غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری ویرگول

در ادامه پیاز داغ و خلال نارنج را در تابه بریزید و برای یک دقیقه با هویج‌ها تفت دهید. در کف قابلمه، ته‌دیگ مورد نظر خود را بچینید و به‌صورت لایه لایه، برنج و مخلوط هویج، خلال نارنج و پیاز داغ را در قابلمه بریزید. در پایان، کمی کره روی برنج بریزید و اجازه دهید تا هویج پلو برای ۴۵ دقیقه روی شعله ملایم گاز با دم‌کنی، دم بکشد.

در میان غذاهای مختلف کردستان شاید بتوان آش‌ها را متنوع‌ترین غذاهای محلی این استان دانست که اغلب از مواد بسیار ساده و در دسترس خانوارها نظیر دوغ، کشک یا گیاهان کوهی تهیه می‌شوند. طبخ این آش‌های لذیذ و سالم معمولا در فصل زمستان رواج دارد که برای سلامتی و بهبود سرماخوردگی موثر هستند. علاوه بر این، وجود مواد طبیعی و گیاهی نظیر نان محلی و کره، تخم‌مرغ محلی، شیر، عسل و… شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای استان کردستان و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید.

  • آش رشته یکی از اصیل‌ترین آش‌های ایرانی است که از سال‌های بسیار دور طبخ می‌شده است.
  • حتماً باید توجه داشته باشید که در این غذا نخود و لوبیا و عدس حتماً باید کاملاً مغز پخت شوند تا موجب مشکلات گوارشی نشوند.
  • یک روش دیگر طبخ این است که تکه‌های گوشت را از آب گوشت خارج نکنید و برنج را با همان آب گوشت و تکه‌های گوشت و یک عدد لیموعمانی دم ‌کنید.
  • سپس آب آن را خالی کنید و در یک قابلمه آب جوش بریزید تا برنج برای هفت تا ۱۰ دقیقه روی حرارت زیاد گاز بپزد و مغز دانه‌های آن نرم شود.

استان قم با قدمتی از بیش از هفت هزار سال قبل، یکی از استان‌های کویری و مرکزی ایران است. با وجود اینکه بیشتر افراد به استان قم تنها به‌عنوان یک مقصد زیارتی نگاه می‌کنند؛ اما باید بدانید که قم با وجود جاذبه‌های گردشگری و طبیعی و همچنین غذاهای سنتی فراوان، مقصدی جذاب برای سفر گردشگری نیز به شمار می‌آید. در فهرست غذاهای سنتی این منطقه، انواع آبگوشت، آش، اشکنه و دیگر غذاها مانند دمپختک، کوفته قمی و غیره دیده می‌شود. شیرین پلو یا نثار پلو، یکی از لذیذترین و مجلسی‌ترین غذاهای سنتی استان قزوین است که طبخ و سرو آن در گذشته بسیار رایج و مرسوم بوده است. جالب است بدانید که در گذشته در مهمانی‌های مجلل و رسمی، شیرین پلو، اولین انتخاب و قیمه نثار، دومین انتخاب بود.

خورش سیب سبز علاوه بر ویتامین‌های گروه B، منیزیم و فسفر دارد و اعصاب را آرام می‌کند. آش دنگو، یکی از غذاهای معجزه‌آسا در درمان سرماخوردگی است که با انواع حبوبات مانند عدس، لوبیا چشم بلبلی، ماش، نخود و گندم و گیاهی بومی به نام لیزک درست می‌شود. گیاه لیزک به تره شباهت دارد و معمولا به‌صورت خشک یا تازه در تهیه انواع پلوها و آش‌های استان کهگیلویه و بویراحمد به کار گرفته می‌شود. نان کلانه را می‌توان به‌عنوان میان وعده، عصرانه یا پیش‌غذا همراه با دوغ و ماست محلی سرو کرد.

۳۰. غذاهای محلی استان آذربایجان غربی

به‌طور معمول، پس از به جوش آمدن گوشت تباهگ، به آن برنج اضافه می‌کنند تا به‌صورت یک پلو خوشمزه و مقوی بلوچی دربیاید. مردم سیستان و بلوچستان، به‌خصوص منطقه مکران، پلو بلوچی تهیه‌شده با تباهگ را در روزهای سرد سال و به‌خصوص در ماه رمضان به‌عنوان سحری می‌خورند. تباهگ، شباهت بسیاری به غذای «گوشت لَند» در هرات و غرب افغانستان و «گوشت قاق» یا گوشت خشک در کابل دارد. برای آشنایی با طرز تهیه تباهگ به مجموعه غذاهای محلی کجارو سر بزنید. سپس آب آن را خالی کنید و در یک قابلمه آب جوش بریزید تا برنج برای هفت تا ۱۰ دقیقه روی حرارت زیاد گاز بپزد و مغز دانه‌های آن نرم شود. در دقیقه آخر، رشته پلویی را در آب بریزید و با برنج مخلوط کنید.

۲۷. غذاهای محلی استان البرز

کلم قمری را می‌توان پس از نیم‌پز شدن مواد آبگوشت در غذا ریخت. قیمه نثار در استان قزوین در مجالس عروسی، نذری روزهای عاشورا و تاسوعا و شب سال تحویل سرو می‌شود و طعم و مزه‌ای بی‌نهایت لذیذ دارد. اگر هویج‌ها را خلالی خرد می‌کنید، در هنگام تفت، درب تابه را ببندید تا هویج‌ها بپزند.

اقامت در چهارمحال و بختیاری

بخشی دیگری از آب چشمه پس از عبور از پارک مسیر جوی‌های شهر را طی می‌کند و لطافت و سرسبزی را به درختان و گل‌های سطح شهر هدیه می‌کند. این پارک یکی از قدیمی‌ترین پارک‌ها در استان چهار محال و بختیاری است و هرساله در فصل بهار و تابستان میزبان ورود خیل مسافران است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این پارک دارا بودن درختان قدیمی و کهنسال است که زیبایی خاصی به این پارک داده‌است.

نان تیری مثل نان لواش نازک است و از چوبی به نام «تیر» یا «ترکه» برای نازک کردن چونه آن استفاده می کنند. نان یوخا توسط زنان روستایی در منازل تهیه می شود شامل نان و شیره ای است که از شیره انگور، گردو، بادام روغن حیوانی تهیه و در اصل این نان از محصولات تهیه شده خود مردم تهیه می شود و در بین تمامی اهالی روستا توزیع می شود. زنان ایل از عدس، خوراکی را می پزند که آنرا اوگندی می گویند در لهجه بختیاری به معنای عدس و آب است که از عدس و روغن و ادویهبه همین نام تهیه می شود.