طرز تهیه کباب بختیاری بهترین روش برای درست کردن کباب بختیاری پانی-غذا شرقی

سرزمین بختیاری در غرب منطقه فارس و ترک‌نشین چهارمحال قرار دارد. بختیاری جزء ای از لرستان محسوب می‌شود و آن را لر بزرگ می‌نامیدند. اُماج نوعی غذای محلی دیگر است كه در آن سبزی آش، آرد الك شده، پیازداغ، عدس و سبزی آش را كه بیش‌تر اسفناج است، می‌پزند.

  • طرز تهیه آو تفتاله به این شرح است که ابتدا برگه های زرد آلو را در ظرفی جداگانه داخل آب گذاشته تا خیس بخورند.
  • تکه‌های گوشت همراه با پیاز در قابلمه‌ای دربسته پخته می‌شوند، سپس دانه انار با مقداری آب پخته می‌شود تا عصاره آن در آب آزاد شود.
  • این غذا بر خلاف نامش، در طبخ آن از آب استفاده نمی‌گردد، بلکه با آب خود گوشت و مقداری روغن پخته و سرخ می‌گردد.
  • اگر به قصد تفریح و گردش، باروبنه سفر به چهارمحال زیبا را بسته‌اید، پس نباید آب‌وهوای بهشتی این استان را در فصل بهار و تابستان از دست بدهید.

تمام اعضای خانواده به خانه افراد بزرگ فامیل می‌روند و با کمک هم کوفته شب عید را می‌پزند. گوشت چرخ‌کرده، پیاز، ادویه و سبزی باهم ترکیب می‌شوند و در میان آن گردو، کشمش و آلو قرار می‌دهند. اما کوفته‌های شب عید که از غذاهای چهارمحال و بختیاری است، تنها با این مواد پر نمی‌شوند. این غذای خوشمزه برای پخت به زمان کمی نیاز دارد و از دانه های انار، مغز بادام، مغز گردو، پر زردآلو، آرد سبوس دار، پیاز و فلفل، زردچوبه و خرما درست می شود. دارای طعم و مزه ملس متمایل به ترش است و عطر و بوی اشتها بر انگیری دارد. ابتدا گوشت با استخوان را به یک عدد پیاز خورد شده به همراه کمی روغن تفت داده شده سپس ادویه و فلفل را اضافه کرده و با مقداری آب روی حررات گذاشته تا کاملا پخته شود.

زنان ایل از عدس، خوراکی را می­ پزند که آنرا اوگندی می­ گویند در لهجه بختیاری به معنای عدس و آب است که از عدس و روغن و ادویه آش تهیه می­ شود. وجــــود سه قوم اصیل در چهارمحــال و بختیـاری (بختیاری، فارس، ترک قشقایی) تنوعی از فرهنگ های مختلف را در این استان بوجود آورده است. در تهیه این آش، بوسور به همراه پیاز، آرد و ادویه در آب پخته می‌شود و زمانی که این ترکیب با لعاب گیاه بوسوره جا افتاد، آش اماج آماده است. اين شيريني همان مواد فتير را دارد (فتير نوعي شيريني كه در همه جا پخته مي‌شود. مواد آن تخم‌مرغ، شير، شكر، روغن، آرد، مواد معطر شيريني است)با اين تفاوت كه كمي شيرين‌تر است.

به طورر کلی هر دو غذا در لیست انواع غذاهای ایرانی با برنج قرار میگیرند و به عنوان معروف ترین و پرطرفدار ترین غذای سنتی ایرانی شناخته میشوند. اگر در روزهای سفرتان هوس یک دیزی سنگی باکیفیت و عالی کردید، حتماً به سفره‌خانه چوبین سر بزنید. این سفره‌خانه مانند تمام رستوران‌های شهرکرد منویی متنوع از غذاهای ایرانی دارد که نام دیزی سنگی بیش از همه شما را به وسوسه خواهد انداخت. وقتی می‌خواهید به رستوران چوبین وارد شوید، با دری چوبی مواجه خواهید شد که شما را به داخل خانه‌ای قدیمی هدایت می‌کند. در دو طرف حیاط این خانه تخت‌هایی با قالی‌های رنگارنگ برای نشستن شما قرار گرفته‌اند.

