری از سبزی مخصوص و تازه، سیر، پیاز، ماهی یا میگو، ادویه مخصوص جنوبی و رب گوجه فرنگی استفاده می‌کنند.
  • اگر از طرفداران پر و پا قرص کباب هستید، کباب بناب به مزاج‌تان بسیار سازگار است.
  • مواد مختلف را درون شکم ماهی پاک شده ریخته و آن را در فر می پزند.
  • اما چون اولین بار از شهرهای جنوبی ایران وارد کشورمان شده است، آن را به عنوان یک غذای جنوبی می‌شناسیم.

شکم‌گردی در اصفهان یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های تفریحی و گردشگری است. این موضوع را وقتی متوجه می‌شوید که برای خوردن بریانی ساعت‌ها در صف رستوران‌های نزدیک به سی‌و‌سه‌پل ایستاده باشید و انتظار بکشید. اشکنه غذایی ساده، سریع و مقوی است که مناسب هر وعده غذایی است. در این فرصت تا مرغ‌ها مزه‌دار شوند، باید آلبالوها را بشویید و هسته آن‌ها را با یکی از روش‌های هسته‌گیری آلبالو با سیخ چوبی یا نی شیشه‌ای خارج کنید.

نمی‌شود که شما به گیلان سفر کنید و کباب ترش را که در رب انار و ادویه غلتیده شده است، مزه نکنید. اگر به بادمجان حساسیت نداشته باشید، میرزا قاسمی که عطر بادمجان کباب شده از آن بلند می‌شود، می‌تواند گزینه‌ مناسبی برای پیش غذا باشد. اگر برای ناهار باقلاقاتق را انتخاب کردید، آن را با ترشی و زیتون میل کنید. رستوران سنتی خیام از رستوران های سنتی تهران است که در بنایی 240 ساله راه‌اندازی شده است. طاق زیبا و خوش‌نقش‌ونگار رستوران، اشیای غنیمتی و قدیمی دورادور و کاشی‌کاری‌های دیواره‌های رستوران همگی نشان از آن دارند که در محیطی تاریخی و چشم‌نواز حضور دارید.

آش سبزی از آن دسته غذاهای محلی ایران است که بیشتر در وعده صبحانه میل می‌شود. در حالت عادی همه آش‌ها پر از سبزی هستند، اما وقتی یکی از آن‌ها آش سبزی نامیده می‌شود یعنی همه جور سبزی برای پختش لازم است! برنج، عدس، نخود، دارچین، گوشت، لوبیا سفید، تره، ترخون و شوید از مهم‌ترین مواد اولیه تهیه این آش هستند. با اینکه شاید نتوان ته‌دیگ را یک غذا نامید؛ اما روح غذا و آشپزی ایرانی به‌حساب می‌آید. ته‌دیگ لایه‌ای ترد و طلایی از برنج است که ته قابلمه‌ی برنج درست می‌شود.

کباب برگ با برنج چلو سرو شده و گوجه کبابی، فلفل کبابی، سبزی ریحان و پیاز از ملزومات اصلی این غذاست و حتما باید به صورت دورچین سرو شوند. حتما می‌دانید که در تهیه غذاهای ایرانی، معمولا صبر و حوصله به خرج دادن حرف اول را می‌زند. کرمانشاهی برای طرز تهیه خورش خلال حسابی سلیقه به‌ خرج می‌دهند و با تکه‌‌های گوشت گوسفندی، خلال بادام، زرشک و گلاب این خورش ایرانی خوشمزه را درست می‌کنند. طرز پخت غذاهای ایرانی سنتی معمولا با مواد در دسترس است. قدیمی‌ها «اشکنه» را به عنوان یک غذای ایرانی نونی خوشمزه می‌شناسند که آن را به عنوان غذای ساده برای شام یا ناهار هم درست می‌کنند. برای طرز تهیه اشکنه زمان کمی لازم است و با مواد ساده‌ای هم درست می‌شود.

غذاهای سنتی در  منو هتل های 5 ستاره شیراز

اکثر غذاهای ایرانی شامل گوشت و سبزیجات هستند و سرشار از پروتئین یا مواد مغذی می‌باشند. برای مثال می‌توان به آبگوشت، باقالی پلو با ماهیچه یا گردن، خورش فسنجان و …. این غذای سنتی و محبوب ایرانی از ترکیب برخی حبوبات، سیب زمینی و گوشت تشکیل می‌شود.

دمپختک شیرازی یکی از غذاهای سنتی شیراز است که حاوی عدس، کلم و هویج است. برای تهیه این غذای معروف شیرازی ابتدا پیاز، هویج، کلم و سبزی را سرخ می‌کنند. در آخر برنج را داخل قابلمه می‌ریزند و همه را با هم دم می‌کنند. توجه داشته باشید که از آنجایی که این غذای شیرازی گوشت ندارد، گزینه خوبی برای گیاهخواران است. در سفر این باره به استان فارس گرچه در میان غذاهای سنتی استان، شیراز بر سکوی اول است اما گوشه گوشه این استان پهناور پر از غذاهای خاص و بومی خوشمزه است.

طرز تهیه اشکنه اصیل ایرانی؛ لیست ۱۵ اشکنه لذیذ و ساده

با این حال به طور عام مواد مورد استفاده در پخت ماهی شکم‌پر شامل پیاز، رب انار، سبزی‌های معطر، سیر، کره، گردو، زعفران و… است. شما می‌توانید برحسب سلیقه و شرایط خود این مواد را کم و زیاد کنید. برای مثال اگر اضافه وزن دارید، می‌توانید میزان کره و روغن مورد استفاده در این غذا را به حداقل برسانید. خورشت دوغ پای یا دوغ پی، یکی از غذا‌های مشهور سیستان و بلوچستان است که به دلیل ظاهرش، خیلی‌ها آن را با قیمه اشتباه می‌گیرند. این خورشت از اصلی‌ترین غذاهای سنتی زنجان به شمار می‌آید.

طرز تهیه شامی مراغه ای

در منوی غذای ایرانی، نمی‌توان از «کوفته تبریزی» چشم پوشی کرد. در طرز تهیه کوفته تبریزی از مواد ساده و مقوی استفاده می‌شود. البته طرز پخت این غذا ایرانی خوشمزه فوت و فن‌هایی مجله خبری غذا دارد که کدبانوهای ترک‌زبان، به خوبی آن را بلد هستند. کوفته تبریزی با سویا هم درست می‌شود که می‌توان گفت جزو جدیدترین غذاهای ایرانی و برای گیاهخوارها مناسب است.