فعالیت سامانه بارشی در چهارمحال‌وبختیاری

اگر می‌خواهید طعم یک کباب خوشمزه را در لرستان امتحان کنید، به سراغ دنده کباب بروید. سس مخصوصی که همراه دنده کباب سرو می‌کنند، طعمی خاص به کباب می‌دهد و آن را از دنده کباب‌هایی که در سایر شهرها طبخ می‌شود، متمایز می‌کند. برای آشنایی با طرز تهیه کباب بختیاری لطفا اینجا را کلیک بفرمایید . گوشت و لوبیا سفید و نخود و پیاز را خرد کرده گندم پوست کنده را با چند لیوان آب داخل کماجدان ریخته می­ جوشانند تا پخته شود وقتی که پخته شد، سیب ­زمینی پوست گرفته و پخته و کمی رب و کمی نمک و فلفل به آن اضافه می ­کنند و می­ کوبند. زنان ایرانی با شناختی دقیق از مواد غذایی و ترکیب آنها با یکدیگر برای غنی تنر شندن هنر نه بیشتر غذاها، به بازده خوبی دست یافته اند.

آش انار به عنوان یکی از خاص ترین غذا های محلی استان چهارمحال و بختیاری مطرح است که مورد استفاده افراد محلی در روستای دورک قرار می گرفته است. یکی از غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری که معمولاً این غذا را برای صبح زمستان می پزند. عدس را تمیز کرده و با گوشت چرخ کرده با بدون مجله خبری غذا گوشت می پزند پس از پخته شدن مقداری آویشن و سیر و فلفل و روغن به آن را طعم دار کرده و می کوبند و آب آنرا جدا کرده و با نان خشک می خورند و کوبیده آنرا با نان. یکی دیگر از غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری که با استفاده از گوشت و لوبیا سفید تهیه می شود گوشت و گندم است.

دستور تهیه کیک داکواز؛ دسر فرانسوی خوشمزه و ترد

غارها ، رودها و آبشارها، تالاب ها و چشمه های زیادی در سطح استان پراکنده هستند که هر یک مناظر بدیع و دلپذیری را به وجود آورده‌اند. پیوند آب با عناصر طبیعی مانند دره سبز هزار و اقلیم مناسب، آبشار زیبای آتشگاه را در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر لردگان به وجود آورده است . در ابتدا فیله گوسفند یا گوساله را به خوبی شستشو دهید و به طول روی سطح مناسبی قرار دهید و برش بزنید.

از غذاهای محبوب در استان چهار محال است و طرفداران بسیاری دارد. با استفاده از موادی همچون گوشت چرخ کرده، سبزی آش، برنج، پیاز، نعنا خشک، زرد چوبه و نمک و فلفل تهیه می شود. اگر گذرتان به شهرکرد افتاد حتما طعم بی نظیر این غذای خوشمزه را امتحان کنید.

آب‌ها

از جمله معروفترین و محبوب ترین غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری، کباب بختیاری است. این غذا از فيله گوسفند، سينه مرغ، فلفل دلمه‌اي، پياز متوسط، روغن زيتون، پودر سير و زعفران تهيه مي شود. گوشت مرغ و گوسفند را با روغن زيتون و پياز مخلوط مي‌كنند، با زعفران آغشته نموده و سپس يك تكه فيله گوسفند، يك تكه فلفل، يك تكه مرغ و يك تكه پياز را در سيخ مي گذارند و روي آتش كباب مي كنند. اين غذا از خوشمزه ترين غذاهاي محلی استان چهارمحال و بختياري بوده و از شهرت زيادي برخوردار است.